Trending Now

De feestdag van het fake news

1 April Social posts

Traditiegetrouw is één april de dag waarop de aprilvissen massaal uit de koeltoog worden gehaald. Al sinds de middeleeuwen lijkt het wel de officiële dag waarop ‘fake news’ wordt gevierd en geadoreerd. Veel bedrijven pikken graag in op deze dag door een valse advertentie of video te lanceren die de consument met vertwijfeling opzadelt. Wat dit jaar opviel is dat veel bedrijven steeds vroeger begonnen aan hun aprilgrap – ah ja we willen de eerste zijn – en het stijgende aantal bedrijven dat poogde om de lachspieren van de consument te masseren. Vaak bleef het bij een poging en zouden sommige bedrijven er eerlijkheidshalve toch beter afblijven. Ook dit jaar zijn er weer een hele reeks productlanceringen geweest.

Aan jullie om te oordelen of ze geslaagd zijn of niet.

 

Aprilvissen in de voedingsindustrie

De voedingsindustrie was opvallend aanwezig om de aprilvissen te verwerken in het assortiment. Zo lanceerde Chocomel de ‘Chocomel Spraytan’. Temptation Tim werd vanonder zijn Cherise geplukt om reclame te maken voor het beter spuitwerk. Heinz lanceerde op zijn beurt een soort van choconaise, een mengsel van mayonaise en chocolade. Voor wie niet genoeg kreeg van vreemde culinaire combinaties – vette knipoog naar mijn zwangere zus – was er de cola met avocadosmaak, Danio yoghurt met honing-mosterdsmaak en de Flandria Komaat, een kruising tussen een tomaat en een komkommer.  Bij sommige mengsels vraag je je toch af of ze de inspiratie niet uit een studentendoop hebben gehaald.

Voor wie de bovenstaande combinaties trouwens even lekker in de oren klinken als Garry Hagger in een eetbare boratstring is er Jamie Olivers nieuwste boek: “1 ingredients”.

 

Misschien kwam het beste uitgewerkte idee in deze eetbare categorie van Burgerking. De hamburgerketen lanceerde het idee van een bestelzuil bij je thuis. In de Verenigde Staten lanceerde het moederbedrijf dan weer de chocolade Whopper.

WHOPPER® Easy Order

Jouw eigen bestelscherm voor thuis winnen?Post DE perfecte bestelling (burger + drank + dessert) in de comments en, als die echt perfect is, zullen we zien wat we kunnen doen.

Geplaatst door Burger King België op vrijdag 30 maart 2018

 

 

Wereldstad Gent scoort

In de categorie ontspanning zien we dat de stad Gent eindelijk – zoals het een wereldstad betaamt – een eigen pretpark zal hebben in de nabije toekomst. Ik kan alvast niet wachten om de Tierenteyn Terror uit te proberen in Pierlalaland. Hopelijk zal het kunnen concurreren met de Efteling, dat aankondigde om babies toe te laten in de vernieuwde Python. Niets zo zalig om de warme reflux van een baby in je nek te voelen denk ik dan. Onder het moto ‘pinch and binge’ lanceerde Netflix de grabflix, een stok waarmee je je luie zetel niet meer moet verlaten om snacks in je mond te proppen. Bij Lego zien we een andere soort innovatie: een stofzuiger die de blokjes keurig opzuigt, sorteert per kleur én vorm. Voor mijn ma komt deze uitvinding wel zo’n 30 jaar te laat. De iets grotere kindjes konden de Lego dan weer links laten liggen en spelen met elkaars blokje danzij de  Scoutr-app van Scouts en Gidsen Vlaanderen. De scouts waren trouwens niet de enige met een dating-app, ook Fitbit wou voor één dag cupido in de juiste richting doen wandelen.

Recruitment bureau Young Capital nam de ontspanning van nieuwe sollicitanten letterlijk door ze het betere snuif- en zuigwerk aan te bieden tijdens sollicitaties.

 

Ook de retail verkoopt grappen

Ook heel wat retailers haalden hun fopjesdoos uit de rekken. Coolblue kwam op de proppen met de meest pakketvriendelijke bezorgservice (Vergelijk het filmpje  zeker eens met de Nederlandse versie). Bij Gamma hadden ze eindelijk een methode gevonden om met patronenverf patronen op je muren te schilderen zonder al te veel gedoe. Traditiegetrouw was ook Ikea van de partij.

In de Verenigde Staten lanceerde de Zweedse meubelketen de SKÄMT collectie voor de tech-verslaafde. Wat dacht je bijvoorbeeld van de onderstaande Toilet Tablet Reader. Op zich nog niet zo een gek idee denk ik dan.

 

Ikea Scamt op 1 April
Ikea Scamt op 1 April

 

 

Nog enkele On The Road

In de categorie rijdende aprildozen was er Volkwagen die de GTI Kit op de mensheid afvuurde, de eerste Volkswagen die jezelf in elkaar kan steken. Honda kondigde de lancering aan van de ‘sixth sense app’ dat je tijdig verwittigt voor obstakels en andere weggebruikers wanneer je met gebogen hoofd op straat wandelt.

Mijn favoriet was absoluut Lexus die je via genetica aan de juiste wagen wil matchen.

De NMBS van haar kant beloofde het reizigerscomfort te verbeteren dankzij de lancering van Delitrain, een eigen food delivery service. Misschien was de aankondiging van WI-FI op de trein een betere grap geweest.

Wat me opviel is dat weinig merken speelden met het feit dat Pasen en 1 april op dezelfde dag vielen. Toyota Gent was één van de weinigen die paashazen en aprilvissen tegelijkertijd in de blender deed.

Ontdek onze nieuwe Auto Onesies! Ze beschermen jouw wagen tegen regen, hitte, sneeuw en vorst. Enkel vandaag verkrijgbaar in onze garage!

Geplaatst door CIAC Toyota Gent op zondag 1 april 2018

 

Ook dit nog

Daarnaast viel het ook op dat er toch nog media waren die aprilvissen verkochten als verse vis. Zo  hadden ze bij BBC Breakfast niet onmiddellijk door dat de Brexit emoji’s uit een creatieve duim waren gezogen. Voor één dag had Trump het recht om eens in hoofdletters te tweeten dat alles in de wereld fake news was, bijna alles toch.

 

arrow