Voor de 7e editie van de VLCM-meetup deden Jeroen Franssens en Peter Decuypere een back-to-back over events, met als case – hoe kan het ook anders – Tommorowland. En zij konden het weten! Peter was zelf één van de founding fathers van o.a. I love Techno en schreef het boek We Love Events, terwijl Jeroen dag in, dag uit met de Tomorrowland community in de weer is. Het was naar eigen zeggen hun eerste back-to-back, maar de heren brachten hun verhaal met zoveel enthousiasme en passie dat we daar gedurende anderhalf uur toch flink aan twijfelden.
Dat Tomorrowland zowel online als offline een groots verhaal vertelt, weet men letterlijk tot in India. Vraag blijft: hoe doe je dit? Hoe maak je het online verhaal boeiend genoeg om te volgen, of misschien wel even interessant als het offline verhaal zelf? Events creëren is een ding, een online belevenis creëren een ander. De brug tussen die twee slaan is de kracht van een goede eventstrategie, zo vertelde Peter ons. Hij noemde de twee werelden dan ook: het event in café ‘t echte leven en het event in café www, waarbij we natuurlijk willen dat de consument aan beide events deelneemt. Makkelijk gezegd hoor ik je denken – maar hoe dan? Tja, dat vertelden de heren dus de afgelopen #VLCM7, ik kan nu slechts drie tipjes van de magische Tomorrowland sluier oplichten…
DNA voor en DNA na
Je DNA? Dat is een soort oer-basis van je merk of bedrijf – de harde kern. Een sterk DNA, zoals dat van Tomorrowland dat op vier kenmerkende pijlers berust, mag je nooit verloochenen omwille van trends. Sterker nog, investeren in je basiswaarden versterkt het concept en daarmee de story van het merk. Het is dus zonde van de gedane investeringen, inspanningen of communicatie en daardoor compleet onlogisch, om continu van DNA te veranderen!
Online vs Offline
Eén ding is zeker, “hoe meer je leven online wordt, hoe belangrijker offline daadwerkelijk wordt” aldus Peter en Jeroen. Dit in je achterhoofd houdende, kun je met de juiste offline communicatie het verhaal online boosten, nieuw leven in blazen. Het versterkt de offline-online connectie van de consument. Naast het event zelf zijn er meer mogelijkheden om deze conversatie op gang te brengen, denk bijvoorbeeld aan de toegangstickets van Tomorrowland die de afgelopen jaren veel spreekwoordelijke stof hebben doen opwaaien.
Vertel je verhaal in hoofdstukken
Een soort pushstrategie waarbij de volledige communicatie zich rond het event zelf focust is geen goede manier om een loyale community met ambassadeurs uit te bouwen. Zo vertelde Jeroen ons dat “een journalistieke reflex waarbij je bepaalde communicatie bewaart voor een later tijdstip” van belang is voor all-year-round storytelling.
“Live today, Love tomorrow, Unite forever”
En dat waren ze al, de drie tipjes van de sluier – indien je meer wil weten van deze boeiende materie (can’t blame you) raad ik je aan het boek We Love Events van Peter te lezen, want naast een enthousiaste verteller is hij ook een zeer boeiend schrijver. Speciaal voor de leden van VLCM met kortingscode: welovevlcm!*
Als laatste zou ik graag Jeroen en Peter bedanken voor de presentatie, het was boeiend tot de laatste tip. Alsook een welgemeende dankjewel aan Chris, Jan en Fiona voor het organiseren van weer een geweldige meet-up. De sushi-quiche (of iets dat erop leek) was fab! [noot van de redactie: en gesponsord door Joke en Chris 😉 Ook hartelijk dank aan sponsor iMinds voor de fijne locatie!]
* indien voor 29 april besteld op: www.weloveevents.be/product/boek-we-love-events/