Trending Now

Social overview: september

De maand waarin het professionele leven zich op gang trekt na een zomersiësta, de wegen langzaam opnieuw dichtslibben, de pendelaars weer als sardienen in blik in treinstellen #pendelpret beleven en de jeugd in de onderwijsmallemolen stapt. Of: september. Wat ging er aan je voorbij terwijl je van hot naar her rende? Een overzicht!

All things Facebook

Facebook stories zijn een langzame dood aan het sterven. “Geen probleem, dan integreren we toch Instagram Stories in Facebook?” moeten ze in Menlo Park gedacht hebben. En hopla, een klik op de knop in je IG Stories en je Wat Heb Ik Gedaan Vandaag-verhalen bereiken meteen je Facebookpubliek. Slimme zet van Facebook? Warm word ik daar alleszins niet van omdat je voor een merk bij voorkeur een andere strategie per kanaal hanteert. Ander publiek, andere doelstellingen.

Maar de trein dendert voort. Ook Whatsapp wordt nauwer deel van Facebook. In sommige Facebookaccounts vind je al de link naar je Whatsappaccount, net zoals naar Instagram.

 

 

Bron: https://thenextweb.com/facebook/2017/09/21/facebook-whatsapp/

Er zijn nog andere integraties: je berichten van Facebook, Messenger en Instagram kun je al even in dezelfde mailbox ontvangen om community management gemakkelijker te maken.

Een nieuwe telg in de Facebook familie: Bonfire. Een stand alone vertical video app, zeg maar een mix tussen Snapchat en Instagram met de nadruk op chat. Goed gevonden van Facebook? Eerder “Beter goed gejat dan slecht bedacht”. De app is een rip-off van Houseparty. Ik heb het ook maar van horen zeggen want de app is alleen beschikbaar in de US en Denemarken.

Over stand alone producten gesproken: Workplace, Facebooks versie van Yammer, Slack en andere interne netwerken, heeft Walmart als klant binnengehaald.

Stand alone, half gelinkt, semi-geïntegreerd,… Het hangt voorlopig nog met haken en ogen aan elkaar, maar de intentie is duidelijk: Facebook bouwt zijn walled garden gestaag uit. Je hoeft het ecosysteem van Zuck binnenkort nooit meer te verlaten… One platform to rule them all.

Als je dan toch in die Hof van Eden bent, kun je je net zo goed verdiepen in de statistieken. Met Facebook Analytics kun je dieper in de data duiken van je publiek, pagina’s, apps en bots. Funnels bouwen, conversies meten, user retention leren begrijpen en dashboards opstellen. Daar ook een multi-channel approach voorzien met data van Instagram en WhatsApp, dát zou interessant zijn.

280 is het nieuwe 140

Facebook lijkt een duidelijke visie en roadmap te hebben. Twitter heeft in september tweets uitgebreid van 140 naar 280 karakters. Tja.

Meanwhile, in the real world

Twitter kwam, samen met Facebook en Google trouwens, wél uitgebreid in het nieuws met zijn haatpraatprobleem, Russische propaganda-accounts die de Amerikaanse verkiezingen ontwricht zouden hebben en racistische advertenties.

Je kunt je vragen stellen bij de ethische keuzes die techgiganten al dan niet maken. Dat zou ons te ver leiden voor dit artikel. Voor wie op de trein rechtopstaand wat leesvoer wil:

Zuck doet alvast pogingen om zijn ziel te redden of om oprecht goed te doen, wie zal het zeggen. Facebook lanceerde Crisis Response, een centraal platform voor alles wat te maken heeft met veiligheid. De internetreus wil ook Puerto Rico terug on the grid krijgen nadat orkanen het land zowat van de kaart veegden en doneerde 1,5 miljoen dollar. Al kan niets de cringefactor van deze video goedmaken:

 

To follow or not to follow?

Terug naar de échte Vragen Des Levens. Wie volgt er jouw account op Instagram? In tegenstelling tot op Twitter, kon je op iemands Instagramprofiel niet zien of hij/ zij jou volgt zonder door lijsten van namen te scrollen. Kon, want het platform laat nu ‘Follows you’ zien, als een profiel jou volgt.

Handig om de follow/unfollow-spammers sneller te spotten, handig om sneller aan basic community management te doen. Al heb je daar natuurlijk als ervaren CM een reeks tools voor.

Ook in de pijplijn: selectief comments toelaten op je foto’s, beter problemen rapporteren en meer positieve stickers.  

Instagram doet het trouwens goed. Het plaatjesplatform weet dagelijks zo’n 500 miljoen DAU te lokken. In Q1 van 2017 was dat nog 200 miljoen. Instagram Stories ligt aan de basis van dat succes. ‘t Is gelijk een soap, maar met gewone mensen en celebs door elkaar en veel meer katten (en avocado’s)! En als ik ‘succes’ zeg bedoel ik KEIHARDE DOLLARS, niet 140 extra tekens.

See you in November!

 

Sofie Verhalle

Freelance digitaal strateeg. Helpt bedrijven beter communiceren en medewerkers beter samenwerken. Extraverte introvert, denker en fietser.
arrow