Trending Now

FB5, het einde van nutteloze Facebookpagina’s? Oef!

FB5: The Future is Private

Het is F8. Een jaarlijks Facebookfeestje waarin ze vooruitblikken naar de nabije toekomst. Fijn, goed voor hen hoor ik jullie denken. Wat heeft dat met mij te maken? Veel denk ik. Het is nog  niet het einde van de wereld, maar wie weet wel een kleine grote revolutie. Ze lanceren er FB5, versie 5 van Facebook.

Mark groet dan ‘s morgens de dingen terwijl hij ook enkele nieuwtjes dropt. Deze keer grotere veranderingen dan anders. Facebook gaat een Privacy-Focused Social Platform worden, BAM! Het is gezegd.

 Privacy gives us the freedom to be ourselves, Mark Zuckerberg

FB5 een Privacy-Focused Social Platform

Nu even serieus, dit komt eigenlijk niet uit het niets… Facebook moet zichzelf opnieuw uitvinden, ze krijgen klappen. Ze zijn een log & groot communicatieplatform geworden. De creators blijven weg en gaan op zoek naar nieuwe frissere kanalen, mensen delen steeds minder en de groei stagneert.

Voeg daar nog een privacyschandaal of 35 bij en je weet dat er iets moet veranderen. Deze keer niet alleen met een opfrissing van het design of aanpassing van wat knopjes. Al gaat er wel meer wit komen en minder Facebookblauw. Potato Potato

Maar wat is dan een Privacy-Focused Social Platform? Een Facebook waar mensen meer naar private messaging, groepen en evenementen getrokken worden, blijkbaar. Want dat is wat mensen leuk vinden.

Ik ga hier niet alles letterlijk quoten wat Mark en zijn vrienden vertelden op F8, dat kan je zelf lezen en zien. Ik haal er wel enkele zaken uit en bekijk wat de impact op ons, social media professionals, zal zijn

I know we don’t have the strongest reputation on privacy, to put it lightly, ook Mark

1. First things first: Private Messaging

Het zegt verdomme veel dat Mark zijn spreekbeurt niet begint met Facebook. Na een intro over privacy en encryptie van berichten begint hij over Messenger en Whatsapp. Tweede keer BAM!

In sé geen grote aanpassingen in Messenger. Ze claimen de snelste te zijn, proficiat. En ze zijn veilig. Jouw berichten zal Mark niet lezen, zijn medewerkers ook niet. Zegt hij…

Tussen de soep en de patatten laat hij daar wel wat vallen over Whatsapp Business. Meer en meer mensen verstoppen zich in private messaging apps en zijn dus moeilijk te bereiken voor ons marketeers. In comes Whatsapp Business, dat bestaat al eventjes, maar mijn kleine teen zegt dat dit wel een belangrijker kan gaan worden.

Want, komt daar even fijntjes een product catalog en payments bij. Net zoals op Facebook en Instagram ga je dus producten kunnen zien én kopen. Goed nieuws voor jullie daar, performance marketers. SALES SALES SALES! Veel meer kwamen we nog niet te weten… Mijn kleine teen fluisterde me wel in dat dit iets is om in de gaten te houden.

Dus wat moeten wij dan doen?

The Future is Private, The Facebook

Het is sloganeske praat van Facebook. Maar een goede slogan bevat een groot deel waarheid en dat is hier wel het geval. Mijn kleine en dikke teen samen voelden dit ook al eventjes aankomen. Het is op zich een logisch gevolg, wij marketing professionals volgen het volk. Als het volk naar private berichten apps gaat, dan wij ook.

Maak uw borst maar al nat en duik in de wereld van Whatsapp business en persoonlijke één-op-één communicatie. Een band creëren via persoonlijke customer care, op maat van de klant zal nu nog veel meer opleveren dan het al deed.

 

2. Groepen staan centraal op Facebook

Als mensen geen privéberichten aan het sturen zijn via Messenger en Whatsapp zitten ze in groepen. All hail VLCM!

