Trending Now

Social overview: oktober. Over transparantie en de toekomst van customer care.

Je ligt buiten te luieren, te genieten van de zon. Icetea bij de hand, makkelijke lectuur in het gras aan je voeten, je hoofd even op rust. Je opent je ogen en het is plots herfst: de regen valt met bakken uit de hemel. Je zoekt dekking en vlucht naar binnen om je verwarming aan te zetten. Het is nog maar 16u30 en toch schemert het al. Je hebt zin in pompoensoep. Oktober.

Wat gebeurde er op social deze herfstmaand?

Facebook wordt transparanter

Facebook introduceerde deze maand Dynamic Creative voor advertenties. Je geeft een aantal verschillende tekstjes, afbeeldingen, call to actions… door en Facebook combineert ze zelf. Op basis van de resultaten vinden ze zo de best werkende combinatie. Facebookmarketer Jon Loomer maakte een korte tutorial:

 

Carousel ads kregen ook een update. Of je nu één of meerdere links gebruikt in de carousel, het ziet er vanaf nu allemaal hetzelfde uit.

Mon manège à moi

Er staat ook wat meer transparantie op het menu, door de heisa rond de Russische invloed op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Een van de maatregelen is dat het voor iedereen mogelijk wordt om te zien welke ads een pagina geplaatst heeft, ook al ging dat via dark posts. Benieuwd wat je concurrenten allemaal proberen? Je krijgt het binnenkort te zien.

In ander Facebooknieuws: de gigant verliest jongeren op zijn eigen platform, maar niét in zijn ‘productengroep’, zeker niet als je kijkt naar de laatste acquisitie. Facebook kocht tbh, een relatief nieuwe app die focust op anonimiteit én positiviteit en een instant succes is bij jongeren. Het is eens wat anders dan features en platformen te kopiëren. 

Steal like an artist

LinkedIn treedt in de voetsporen van Facebook door ook Snapchatfeatures te kopiëren. Op het de zakelijk netwerk applicatie kunnen we nu ook geofilters toevoegen aan (live) video. Niet slecht gezien: het is een goede manier om content op en over events, conferenties en beurzen meer leven in te blazen.

Snapchat zelf groeit minder snel dan vooropgesteld, verliest inkomsten en nu lijken “top influentials” (and I use the term lightly) het netwerk ook te verlaten, deels omdat er op Instagram meer te monetizen valt. Bij Snapchat liggen ze er niet van wakker, volgens datzelfde Bloomberg-artikel: het netwerk is bedoeld voor vrienden, niet voor personal branding. Benieuwd of dat de onderscheidende karaktertrek is waardoor Snapchat gaat overleven.  

Le WhatsApp Business est arrivé

Al aangekondigd in september: WhatsApp Business. Een paar bedrijven kunnen de app nu al gebruiken in een testproject, voor de anderen is het nog even wachten. Er lekten weliswaar al een paar features uit. In een aparte app kun je een business profiel aanmaken, daar ook een vast nummer aan toevoegen, je kunt statistieken zien, automatisch antwoorden en er is een een post-later functie. Het ziet er voorlopig vrij basic uit, maar het is een belangrijke stap voor WhatsApp richting customer care en marketing voor bedrijven. Benieuwd!

Het is een Mexicaans broodje. Tot de volgende editie.

 

Sofie Verhalle

Freelance digitaal strateeg. Helpt bedrijven beter communiceren en medewerkers beter samenwerken. Extraverte introvert, denker en fietser.
arrow