Aprilgrappen zijn een beetje vergelijkbaar met seks: als je er te weinig moeite voor doet, loopt het af op een sisser, inclusief pijnlijke stiltes en nee-ik-ben-niet-boos-ik-ben-teleurgestelde-blikken. Maak je er wel je werk van, dan bezorg je op z’n minst één iemand al een hoogtepunt.
Het voorspel is daarin cruciaal. Als merk wil je betrouwbaarheid uitstralen, en door een aprilgrap te maken zet je net die hele betrouwbaarheid op de helling. Tenminste als je voor een slechte, amper doordachte frats koos. Praat daarom met mensen, toets je idee af, kijk hoe je je snood plan nog geloofwaardiger én geestiger kan maken. Je speelt tenslotte met de goeie naam van je merk en één welgemikte uitschuiver kan je meer schade dan likes opleveren.
Ga voor wat ongeloofwaardig lijkt en tegelijk toch je innerlijke, naïeve zesjarige aan het twijfelen brengt. Neem nu onderstaande post van Emirates. Of de eenhoorn van BMW.
Too funny to be true, en toch wil je er ergens in geloven. Je kan dat ongeloofwaardige natuurlijk ook té ver drijven, en drijven brengt ons naadloos bij de Coca-Cola met tonijnsmaak.
(afbeelding verwijderd)
Liefste Coke, kies volgend jaar op z’n minst voor een diersoort die niet met uitsterven bedreigd is. Coke Glutenfree, Coke met quinoasmaak, of desnoods Coke Cannabis.
Ergens nog geloofwaardige geloofwaardigheid, da’s de slappe koord waarop je moet dansen om een geslaagde aprilgrap te scoren. Huawei mag nog eens terugkomen in september.
(afbeelding verwijderd)
Nee, dan deden de jongens van Geekster het beter. Als techblog werden zij voor een dag Koolster, een foodblog die voor eens en voor altijd een einde maakte aan de discussie over ananas op pizza.
Eigen lof stinkt, maar omdat dat voor influencers een heus businessmodel is, wil ik ook graag de aprilvis van Sporza delen. Compleet met dubbele bodems en een interview met de speler in kwestie.
(afbeelding verwijderd)
Conclusie: zowel voor seks als aprilgrappen geldt ‘bezint eer ge begint’. Voor je’t weet zit je aan de morning-afterpil. Ik ga een sigaret roken
Snapchat is voor mij toch de winnaar met hun Instagram-themed filter. 🙂
Eerlijk gezegd, ik zou aan merken grapjes aanraden waarbij je onmiddellijk al weet dat ze niét echt kunnen zijn. Geen risico op geïrriteerde klanten, geen vragen over mensen die “erin liepen”, en evenveel leute.
In die zin is een “geloofwaardig” grapje ook minder interessant. Sommige mensen geloven het, het gaat viraal en kan zelfs het merk schade toebrengen als mensen niet ook met zekerheid doorhebben dat het een aprilgrap is.