FB5 redesign

De volledige Facebook App en website krijgen een make-over. Dat op zich is niets nieuws, dat gebeurt al eens. Wat er wel opvalt is dat overal en op alle plaatsen Facebookgroepen centraal komen te staan. Ook in de newsfeed, die minder prominent aanwezig zal zijn. Daar, daar begint het te stinken voor ons met onze bedrijfspagina’s! Mijn pink vertelde me dat dit wel eens het begin van het einde kan worden. Mijn pink heeft wel wat veel aanleg voor drama, soit.

We hadden deze stap kunnen zien aankomen. Tuurlijk. Logisch denken we nu. Maar wat met onze pagina’s? Waar gaan die verdwijnen? Ik weet het (nog) niet, sorry. Dit is gewoon de volgende logische stap van Facebook. FB5 staat voor versie vijf van het platform. Ze komen van ver sloegen ver door en gaan nu een volgend tijdperk in. het tijdperk van groepen en communities. BAM voor de derde keer!

Het tijdperk van de wildgroei aan nutteloze (bedrijfs)pagina’s is voorbij. HOEZEE! Bier en Almdudler voor iedereen!

Wat nu, allemaal vlug een groep maken?

Nee! Ga alsjeblieft niet zomaar in het wilde weg groepen gaan maken voor jouw bedrijf, dat gaat niet werken. Een groep is een community, een verzameling aan mensen met dezelfde interesses, doelen of levensvisie. Een groep is niet een merk. PUNT. Lees eens het boek Community Marketing, het is de moeite en meer dan nodig nu. Ik verdenk Mark er stiekem van dat hij het deze winter ook gelezen heeft…

 

3. De Facebookpagina

Er is nergens iets over gezegd, maar laten we er maar van uitgaan dat “de pagina” (voorlopig) niet gaat verdwijnen. De pagina is en blijft de Google My Business van Facebook. Je hebt deze nodig om aanwezig te zijn, contactgegevens te kunnen voorzien en te kunnen adverteren. Dat zal voorlopig wel zo blijven zegt mijn oorlel.

Los van wat ze hier op F8 aan het verkondigen zijn valt er mij de laatste maanden wel wat op. Voor sommige pagina’s zakt het organisch bereik toch nog wat dieper weg. Vooral de pagina’s die blijven vasthouden aan verkooppraatjes of oude marketing zien hun reach meer en meer dalen. Pagina’s die hun doelgroep/community door en door kennen en hen voorzien van leuke social media content blijven overleven. Er zijn bewijzen genoeg dat organische reach nog niet dood is, misschien ook een blogpost waard!

Als ge niet wil doe het dan niet die social media, mijn neusvleugel

Als bedrijf moet je dus kiezen: we gaan er vol voor of we laten die pagina voor wat het is. In dat tweede geval is er nog steeds advertising. Facebook is en blijft een bedrijf dat geld moet verdienen dus ads zullen er blijven komen.

Wil je op korte termijn verkopen? Goed! Adverteren die handel.

Wil je klanten op lange termijn binden? Zalig! Work it en vergeet sales (eventjes).

 

Samenvatting

Eerlijk? Ik denk dat het tijd is voor sommige bedrijven/pagina’s om de tijd anders te gaan spenderen. Iedereen heeft een plaats op Facebook en elke pagina kan scoren of groot worden. Maar ge moet het wel willen. Een Facebookpagina is geen wondermiddeltje om snel snel wat nieuw volk te bereiken, een community bereiken doe je niet met wat Facebookposts over jouw producten en diensten.

Deze update van Facebook zal dat alleen maar wat scherper stellen.

 

XOXOXO

Freek Stevens

Hoi! Leuk dat je dit leest. Ik ben een social media manager. Ik weet wat over Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok en andere kanalen waar mensen de tijd doden. Ik hou van Non-profit communicatie, al ben ik niet vies van wat commercie. Dat moet kunnen.
  • philipdenys

    Dit zullen ze wel hebben gezien in hun statistieken. De mensen krijgen te veel informatie te verwerken met feeds. ik ben al een tijdje aan het afwijken van Facebook en meer bezig met de messenger group chats.
    #communityDriven #tribe

    • Freek Stevens

      Lijkt me een goed plan!

arrow