Trending Now

VLCM 20: Data en creativiteit

Data en Creativiteit

Een hele avond over data en creativiteit. Ik moet bekennen dat ik heel nieuwsgierig was naar de link die de sprekers tussen beide thema’s gingen leggen. Ik kan jullie alvast verklappen dat ze me niet teleurstelden. Het was een topavond met leuke nieuwe insteken om mee te nemen naar huis.

 

Toon Diependaele – Wunderman

Het begon met reclame voor geschoren Indiase mannen (hun baard dan toch). En waarom dat niet zo goed werkte. Onderzoek in Amerika toonde aan dat mannen van Indische afkomst veel belang hechten aan hun uiterlijk. Dus even kort door de bocht, kopieerden ze dat naar India. Hup. Kous af. Opgelost. Laat de verkoop maar starten!

Het hoeft geen verdere uitleg dat dit niet echt van een leien dakje liep. Data zegt dus veel maar niet alles. Mannen in India zijn toch iets anders dan mannen van Indiase afkomst in Amerika. Ze hebben dan wel gemeenschappelijkheden. Er zijn echter nog meer (culturele) verschillen. De Data die je in Amerika verzamelde kan je dus niet zomaar overzetten. Logisch.

Toon zegt dat een database van 20.000 tot 25.000 mensen een basis is om op social een verschil te maken. Om genoeg linken te kunnen leggen en dat verlies dat je altijd hebt tegen te gaan. Boeiend. Maar hoeveel Vlaamse bedrijven hebben dat liggen?

Niet helemaal met deze woorden maar Toon zegt ook duidelijk: “België suckt op gebied van data”. Ons landje is vaak te klein, bummer.

Naast het belang van ratio en data legt hij veel meer nadruk op Emotie. Ons brein is helemaal niet zo cognitief als we willen. 95% van onze acties doen we onbewust. Ik voel een kleine stap naar Simon Sinek.

 

 

Nog voor ik dat kon denken zegt Toon het zelf. We moeten overstappen van communiceren over ‘wat we doen’ naar communiceren ‘waarom we iets doen’.

Een paar toffe tools om te checken:

 

Brecht Vaes – Studio Brussel

In de beginjaren (niet zo heel lang geleden dus) ging het om meer, meeeeer en meeeeeer likes, volgers en comments. VANITY FTW.

Brecht was eerlijk. Data en Studio Brussel dat is voorlopig niet zo een match. Ze werken enorm vanuit een buikgevoel en vanuit een enorme band met de gebruikers. Zij kennen hun publiek.

Dat publiek is ook hun beste graadmeter. Ze feedbacken er op los, dat is data. Ze laten weten wat ze leuk vinden en wat ze onnozel vinden. Daar rekening mee houden en constructief meenemen helpt.

Wat mij bij blijft is de gedrevenheid om te proberen en te gaan. Geen eindeloze planningen, vergaderingen of discussies.

Het lijkt meer op

 Idee -> Doen -> Leren

Topplan. Daar kunnen we nog van leren. Er is niks mis met eens ferm tegen de muur te lopen. Ze zijn daar de hele tijd in een soort van TestFlight modus en heel veel momenten zitten ze in DKWTD (Don’t Know What They Doing).

Vanuit die DKWTD kunnen ze wel verdomd veel leren en zitten ze vooraan in de klas. Ja hier schrijft een fanboy. Proberen, leren, bijsturen en laten vallen wat niet werkt. Top en dan nu verder!

Al zijn data en Studio Brussel nog geen absolute match ze zien er wel de kansen in. Ze hebben data. Veel data. Mensen gebruiken hun app, stemmen op de tijdloze hebben een VRTprofiel,… Dus wie weet wat de toekomst zal brengen?

 

In het vragenrondje kwam nog naar boven dat presentatoren soms belangrijker zijn dan de brand. Investeren in de vlog van Linde of de Instagram stories van Eva is deel van de strategie. Ookal gaan zij niet tot in de eeuwigheid voor Studio Brussel werken en nemen ze nadien hun volgers mee, nu zijn ze een belangrijk kanaal! Boeiend.

 

Dora Gasia – This Is Not An Agency

Monitoring is uw moeder. Je wil er niet naar luisteren, maar ze heeft toch wel heel vaak gelijk. Qua binnenkomer kan dat wel tellen.

Hoe doe je dan aan goede monitoring volgens mama Dora?

  1. Werk met mensen met passie voor jouw onderwerp
  2. Gebruik de gratis tools
    • RSSfeed
    • Google Alerts
    • Trendolizer
    • Twitter trends
  3. Denk toch eens aan een professionele tool
    • Talkwalker, Coosto, Meltwater, Pulsar,…

Als ik Dora hoor praten voel ik toch ook dat passie de essentie is. Iemand die vol vuur over een onderwerp kan praten weet gewoon wat er leeft.

 

Waarom is dat monitoren dan zo belangrijk?

Monitoring is jouw raam om naar buiten te kijken. Weg van jouw product. Weg van jouw boodschap. Weg van jouw eigen navel.

Door de juiste monitoring kan je “mee zijn”. Als je mee bent kan je den eersten zijn, den actueelsten zijn of den genuanceerdste. Of allemaal tegelijk. Dat maakt jou en jouw merk relevant, snel en betrouwbaar. Is dat niet wat we allemaal willen?

 

 

Merci VLCM. Het was enorm boeiend!

Freek Stevens

Freek Stevens is een allrounder op vlak van social media. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter en zelfs Musical.ly hebben weinig geheimen voor hem. Als Senior Digital Marketer bij Invisible Puppy ligt zijn focus tegenwoordig op digital strategy, social advertising, community building en SEA. Als de helft van Parlevinkers helpt hij in bijberoep graag de non-profit vooruit op vlak van digitale communicatie.
arrow