Trending Now

Social overview: Juli 2015

Juli is geschiedenis, en dus kunnen we ongegeneerd herinneringen ophalen aan alle opmerkelijke social media gebeurtenissen van de voorbije maand juli. Zo van “weet je nog van die keer dat…”

1. … die keer dat Facebook haar logo veranderde.

…maar geen hond het eigenlijk door had. Niet dat iemand daar ook maar enigszins op zat te wachten. Maar soit.

facebook_old_new_logo

Dan halen we ons hart liever op aan de nieuwigheden die Facebook de afgelopen maand op ons losliet:

  • Sinds deze maand kun je op je site via metatags ‘Facebook Authorship‘ toevoegen, en op die manier verschijnt je facebookprofiel of pagina bij iedereen die de link van je website of blog verspreid via Facebook. Copyright 3.0 noemen wij dat.
  • Met het nieuwe Facebook Moments wil Facebook de ervaring van foto’s delen naar een hoger niveau tillen.
  • Facebook gaat de Cost per click ook anders gaan berekenen. Concreet komt het erop neer dat je enkel nog betaalt voor linki clicks, en niet meer voor alle andere clicks.
  • Facebook laat je nu nog gemakkelijker een erfgenaam kiezen.
  • Facebook kondigde ook een hele resem nieuwe features voor hun videokanaal aan, dat zo akelig dicht bij YouTube begint aan te sluiten.

2. …die keer dat Kim Kardashian eens iets goeds deed voor de mensheid.

Het is herkenbaar voor elke community manager. Je stuurt een tweet en luttele seconden nadat je op ‘send’ hebt geklikt, besef je dat er een typo in staat. Deleten en braaf opnieuw posten? Of verlang je op dat moment ook dat Twitter wat meer op Facebook of Instagram zou lijken en dat je dat foutje gewoon nog achteraf kunt corrigeren?

Vreest niet langer, want Kim gaat het oplossen. Ook voor al uw andere social media suggesties kun je bij haar terecht, trouwens. Check deze conversatie maar eens 🙂

kimkardashian_twitter

3. … die keer dat volslanke Instagrammers censuur te snel af waren.

Ooit al de hashtag #curved gebruikt? Dan bent u vast en zeker van het volslanke type. De hashtag maakte al een tijdje furore onder instagrammers die de wereld willen tonen dat ze niet het perfecte modellenlichaam hebben. Maar dat dat ook absoluut niet erg is.

Wel erg, vond Instagram, die de hashtag prompt blokkeerde wegens ‘te pornografisch’. Vreemd, want pakweg de hashtags #hooker en #dildo mogen wel. Vrouwelijk instagram bleef gelukkig niet bij de pakken zitten en lanceerde prompt de nieuwe hashtag #curvee. En die mocht wel van Instagram. Vreemde jongens, die Instagrambazen.

Curvee-Instagram-Ban

4. … die keer dat een voetballer je Instagram-account stal.

Het overkwam Andres Iniesta. Een brave huisvader uit Madrid, niet de voetballer dus. De afgelopen maand merkte hij er plots iemand anders wel heel veel voetbalfoto’s begon te posten op zijn account, nadat hij zelf eerst van Instagram was gekickt.

Wat bleek? Instagram had per ongeluk de account van Andres Iniesta, de brave huisvader, afgesloten in de veronderstelling dat hij zich uitgaf voor Andres Iniesta, de voetballer, en hem aan Andres Iniesta, de voetballer had gegeven, zodanig dat Andres Iniesta, de brave huisvader al zijn vrienden kwijt was op Instagram, en al zijn vrienden daarentegen er een wel heel speciale vriend bijkregen, namelijk Andres Iniesta, de voetballer.

Volgt u nog? Nee? Dan lees je het verhaal van de arme man best nog even na op zijn blog.

ainiesta_instagram

5. … die keer dat onze koning sociale media verwenste en omarmde tegelijkertijd.

Koning Filip opende zijn toespraak voor onze nationale feestdag dit jaar met een serieuze waarschuwing voor iedereen die sociale media gebruikt. Het kan ons vervreemden van elkaar en ervoor zorgen dat we niet meer met elkaar praten in het echte leven. Goed gezegd, Flup.

Om die boodschap wat kracht bij te zetten, lanceerde hij die dag meteen ook zijn nieuwe facebookpagina 🙂

screenshot-www.facebook.com 2015-08-01 22-27-27

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow