Trending Now

Social Overview: augustus 2015

“Afscheid nemen bestaat niet,” leerde de grootmeester van het Nederlandstalige lied Marco Borsato ons ooit. Helaas moesten we in augustus een paar keer afscheid nemen. Al is de vraag of afscheid in dit geval geen synoniem was voor innovatie, verbetering en vooruitgang. Aan jullie het oordeel in alweer een nieuw social media overview.

1. Vaarwel 140 karakters-limiet op Twitter

Tweets blijven nog steeds vastgebeiteld op 140 karakters. Laat dat duidelijk wezen. Maar in privéberichten schafte Twitter wel die limiet af. Dat lijkt in eerste instantie een kleine aanpassing. Maar het zorgt er wel voor dat Twitter zich hiermee nog meer gaat profileren als een alternatief voor Facebook Messenger en WhatsApp. Want laat ons heel eerlijk zijn: privé chatten in max 140 tekens per bericht. Daar werd toch eigenlijk niemand vrolijk van?

jrr_twitter

2. Goodbye Vierkante foto’s op Instagram

Eentje voor de fans van panoramafoto’s en vertical video’s: de zo typische vierkante foto’s behoren op Instagram voortaan tot het verleden. Zij het enkel voor als je foto’s importeert. Foto’s nemen met de Instagram-app levert (voorlopig?) nog steeds gewoon vierkante foto’s op.

instagram_crop

3. Au revoir Google

Neen, en dan heb ik het niet over het nieuwe logo van zoekmachine Google. Internetgigant Google reorganiseerde haar bedrijfsstructuur in augustus. ‘Google’ verwijst voortaan naar de zoekmachine Google, en wordt onderdeel van de holding Alphabet. Onder die koepel krijgen ook de huidige Google-producten een plek. Gekende diensten als Maps, Chrome, Android en YouTube maar ook meer experimentele bedrijven als

  • Calico en Life Sciences (de medische afdelingen)
  • Ventures en Capital (de investeringstakken van het bedrijf)
  • X Lab (zelfrijdende wagens en drones)
  • Nest (verwarmingsregeling en inbraakbeveiliging)
  • Fiber (glasvezelnetwerken)

Kort samengevat: Google Search, Android, Chrome, Nest, YouTube en consoorten zijn voortaan geen producten meer van Google, maar van Alphabet. Maar behalve de aandeelhouders zal geen hond daar van wakker liggen, vermoed ik.

google_alphabet

4. Exit jobstudent bij Proximus

Watskebeurt? Er was eens een jobstudent die tijdens Pukkelpop iets te veel yolo-gewijs conversation startte ter vervanging van de Proximus-CM die in de file stond. Slechte afspraken, jeugdig enthousiasme of een samenloop van omstandigheden? Wat er ook van zij, tweetend Vlaanderen reageerde instant met de hashtag #tweetenzoalsproximus, en dat leverde wel wat hilarische tweets op. En het ontslag van de jobstudent in kwestie.

proximus_reflex     proximus_balkon   proximus_jobstudent

(met dank aan @Lamazone voor de screenshots)

5. Welkom!

Maar niet getreurd: we sluiten deze blogpost af met een positieve noot. Want we mochten we in augustus gelukkig ook heel wat nieuwigheden verwelkomen!

En allez, omdat we nu toch in de sfeer zijn, sluiten we af met dit filmpje:

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow