Trending Now

Social overview: April 2015

April zit erop. En ik moet jullie teleurstellen. Deze blogpost zal niet reppen over dijenkletsers als #tellenalsrenaat en #helfie. Alleen maar harde facts and figures, zoals jullie stilaan gewend zijn. Slaan en zalven. Nieuwe mogelijkheden omarmen. En toch ook even stilstaan bij waar sociale media soms serieus uit de bocht kan gaan.

1. Drama van de maand

“Er dreef een lichaam in het water en er stroomt bagger uit mijn scherm.” Het zijn de eerste zinnen van een snedige blogpost van blogger Dimitri Verbelen.

We kunnen dit Social Overview helaas niet starten zonder even stil te staan bij de dramatische gebeurtenissen op 2 april. De dag dat #RIPstevaert trending ging en we ons met zijn allen – journalistiek Vlaanderen op kop – moesten gaan afvragen of we sociale media af en toe eens niet wat meer met de rem op moeten gaan gebruiken.

Wouter Beke gaf nog snel even kritiek op de gratispolitiek voor hij zijn medeleven betuigde. Een medewerker van Delhaize werd op het matje geroepen voor een ondoordachte uitspraak op Twitter. En de storm die Professor Elias (VUB) ontketende, moest dan nog echt losbarsten.

twitter_stevaert

2. Cadeautje van de maand

Hoera! We kregen in April 116 karakters cadeau van Twitter! Laat ons eerlijk zijn: een retweet van commentaar voorzien, was soms een enorm geklooi met letters weghalen en zinnen inkorten. Ook Twitter zag dat in, en veranderde in april haar systeem van retweeten en citeren. En dus kunnen we nu 116 tekens toevoegen aan een retweet. Juicht allen!

screenshot-twitter.com 2015-05-06 00-02-08

Nog meer cadeautjes? 

3. Algoritmewijziging van de maand

Als Facebook haar algoritme eens een maand lang niet aanpast, dan kruip ik hier naakt op de kerktoren. Maar ik kan de inwoners van Sleidinge city geruststellen: het zal nog niet voor morgen zijn. Ook in april ging Facebook haar beruchte algoritme tweaken.

Wat betekende de wijziging deze keer concreet?

  1. Belangrijkste wijziging is dat posts van je vrienden weer een groter gewicht gaan krijgen
  2. Je zult nu vaker verschillende posts van dezelfde bron onder elkaar zien.
  3. Je krijgt minder berichten te zien in de startpagina van vrienden van jou die iets liken of commentaar geven op iets.

Meer zichtbaarheid voor je vrienden? Dat betekent helaas onvermijdelijk dat pagina’s het opnieuw moeilijker zullen krijgen om organisch hun volgers te bereiken.

facebook_algorithm

4. Woord van de maand

Netflix kenden we al, maar in Asse hebben ze sinds april nu ook officieel een ‘netflik‘. Sylvia (29) treedt daarmee in de voetsporen van Nick De Studentenflik uit Leuven. Haar voornaamste taak is een luisterend oor en hulp bieden voor jongeren die vragen hebben over onder andere cyberpesten. Een initiatief dat we alleen maar kunnen toejuichen.

En stiekem kan ik eigenlijk niet wachten op de televisieserie ‘Netflikken’, waarin Pasmans en Raymond met hun smartphone in dezelfde aflevering afrekenen met een incheckende inbreker, facebookgebruiker met een valse profielfoto en een blogger die youtubefilpjes embedde. Topaflevering!

netflik

5. Spam van de maand

De titel van dit blokje had even goed ‘Slechtste inhaker van de maand’ kunnen zijn. Hier in Vlaanderen is het een beetje onopgemerkt voorbij gegaan, maar in Nederland was #IkDoeEenSeatje even een hype, toen duidelijk werd dat SEAT een wel heel opdringerige strategie van conversation management had op Twitter. Zo erg dat SEAT er sindsdien synoniem staat voor Spamming Everyone At Twitter.

De fijne website www.bestsocialmedia.nl maakte een mooi overzicht van wat er precies aan de hand was.

ikdoeeenseatje

 

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow