Godzijdank dat juni achter de rug is. Kunnen we die grappen ook weer een jaar opbergen.
MAAR DAT BLIJFT TUSSEN MEI EN JULI HAHAHAHAHA
— Zegmaarbas (@zegmaarbas) June 1, 2016
Wat heeft de maand ons gebracht? Een overzicht!
Terroristen zijn hier niet welkom
Facebook wil terroristen en terroristische inhoud weren van zijn socialemediaplatformen (54 punten bij Scrabble!) dankzij meer moderatie. In deze post beschrijven Monika Bickert, Director of Global Policy Management, en Brian Fishman, Counterterrorism Policy Manager, dat proces vrij uitgebreid: “echt” intelligente en artificieel intelligente moderatoren scannen Facebook, Whatsapp en Instagram op beelden, taalgebruik, groepen, accounts, .. die een link zouden kunnen hebben met terrorisme. Er wordt samengewerkt met partners om terrorisme geen kans te geven op Facebook. Letterlijk “We want Facebook to be a hostile place for terrorists.” Bij uitbreiding wil Facebook ook ‘hate speech’ beter en vaker weren. Het bedrijf legt uit hoe dat in zijn werk gaat. Samengevat: voorlopig moeizaam met veel ruimte voor verbetering en voortschrijdend inzicht. Facebook wil zich duidelijk verder verankeren in ons leven en een ‘veilig’ platform bieden.
Alohomora!
In ander, minstens even belangrijk nieuws: Harry Potter werd 20 jaar. Facebook vierde die verjaardag met een easter egg: als je Harry Potter, Slytherin, Hufflepuff, Gryffindor of Ravenclaw typte in je statusupdate, kregen die termen verschillende kleuren en verscheen er een toverstaf. Magisch!
Beeld: FREIA LOBO/MASHABLE
Alles beweegt
Geen easter egg, maar een heuse feature: de video-omslag. Handig om wat beweging in je pagina brengen, je product of bedrijf beter in beeld te brengen en slim aan storytelling te doen. Nog niet voor alle pagina’s beschikbaar want het wordt langzaam uitgerold sinds april. Tech specs voor de lucky few: 820×312 px en 20-90 seconden.
Sprekende en stille voorbeelden
O MY GOD MY EYES!
Facebook Giveth and Facebook Taketh Away. Er was even paniek in de straten van de VLCM toen Facebook aankondigde dat je vanaf 17 juli geen link previews meer kunt bewerken. Voor de leken onder ons: als de website waar je naar linkt in een post niet de juiste metatags bevat, zal het resultaat lelijk of incorrect zijn.
Doing it wrong:
Lelijk.
Doing it right:
Netjes.
Maar, je preview link aanpassen was ook een manier om aan linkbaiting te doen: catchy en foutieve titels die je naar een ander bericht leiden. Dat is hoogstwaarschijnlijk waarom Facebook wil dat je website alle correcte metatags bevat. Helaas kan niet iedere community manager, social media manager, reclamebureau, digitaal marketeer … elke website aanpassen. Je kunt dat natuurlijk omzeilen door een foto te posten met daarbij een link. Waar een marketeer is, is een weg.
The Unbearable Lightness of Tweeting
Twitter probeert nog steeds relevant te blijven. Het netwerk ligt al langer onder vuur omdat het een broedplaats zou zijn voor #fakenews, #haatpraat en infantiele discussies. Tijd voor actie dus! Twitter lanceerde dan ook nieuwe advertenties onder de hashtag SeeEverySide.
De eerste ging over het weer. Want het was warm. Het was zelfs heel erg warm. En wat doen mensen op Twitter? Zeggen dat het heel erg warm is.
Sweltering ☀️
Scorching 🔥
Sweating 💦Summergeddon is happening. #SeeEverySide pic.twitter.com/z3SQgNCZgu
— Twitter (@Twitter) June 27, 2017
Of ze discussiëren over sport.
There’s the best, and then there’s the greatest.
GOAT is happening. 🐐#SeeEverySide pic.twitter.com/hpbSKvwiMo
— Twitter (@Twitter) June 26, 2017
Het weer en sport. Take that #haters!
Maar laten we die andere kant van het Twitterverhaal eens bekijken. Twitter laat ons hier eens van zijn core features zien en een van de redenen waarom we het netwerk omarmen: snel connectie maken met elkaar. Geen vriendschapsverzoeken of groepsuitnodigingen, nee, meningen, grapjes, bedenkingen worden ongefilterd online gegooid en staan open voor repliek. Dat kan ondraaglijk licht zijn, dat kan zwaarwichtig zijn. En ja, soms ontaarden die discussies in modder slingeren en erger. Vaak ook niet. Vaak is Twitter een plaats voor kleine uitwisselingen van onze menselijkheid.
Twitter lanceerde een paar nieuwe features deze maand die vooral gericht zijn op dat gebruiksgemak voor die menselijke eindgebruiker: een nieuw jasje met wat blinkende knoppen en een extra binnenzak. Wie het jasje past, trekke het aan.
Steal like an artist. Or like Instagram.
Instagram brak gebod 8 op magistrale wijze en bewijst dat stelen opbrengt: Snapchat deed het in Q1 2017 minder goed dan verwacht terwijl Instagram een groei kende. Het aantal dagelijkse gebruikers voor Snapchat groeide naar 166 miljoen (+36% t.o.v. Q1 2016) terwijl er 188 miljoen vooropgesteld was. Ter vergelijking: Instagram Stories konden in Q1 rekenen op 200 miljoen DAU. In juni waren dat er al 250 miljoen. Beide platformen blijven dan ook features uitrollen en deals maken aan een hoog tempo.
Een kleine greep uit het aanbod:
“O my god, een foto zonder filter en zonder hashtags van mijn croque monsieur!”
Op Instagram kun je nu die genânte of oude foto’s in je stream archiveren.
Minder spam, minder haat en meer ruimte om jezelf uit te drukken.
Dat wil Instagram waarmaken.
“And the Golden Globe for best vertical video reality show goes to… (drumroll).. SNAPCHAT!”
Snap sloot een deal af met Time Warner om samen content te maken.
“Peekaboo, I See You!”
Met Snap Map kun je ook je locatie delen met vrienden of met een groter publiek. Snaps kunnen zo ook geclusterd worden per locatie of per event. Handig voor concerten, demonstraties en sportwedstrijden.
Meer?
De GDPR-wetgeving uitpluizen, de coolste job in social media vinden, Messengerbots maken, promoted posts versus Facebook ads begrijpen en veel, veel meer kun je dankzij de VLCM community op Facebook. Wil je maandelijks mee zijn, schrijf je dan in op de nieuwsbrief. Vind je dat VLCM jou al geholpen heeft en zoek je een manier om die dankbaarheid te tonen? Goed nieuws, dan kun je steunend lid worden.
Maar, sjjjjt, dat blijft tussen juni en augustus.