Trending Now

F8 2016, waar de dichtheid van IQ per vierkante meter groter is dan dat van ballen in een ballenbad.

F8 is de bijna jaarlijkse (ging een jaar of 3 niet door) bijeenkomst voor developers georganiseerd door Facebook. Ze tonen er hun nieuwste snufjes, gaande van concrete software aanpassingen die de lieve dev’kes nodig hebben om hun FB apps te ontwikkelen tot veel grootsere projecten waar FB momenteel aan werkt zoals dit jaar een vliegtuig op zonne-energie.

Wie een klein beetje oplet, ontdekt ineens de grote trends die eraan komen in de FB wereld en dat kan interessant zijn voor ons, softe marketeers.

Klein beetje context: Bij Facebook werken is een beetje zoals werken voor een ngo. Ze praten over het verbinden van mensen alsof ze er alle tekorten aan voedsel, onderwijs en gelijke rechten mee gaan oplossen. Mooie storytelling en in essentie gaan ze zeker op zoek naar hoe ze mensen kunnen verbinden met elkaar en met het internet, ma bon, het blijft een businessmodel natuurlijk, ook al is het niet zo ontstaan.

Video en livestream

De eerste grote nieuwigheid die niet meer zo nieuw is, maar wel min of meer als nieuw werd aangekondigd is Facebook Live. Het bestond hier al voor pagina’s, maar wordt nu ook uitgerold voor profielen. Proximus gebruikte het al en ook Sporza doet er geweldige dingen mee. Het feit dat het nu ook voor profielen wordt uitgerold, biedt natuurlijk mogelijkheden om nog betere activatiecampagnes uit te werken. Benieuwd naar de eerste voorbeelden hiervan 🙂

Overigens kunnen we nu met gelijk welk toestel livestreamen, zelfs met drones.

Een beetje aansluitend hierop (gewoon omdat het ook over video gaat) heeft FB een toestel ontwikkeld dat de “Facebook Surround 360” heet en vanaf deze zomer op de markt komt. Het is een toestel waarmee je 2 uur lang perfecte 360° video’s mee kan opnemen en met een minimum tot bijna geen montage kan streamen of online zwieren. Alle software om de beelden van de verschillende camera’s aan elkaar te hangen, zitten in het toestel. De details vind je hier. Een lijstje crowdfundingwebsites vind je hier.

12765870_1304436232917179_730142542_n

 

Messenger Platform

Facebook messenger is de meest gedownloade app in de VS (gevolgd door de Facebook-app). Facebook gaat messenger opentrekken om interactie met bedrijven mogelijk te maken. Geen echte menselijke interactie, je praat nog steeds tegen een applicatie, maar bots gaan ervoor zorgen dat je toch het antwoord krijgt op je vraag, verzoek of zelfs bestelling.

CNN mocht dit al testen en kon op deze manier een gepersonaliseerde mini-nieuwsfeed via messenger geven. Door een berichtje te sturen naar CNN met de boodschap “zika virus”, was de gebruiker ervan verzekerd om, aanvullend op zijn feed, alle nieuws over het virus via messenger te krijgen.

Naast de informatie/entertainment sector biedt het nieuwe platform ook mogelijkheden voor e-commerce, een pizza bestellen, een boeketje bloemen laten leveren of een reis boeken, zal mogelijk zijn via messenger met dank aan de vernuftige bots die hiervoor geprogrammeerd worden.

Sneak peek:

Account kit

Account kit is de nieuwste versie van de Facebook login zoals die nu bestaat voor apps. Binnenkort kan je ervoor kiezen om met je FB account in te loggen zoals het nu al kan of je kan kiezen voor de accountkit. Hiermee kan je inloggen bij een app op basis van enkel en alleen je mailadres of gsm-nummer en een verificatiecode. Hiermee maakt FB dus komaf met de irritante praktijk om voor elke applicatie een login en een paswoord te moeten bedenken.

Virtual en augmented reality

Samsung heeft serieus wat sponsorgeld gepompt in de V8, want iedereen aanwezig ging naar huis met een VR bril en de Samsung S7.

Facebook werkt aan zowel software (gamingapps vooral) en hardware (touch controllers) en mikt heel erg op VR ervaringen. Er werden al 2 miljoen uren video bekeken met de VR bril.

De mogelijkheden zijn oneindig en Facebook werkt simultaan aan het concreet maken van augmented reality waarbij je bvb. foto’s virtueel, maar dus wel nog zichtbaar, uit je gsm zal kunnen halen en op gewenste grootte bekijkt.

Dit waren mijn highlights van dag 1 (er is zeker nog meer gezegd dan dat). Morgen bezorg ik jullie het verslag van dag 2. Spannend hé, zeg!

Dora

Hoi, ik ben Dora en ik vertelde ooit veel te enthousiast aan mijn kinderen het spectaculaire verhaal over hoe ik in de file stond en dus te laat was om ze van school af te halen om nieuwe handschoenen te kopen voor hun. Sindsdien heb ik dat verhaal al 1000 keer opnieuw moeten vertellen. Ik hou van verhalen. En ook van sociale media!
arrow