Trending Now

Social Overview: November 2014

Wat hebben we onthouden uit november op het vlak van sociale media? Ik pikte er alvast deze 5 opmerkelijkste facts and figures uit.

1. Edgerank voor Twitter?

Op 12 november organiseerde Twitter haar allereerste Analyst Day. Op dat event kondigde de microblogdienst een aantal wijzigingen aan die ergens in de nabije toekomst uitgerold zullen worden. De twee opmerkelijkste:

  • Twitter Highlights: niks meer en niks minder dan een edgerank voor Twitter
  • Instant Timeline: nieuwe gebruikers zouden meteen een tijdlijn met tweets te zien krijgen van interessante accounts, in plaats van op zoek te moeten gaan naar die accounts om te volgen.

twitter_highlights

 

2. Nieuw bij Facebook!

Het begint stilaan een vaste rubriek te worden. Ook in november lanceerde Facebook de ene nieuwigheid na de andere. Een poging tot een overzicht:

  • Meer controle over de tijdlijn: Facebook wil gebruikers gaan aanmoedigen om vrienden en pagina’s te ontvolgen als ze die informatie niet langer in de startpagina willen zien. Nog meer een uitdaging om het boeiend te houden voor merken en bedrijven dus. 
  • Een nieuwe app voor groepen: Facebook zet haar strategie van stand alone apps verder met de lancering van een app om je activiteiten in groepen te beheren.
  • Facebook for work: Facebook gaat de concurrentie aan met online tools als Google Drive en Evernote. Met Facebook for work zou je samen aan documenten en projecten moeten kunnen werken, zonder privégegevens te moeten vrijgeven.
  • Upgrade voor Facebook Places: Facebook places is nog niet dood. Integendeel: met deze nieuwe look wil Facebook meer dan ooit de concurrentie aangaan met Yelp, Foursquare en Trip Advisor.
  • Minder visibiliteit voor ‘overly promotional page posts’: Facebook pakte eerder al click bait aan, en gaat nu nog een stapje verder om posts die te veel neigen naar promotie (en waar Facebook dus liever heeft dat je er een betalende advertentie van maakt) te weren uit de startpagina van haar gebruikers.

facebook_places

3.Sporza goes Snapchat

Thumbs up voor Sporza! Tijdens de voetbalmatch België-Wales ging Sporza experimenteren met Snapchat Stories. Tijdens de match kon je als supporter snaps krijgen van Sporza en zo de match volgen. Mooi!

In dit filmpje zetten ze achteraf alles nog eens op een rijtje

4. Gedoe over blauwe vinkjes

In België was er nauwelijks iets om te doen, maar in Nederland was het een paar dagen lang hét gespreksonderwerp: WhatsApp introduceerde begin november vinkjes die duidelijk maakten of een bericht gelezen werd of niet.

Over de zin en onzin ervan, wil ik het hier niet hebben. Wel over de geniale inhaker van het Wereld Natuur Fonds:

wnf_blauwevinkjes

 

5. Instagram: altijd goed voor een relletje

Nog meer relletjes in november, maar dan vooral op Instagram dit keer:

Nederlands voetbalinternational Leroy Fer postte een foto van alle ‘gekleurde’ spelers van Oranje en dat leidde prompt tot een heuse stortvloed van racistische reacties. Nederlanders en zwarte pieten, het blijft een gevoelig onderwerp, blijkbaar :s

instagram_leroyfer

Zegt de naam Jadeveon Clowney je niets? Grote kans. Nochtans kwam deze talentvolle American Football speler in een kleine mediastorm terecht omdat hij een instagramfoto likete tijdens de match van zijn team. En dat terwijl de man ziek thuis zat. Schandalig, nietwaar?

instagram_clowney

En dan nog eentje om af te sluiten. Of de bewuste foto effectief ergens op Instagram is gepost, weet ik niet. Maar deze #relfie verdient nu al de prijs van meest beschamende selfie van het jaar.

relfie

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow