Trending Now

3 tips van Gary Vaynerchuk voor elke sociale media professional

Gary Vaynerchuk - The Next Web Conference 2016 Amsterdam - Foto Sander Van der Maelen

Een delegatie van de VLCM is aanwezig op de ongelofelijke The Next Web Conference 2016 in Amsterdam. Dankzij de steun van de NMBS Europe konden we gratis sporen, en ondanks enkele organisatorische probleempjes na aankomst (brandalarm in het hotel, Uber die niet opdaagde) was dag 1 enorm boeiend en inspirerend.

 

Gary Vaynerchuk heeft bij velen onder ons een onuitwisbare indruk nagelaten. Met zijn wervelwind van ondernemende energie op de zaal losgelaten en met succes. Iedereen had de mond vol van zijn krachtige stijl van spreken, de unieke kans om hem live te zien én de boodschap die hij bracht resoneert nog na. Sceptici zouden hem als zelfverklaarde social media guru omschrijven, maar wij weten beter: Gary z’n verhaal over internet en (digitale) media klopt, zijn levensverhaal en ondernemerssuccessen ondersteunen zijn claims.

Gary heeft veel onderwerpen aangehaald maar hieronder deel ik 3 tips die relevant zijn voor elke sociale media professional:

 

1. Doe iets voor anderen zonder meteen iets terug te verwachten.

Geef eerst, ook als merk, en blijf geven. En geef nog. Geef goeie content, onvergetelijke ervaringen, verwijzingen … alles wat toegevoegde waarde geeft aan je netwerk. Bouw relaties met mensen. Positioneer je merk, ook op social, door te durven inzetten op social zonder direct salesobjectief of CTR als einddoel.
En na veel geven, dán pas mag je iets terugvragen. Jab jab jab, right hook. Pas dit ook toe op hoe jij sociale media inzet: eerst geven, dan iets terugvragen. Goeie content. Relevante verhalen. En niet alles met sales als onmiddellijke doelstelling.

 

2. Ken jezelf en zet maximaal in op je talenten.

Ken jezelf. Wil je liever de CEO zijn van je eigen falende startup omdat je perse eigen baas wil zijn maar daar misschien (nu nog) niet de juiste competenties voor hebt? Of eerder de 7de werknemer van Facebook? Wil je focussen op content creatie of ga je 100% voor conversation management?

3. Je moet niet alleen praten, je moet vooral doen.

De wereld heeft niets aan mensen die eeuwig praten en dromen, we moeten het vooral hebben van de doeners. Jaag je dromen niet na met woorden, maar met daden. En eens je begonnen bent, zal je merken dat het hard werken is en je je tijd minutieus moet monitoren.

Een treffend voorbeeld relevant voor sociale media professionals is de keuze om freelance te gaan of niet. Praat je al maanden over zelfstandige worden maar weet je niet hoe te beginnen? Het is heel makkelijk: gewoon beginnen. Ben je bang dat het veel werk zal zijn? Ja, dat klopt. Maar klaag er niet over! Je wil toch je dromen najagen! Als ik Gary mag parafraseren: “Even if you work smarter, you will still have to work hard.” Een van de krachtigste momenten was dan ook zijn repliek op mensen die niet uitvoeren maar wel klagen:

 

Meer tips en inzichten

De komende dagen volgt nog een verslag van de topper van dag 2 en een algemeen verslag met meer sprekers, ideeën en inzichten die je als community manager kan meepakken. Zo waren Robin Wouters, Jeff Jarvis en Jared Ficklin ook dik de moeite. Op mijn persoonlijke blog zal ik er ook verder op ingaan.

Ontdek meer over de conferentie én meer tips van @garyvee via Twitter op de hashtags #tnweurope, #vlcm en #vlcmbe. Of volg live mee!

arrow