Trending Now

VLCM op #TNW2017: 6 ervaringen door de ogen van Herman en Magali

Disclaimer: Deze blogpost toont de kracht van The Next Web als conferentie aan en is dan ook een gloednieuwe samenwerking tussen Herman en Magali. ūüėČ

The Next Web conference¬†kun je best omschrijven als het jaarlijkse “Tomorrowland voor alles rond tech en digital”. Een steeds groter wordend festival rond technologie, digitaal en alle soorten innovatie in Amsterdam met meer dan 12.000 bezoekers.¬†Vorig jaar was het ons zo goed bevallen, dat Herman in 2016 reeds zijn tickets kocht voor deze editie. Magali wist weer een persticket te bemachtigen en maakte daar gretig gebruik van in de speakers- en VIP-lounge. En of het deugd deed om ons 2 dagen te onttrekken van alle projecten. Wat er op ons afkwam? Veel. Hieronder lees je wat we huiswaarts namen, respectievelijk in de auto en de Thalys!

 

1.¬†Dit worden de 3 technologie√ęn van de toekomst

Als we de sprekers op The Next Web mogen geloven, dan zullen er honderden innovaties de wereld op de kop zetten. Maar hieronder geven wij je alvast 3 technologie√ęn waarvan wij geloven dat ze potten zullen breken.

  • Artificial Intelligence:¬†met platformen zoals bijvoorbeeld IBM Watson. Een zelfrijdende wagen is nog 1 van de meest gemakkelijke robots die we zien opkomen. Maar deze gaat wel de grootste impact op onze samenleving uitoefenen. Natuurlijk zitten we met uitdagingen: stel dat we de robots later de opdracht geven om ALLES in het werk te stellen om ons milieu te redden. Het zal je niet verbazen dat het uitmoorden van de mensheid dan de meest effici√ęnte oplossing voor deze opdracht wordt.
  • Blockchain en neen dat is niet enkel Bitcoin. Het probleem bij die technologie is dat het nog te veel in het geeky/dev wereldje blijft hangen en we dringend een B2C laag hierover moeten beginnen leggen. Note to self: zoek eens uit wat die ICO’s juist zijn. ūüėČ
  • Augmented Reality. Laat Virtual Reality nog een vijftal jaar linksliggen. Magali kreeg het al te horen op SXSW en het werd opnieuw bevestigd op The Next Web: we zijn nog lang niet klaar om ons volledig af te sluiten in die virtuele wereld. MAAR het leggen van lagen op onze werkelijkheid is iets wat we nu stilaan zien opkomen. Eindelijk heeft Herman eens de Hololens kunnen testen, wat voor hem indrukwekkender is dan elke VR-bril van het moment. Ga bijvoorbeeld eens de augmented reality app Blippar testen. Die herkent objecten en geeft inzicht inde mogelijkheden van object- en gezichtsherkenning.

2. It’s all about people

Centraal topic in veel van de presentaties ging niet over technologie, maar eerder over onze menselijke impact. (daarover gaat Herman nog eens een aparte blogpost maken, noot van de redactie!).

Wat random quotes die we hebben neergepend:

“The scarce resource of the 21st century will not be #technology it will be attention.”

“Machines shouldn’t act like Humans and Humans shouldn’t act like Machines.”

“Humans have changed, they are mission-oriented”

“Out ability to create cool stuff outpaces our ability to enjoy it.”

“There will always be vulnerabilities. Programmers are humans, humans make mistakes.”

“The difference between software companies and the tobacco industry is that we know which of our users are addicted to our product, since we have the data. So we should have a moral obligation to help people to cut back on their usage. Instead, some companies are aiming to develop “whales”: the 1-3% of users who use the product so much that they get addicted. That is immoral and should be stopped in our industry. “

Daarbij was er natuurlijk veel aandacht naar je loopbaan en carri√®re: word je werknemer of ondernemer? En vooral: welke mensen heb je in je team nodig? Adobe’s VP of Creativity Mark Randall stipte terecht aan dat je als manager dan ook soms¬†nieuwe jobs moet cre√ęren in je bedrijf. “Wie als bedrijf innovatie als prioriteit beschouwt, zal vanzelf wel droomjobs cre√ęren. Doe het niet zomaar, doe het omdat het mensen – intern en extern – een meerwaarde oplevert.”

Natuurlijk hebben we voor jou ook een obligatoire selfie met de Adobe-man:

 

3. Zo win je als spreker een conferentie

Er was één spijtige constante in vele presentaties: amateuristische slidedecks en topprofielen die vooral een PR-presentatie van hun bedrijf gaven. Zo was er een leuk wedstrijdje op vrijdagochtend tussen de -simultane- presentaties van de Chief Strategy Officer van Snapchat en de CEO van HubSpot, met die laatste als een duidelijke winnaar.

Brian Halligan heeft het woord HubSpot amper uitgesproken, maar kwam met een zeer boeiende presentatie over de groeipijnen en problemen wanneer je startup een scale-up wordt. Terwijl was de Snapchat CSO een salespitch over het gele spookje aan het geven in de grote conferentiezaal.

