Wat bewoog er allemaal in social media land de afgelopen maand? Elke maand probeer ik de vijf opmerkelijkste facts & figures op een rijtje te zetten. Tijd dus om even terug te blikken op juli 2014:
13/07 – Finale WK Voetbal
Het WK voetbal zit erop. Tijd om de balans op te maken. Dat er nog nooit zo veel getwitterd en gefacebookt is op een WK als deze editie, zal niemand verbazen. Maar welk netwerk won the battle?
Twitter kondigde aan dat er tijdens het toernooi 672 miljoen tweets werden verstuurd over het WK voetbal. Facebook telde 350 miljoen gebruikers die samen goed waren voor 3 miljard interacties over het WK. Meer cijfertjes en analyses vind je bij de vrienden van Mashable.
En hoe zat het met onze Rode Duivels? Collega Jan Steurs licht toe hoe de hype rond de Belgian Red Devils op sociale media naar ongekende hoogtes werd gekatapulteerd.
17/07 – MH17
Vlucht MH17 crasht in Oost-Oekraïne. Weinig journalisten geraken tot bij de plaats van het onheil de eerste uren en dagen. Nieuwszenders moeten meer dan ooit op sociale media beroep doen om hun nieuwsuitzendingen van beeldmateriaal te voorzien. Deze facebookpost moet zowat de meest geciteerde zijn.
Ook opmerkelijk: online zoekexpert Henk Van Ess lokaliseert de plaats van de crash op basis van Geofeedia data:
18/07 – Van Facebook gegooid na kritiek op Gaza
Zondigen tegen de policy van Facebook kan drastische gevolgen hebben. Dat profieltjes voor organisaties zonder pardon omgezet worden naar pagina’s en blote tetten door Facebook automatisch gedecteerd en geweerd worden, kunnen we begrijpen. Maar dat modeontwerpster Rachida Aziz haar account afgesloten zagen omdat ze in hun status kritiek uitten op de oorlog in Gaza, gaat wel heel erg ver.
Al kan het ook zijn dat het niet Facebook is die op de delete-knop duwt, maar dat het gaat om een gerichte actie van rapporteren van ‘ongepaste inhoud’ die een grotendeels geautomatiseerde procedure in werking zet.
Rachida kreeg na een opiniestuk in De Standaard een week later overigens haar facebookpagina gewoon terug. Dank u, Facebook.
21/07 – Facebook lanceert ‘Save’
Te weinig tijd om alles in je tijdlijn right here right now te lezen? Facebook kondigt aan dat je met Facebook Save vanaf nu filmpjes, foto’s, links, … kunt opslaan, zodat je ze later kunt lezen wanneer je meer tijd hebt.
24/07 – Facebook mobile
Facebook maakt nieuwe kwartaalcijfers bekend. En wat lezen we daarin over mobiel gebruik? Elke maand loggen meer dan 1 miljard gebruikers mobiel in. Opmerkelijk: 399 miljoen facebookers gebruiken enkel de mobiele versie van Facebook. Dat is bijna dubbel zo veel als een jaar geleden.
De mobile only users maken nu een goede 30% uit van alle facebookgebruikers. Tijd dus om als community manager serieus rekening te beginnen houden met deze groep.