Trending Now

Wedstrijden en kansspelen op Facebook

Het verschil tussen een kansspel, wedstrijd, tombola en loterij, hoe zat dat nu ook alweer? Even opfrissen.

Een kansspel berust louter op toeval en vereist een financiële inzet. Voelt vandaag als jouw lucky day? Dan kan een keertje meespelen zeker lonen. Let wel op: enkel wie een licentie van de Kansspelcommissie heeft kunnen versieren mag overgaan tot het organiseren van dergelijke activiteiten. De Belgische Kansspelwet is allesbehalve mild op dit vlak. Een loterij of tombola berust net zoals een kansspel louter op toeval met dat verschil dat er geen financiële inzet vereist wordt. Ook deze categorie wordt door de Belgische wetgever sterk aan banden gelegd, in die mate zelfs dat de Nationale Loterij een monopolie heeft als het om in-geld-waardeerbare-prijzen gaat. Van een toevalsfactor is in het geval van een wedstrijd geen sprake, er wordt daarentegen een bepaalde fysieke en/of intellectuele behendigheid verondersteld. Denk aan een kennisvraag of een fysieke proef die door een jury beslecht wordt of het inzamelen van zoveel mogelijk vind-ik-leuks op een afbeelding.

Elke wedstrijd die toegankelijk is voor het publiek moet in een wedstrijdreglement voorzien dat onder andere bepaalt hoe men kan deelnemen, wie kan deelnemen, hoe de winnaar wordt bekendgemaakt, hoe de betwisting geschiedt enz. Om het risico van een gelijke stand te dekken, is het aangewezen om in een schiftingsvraag te voorzien. Belangrijk bij het opstellen ervan is om rekening te houden met de Belgische wetgeving; de wetgeving op kansspelen en loterijen/tombola’s en de wetgeving inzake consumentenbescherming, privacy en spam verdienen vooral aandacht.

Regels omtrent Facebookpromoties

Wat met Facebookacties? Het gekende ‘share, like en win’ is een voorbeeld van een wedstrijd waar bedrijven maar al te graag gebruik van maken om hun klantenbestand uit te breiden. Maar is dit allemaal wel toegelaten, juridisch gezien? Het antwoord hierop vindt u in de Facebook Guidelines.

De Facebook Guidelines zijn van toepassing op alle soorten promoties. Promoties? Je leest het goed, nóg een nieuwe term. Facebook geeft voor de duidelijkheid aan dat het om een breed toepassingsgebied gaat; zowel wedstrijden als tombola’s komen hiervoor in aanmerking.

Er bestaan twee manieren om een Facebookwedstrijd te organiseren: via de tijdlijn van de pagina of via een Facebook-app. Beide leveren een verschillend voordeel op. Zo zal het organiseren van een promotie via de pagina ongetwijfeld meer volgers op Facebook genereren. De applicatie, die doorgaans met een kostenplaatje gepaard gaat, maakt het dan weer mogelijk om naast Facebook ook via andere kanalen fans te lokken. Onderstreep dat dit de enige mogelijkheden zijn om een promotie te beheren.

Like, share, tag, check-in… Er kan vanalles gevraagd worden als automatische registratie van een wedstrijd of het stemmen bij een promotie. Maar welke van deze Facebook-functies zijn nu eigenlijk toegestaan? Het antwoord hierop is simpel: alles! Behalve wanneer er een persoonlijke tijdlijn mee gemoeid is. Sharen en taggen is dus verboden. “Ja maar, ‘share en win’-acties komen toch veel voor?” hoor ik u denken? Dat klopt, deze promoties lopen dan ook het risico om door Facebook offline te worden gehaald.

Bovendien dient u als promotie-organisator een aantal bepalingen verplicht te vermelden:

  • Het bestaan van een wedstrijdreglement dat het volgende bevat: de officiële regels, de aanbiedingsvoorwaarden en deelnamevereisten en de naleving van geldende regelgeving met betrekking tot de promotie en alle aangeboden prijzen.
  • Een volledige vrijwaring van Facebook voor elke deelnemer.
  • De vermelding dat de promotie op geen enkele manier met Facebook gelinkt is.
  • Facebook biedt geen ondersteuning bij het beheer van de promotie en als organisator gaat u ermee akkoord dat u de service van Facebook voor het beheren van uw promotie op eigen risico gebruikt.

Tot slot nog dit ter herhaling: vergeet niet om naast deze Facebook Guidelines rekening te houden met de strenge Belgische wetgeving.

Deze bijdrage werd geleverd door Jolien Millecamps en Lieselot Van Mol van De Juristen, dank jullie wel voor de inbreng! 

De Juristen

deJuristen

deJuristen is een juridisch nichekantoor gespecialiseerd in ICT-recht, intellectuele eigendom & ondernemingsrecht. Geen moeilijke en ingewikkelde advocatentaal bij ons.
arrow