Je hebt 12.000 aanwezige digital influencers, decision makers,… op een event en je komt af met een domme salespitch?!? Brian daarentegen had een verzorgde presentatie met slides, die perfect waren om online te sharen en een juist (minimalistisch) design. Hier hebben zeker enkele mensen aan de presentatie gewerkt.

Zijn verhaal zat goed en daardoor heeft hij veel fans/followers erbij gekregen.

Snapchat heeft laten zien wat een gesloten bedrijf ze is, waar “Chemical Ali” zo woordvoerder kan worden.

Dus wijze les: voer geen salespitch en laat een designer/team eens door je slides gaan. Schat je publiek goed in.

4. Ethics en Data privacy

Een puntje dat deze maanden hoog op de Europese agenda begint te komen  (zeker in de context van de GDPR). Zo was de presentatie door security-expert @mikko een leuke samenvatting van de Wannacry ransomware aanval.

Ook leuk om te horen dat hij Herman’s mening deelt over¬†Ikea als schoolvoorbeeld van juiste IoT implementatie.

De presentatie door Chief Pleasure Officer @stephaniealys van een bedrijf met smart sextoys was perfect om na te denken over de echte impact van data privacy.

Wat is het verschil tussen consent en agreement door een gebruiker, met betrekking tot wat er met zijn data mag gebeuren?

MysteryVibe werkt nu met volgende 3 privacy-modellen:
1. Als gebruiker activeer je niets van de smartfeatures van de sextoys.
2. Als gebruiker activeer je enkel de lokale data-opslag (en raden ze bij aanmaak account aan om een nieuw niet-identificeerbaar emailadres aan te maken).
3. De gebruiker geeft expliciet toestemming om anonieme data naar de cloud van MysteryVibe te versturen.

5.¬†Neem berekende risico’s

Het ondernemersluik¬†kwam tijdens het event steeds op hetzelfde neer: risico’s nemen. Berekende risico’s, welteverstaan. En dat is een belangrijke nuance. Bezint eer ge begint.

Michael Pryor, CEO van het recent overgenomen Trello, vertelde wat er kwam kijken bij een acquisitie. Veel, zo bleek. Maar de volgende twee aandachtspunten kwamen herhaaldelijk aan bod:

  • Bekijk je organisatie en je product door een menselijke bril. Evalueer de impact die een overname kan hebben op je werknemers. En onderschat niet de emotionele rollercoaster waarin je personeel, maar ook jij als founder zal belanden.
  • Als een potenti√ęle overnamekandidaat niet vanaf het begin dezelfde visie heeft voor je product, kan je maar beter de boot afhouden. Er moet dus meteen een klik zijn op persoonlijk, maar ook op professioneel niveau.

6. Top inspiratiebron, top vakantiebron

Als er 1 ding is dat wi afgelopen jaren hebben geleerd, is dat we vooral moeten genieten van zulke conferenties. Per slot van rekening is het één grote inspiratiebron.

Magali droomde er al jaren van om Michael Pryor van Trello de denkbeeldige micro onder de neus te duwen. And so she did.

Herman wilde al langer enkele dagen voor zichzelf om zich op te sluiten op een mooie locatie. Kwestie van die eeuwige to-do-lijst voor Dailybits af te werken. Alleen krijgt hij dat moeilijk verkocht thuis. Een conferentie is dan “the next best thing” om eens 2 dagen in de digitale wereld te duiken.

Allebei vinden we het ontmoeten van mensen waarmee we online regelmatig communiceren erg belangrijk. Jullie weten wie jullie zijn, bedankt voor de top 2 dagen! Volgend jaar opnieuw!

https://twitter.com/Dailybits/status/865608361319911426

https://twitter.com/VreekenJosca/status/865481882103721985

En ja, die Westergasfabriek in Amsterdam is het ideale decor voor dit “Tomorrowland van technologie en digital” en dit zeker in combinatie met de steeds weerkerende stagetune “Bag Raiders – Shooting Stars”.


Herman kreeg de terechte vraag of alles dan perfect was. Natuurlijk zijn er aantal elementen voor verbetering vatbaar:

  • Het was wel schattig zo een mega-event in een stad, die nog geen aanslag heeft gehad de afgelopen jaren. Security was er dan ook amper en je kwam zo met valiezen binnen zonder controle.
  • Ditmaal werd er naast de badge een polsbandjessysteem ge√Įntroduceerd. Het leek toch wel even te duren alvorens de organisatie het onder de knie had. Een half uur aanschuiven om binnen te raken is net ietsje te veel van het goede. En dat brengt ons naadloos bij het volgende.
  • Er was net iets te veel volk, wat eigenlijk overal voor lange wachtrijen zorgde.¬†
  • De 2de zaal, de Dome, was echt te klein voor de sprekers, die daar op het programma stonden. Volgend jaar een maatje groter van tent laten komen?
  • Het cashless systeem was trouwens echt een topper! Benieuwd wanneer Herman (zoals beloofd) die openstaande tokens zal terugkrijgen via Paypal.

En jij, hoe heb jij deze conferentie ervaren? Deel het in de groep! 

 

arrow