Trending Now

Google Marketing Live 2019:  How much more?

Google Update

De Go-Go’s, een popgroep die vooral in hun thuisland de Verenigde Staten populair waren, wisten het al in 1981: how much more? Want aan de stortvloed van nieuwigheden die Google afgelopen week voorstelde, leek geen einde te komen. We gaan niet alle toekomstplannen uit de doeken doen. Maar om door het Googlebos de bomen nog te zien, lijsten we een aantal belangrijke ontwikkelingen op.

Nieuwe advertentietypes

In de eerste plaats was het uitkijken naar nieuwe advertentiemogelijkheden en Sundair Pichai en zijn bedrijf stelden niet teleur. De belangrijkste innovaties om als bedrijf de consument voor je te winnen? Discovery ads, Gallery ads en Showcase Shopping ads.

Discovery ads zijn de uitloper van de mogelijkheid om een Discovery campagne te lanceren. Ze zullen zichtbaar zijn op de startpagina van je YouTube feed, Gmail en natuurlijk op Google Discover zelf. Doet Google Discover niet meteen een belletje rinkelen? Het is het principe dat je een aantal berichten te zien krijgt op basis van jouw interesses en de locatie waar jij je bevindt. Onbekend, maar niet onbemind. Volgens Google bereikt de Discover feed nu al 800 miljoen gebruikers.

Een andere nieuwkomer worden de Gallery advertenties. Als adverteerder krijg je de optie om afbeeldingen en copy te combineren in het zoeknetwerk. Dus i.p.v. de standaard tekstadvertenties die we nu kennen, komt er een ingrijpende verandering aan. En niet zomaar met 1 beeld, maar een carrousel tot 8 afbeeldingen met 70 karakters per afbeelding. In paniek schieten is trouwens nog niet nodig, de effectieve uitrol is voorzien voor eind 2019. De eerste testen lijken wel al veelbelovend met 25% meer interacties dan de gewone tekstadvertentie.

Betere shopervaring

Het is je waarschijnlijk ook bij jouw eigen Google ads niet ontgaan, mobiele zoekopdrachten nemen meer en meer de bovenhand. Deep linking zal ervoor zorgen dat je rechtstreeks doorgestuurd wordt naar jouw app en niet naar je website. Voordeel voor de surfer is dat bij die app zijn verzend- en betaalinstellingen waarschijnlijk al staan ingesteld. Wat volgens Google zal zorgen voor een verdubbeling van het aantal conversies dankzij een persoonlijkere en versnelde shopervaring.

Bumper Machine!

Veruit de leukste aankondiging, althans op basis van naam was de zogenaamde Bumper Machine. De Bumper advertenties zelf zijn al een tijd in gebruik. Het zijn de video’s van 6 seconden die je te zien krijgt voor een Youtube-video start. Maar het is niet eenvoudig om in 6 seconden jouw boodschap in een video te gieten. Laat staan eentje die blijft hangen bij jouw potentiële klanten.

De Bumper Machine wilt de oplossing zijn voor dit probleem. Laad tot 90 seconden aan videomateriaal in en Google helpt je om er een goede bumper ad van te maken. Volgens Google zal hierbij machine learning gebruikt worden. Al is het toch afwachten wat we als eindresultaat mogen verwachten.

De ideale doelgroep

De custom audiences van Facebook zijn een reden waarom er nog vaak de voorkeur wordt gegeven aan de advertentiemogelijkheden van Mark en vrienden. Google is echter al een tijdje bezig met een grootschalige inhaalslag en die werd tijdens Google Marketing Live alleen maar bevestigd. In de toekomst wil Google dat jij jouw doelgroep op de meest waardevolle manier zal bereiken. Je zal mensen kunnen bereiken  op basis van hun zoekgedrag, interesses en gewoonten. In praktijk gaat het om het samenvoegen van Custom Affinity en Intent audiences. Het extra voordeel dat Google heeft tegenover concurrent Facebook is zijn toegang tot zoekdata.

Globaal én lokaal

Goed nieuws voor wie mikt op een lokaal doelpubliek. Bij Google zijn ze niet vergeten dat ook kleine bedrijven met een lokale achterban gebruik maken van hun advertenties. Daarvoor zal de waaier aan opties voor lokale campagnes verder uitgebreid worden. Lokale campagnes werden in 2018 al voorgesteld, maar worden door hun succes dus verder verbeterd.

arrow