Trending Now

VLCM16: Het Walhalla voor alle geek social liefhebbers

Geen betere manier om dit jaar af te sluiten dan met #VLCM16, die tijdens haar zestiende editie helemaal in het teken stond van geek social. Met de sponsorliefde van Trigger via Cronos kwamen Yannick Khayati, Glenn Fellows en Yves Ferket hun verhaal doen over respectievelijk growth hacking, conversation bots en en rapportering van de hoogste plank. Voor wie het gemist heeft, hier is een snackable recap: 

#1 Growth hacking learnings op een rij

Yannick Khayati, founding ceo van growth hacking agency Trigger, gaf enkele VLCM én growth hacks mee.

  • Van de uitspraak ‘Attract customers’ attention by offering value, not by interrupting them’ kunnen veel bedrijven nog wat opsteken. De boodschappen die je verspreidt, moeten over je doelgroep gaan. En niet over jouw bedrijf. Sterke content creëert een waarde, is relevant, uniek en tijdloos. Capiche
  • Eerst tactics, dan pas strategy. De kunst van snelle groei bestaat erin eerst waanzinnig veel zaken te testen en aan elkaar te toetsen, en pas vervolgens een strategie te bepalen. Zo’n 10% van het marketingbudget gaat idealiter aan experimenten. Anders gezegd: eerst resultaten behalen, vervolgens kun je schalen.
  • Tip van de talk/dag: gebruik tools die je bereik verruimen terwijl je slaapt. Zo zijn er genoeg professionals die LinkedIn gebruiken om potentiële klanten op te sporen. Aangezien het niet bepaald een evidentie is om honderden profielen uit te spitten, is er bijvoorbeeld Autopilot voor LinkedIn. Dit slimme ding gaat op basis van een zoekopdracht LinkedIn-gebruikers ‘bezoeken’ in jouw naam.

#2 De kracht van geautomatiseerde conversaties

Lunar Gravity’s medeoprichter Glenn Fellows wond er geen doekjes om: de community manager van vandaag wordt morgen waarschijnlijk social technology manager. De bots nemen het collectief van ons over!

Volgens deze enthousiasteling zullen deze vernuftigheden enkel aan belang winnen. Community management in haar huidige vorm is namelijk te push-gestuurd, te voorbijgestreefd, manueel en platformonafhankelijk. En dat terwijl er net 3 shifts zijn die ons dwingen om online conversaties over een andere boeg te gooien.

  1. Scenariogebaseerde marketing: wie kopieert en plakt er nog steeds standaardantwoorden op tientallen klantvragen die dagelijks binnenkomen? Move over, manueel community management. Het is tijd voor een scenariogestuurde benadering. Door verschillende mogelijke scenario’s en subproblemen te automatiseren, kan je veel korter op de bal spelen.

screen-shot-2016-12-02-at-20-43-47

 

  1. Machine learning: deze techniek gaat een stap verder. Wat als de scenario’s die we hebben opgesteld zichzelf automatisch kunnen bijstellen? In die zin evolueert de traditionele community manager in principe naar een scenariobewaker.
  2. Artificial intelligence: in tal van sectoren, zeker in de medische, werpen de vruchten van artificial intelligence vandaag al af. Als iemand bijvoorbeeld een psychische stoornis heeft en een dagboek bijhoudt, zou machine learning kunnen weten of er moeilijke of negatieve momenten op komst zijn. We mogen het niet langer ontkennen: de community manager van vandaag moet scenario’s niet alleen bewaken, maar ze ook cureren en bijsturen.

#3 Wees geen rapporteringsaap

Toen Yves Ferket zich boog over het wel en wee van het internet, lagen sommigen onder ons misschien nog te snurken in de wieg. Ferket kennen we van Nascom, maar ook als Senior Data & Digital Marketing Strategist bij Humix. De boodschap die hij op VLCM bracht? Hoe je als CM aan top-notch rapportering kan doen zonder al te veel moeite.

  • Data en stories zijn een geslaagd huwelijk: verpak je cijfers in een toegankelijk en verteerbaar verhaal dat de lezer kan begrijpen. Maak je werk bekend! Pro tip: dat gaat ook over eenvoudige en leesbare tabellen.
  • Gebruik dashboards: storytelling werkt enkel als je er ook in slaagt een zekere context te schetsen in een aangepast formaat. Tip: Klipfolio!
  • Automatiseer je reporting werk: wie zijn maandelijkse rapportering handmatig aanpakt, zet zichzelf voor aap. Letterlijk, volgens onderstaande slide.

screen-shot-2016-12-02-at-21-02-36

Klaar om met deze bruikbare tips aan de slag te gaan? Of hoe Chris Demeyere het zou zeggen: voeg de data bij het woord! Bedankt VLCM’ers voor deze geslaagde editie, en bedankt aan zowel onze sprekers als de partners Slash9 en Vlad Solovov voor jullie uitstekende bijdrage!

Magali De Reu

Gaat op zoek naar de meest interessante verhalen op binnen- én buitenlandse bodem. Schrijft over vanalles als het moet, over ondernemerschap als het mag.
arrow