Trending Now

Social overview: November 2016

In november stond iedereen een beetje stil. Dat had gelukkig een reden. Iedereen was ook wat verontwaardigd. Met dank aan Donald Trump. En iedereen deed intussen gelukkig ook gezellig tesaam van growth hacking en gedroeg zich als volleerde conversation bots tijdens #VLCM16.

Dus. Iedereen klaar? Hier gaan we!

1. Iedereen Mannequin

We konden er niet omheen. De hype van het najaar was de mannequin-challenge: Hillary Clinton, de White Helmets in Syrië, De Rode Duivels, een stripclub in Vegas (hmmm… benieuwd welke van voorgaande 4 links jullie meest zullen aanklikken ;-). Of wat dacht je van deze van de ALS-liga. Die van die ijsemmers, weet je nog? Voor veel ALS-patiënten is het immers elke dag mannequin-challenge. Zij lieten deze video los op de wereld.

2. Iedereen toch een beetje goed geschrokken

Ook de VS stond een beetjet stil begin november. Weinigen die het zagen aankomen, maar Trump wordt president! Dat daar op de verschillende sociale media massaal veel om te doen was, moeten ik je niet meer vertellen.

Vooraf konden ze er nog mee lachen bij Jordanian Airlines:

https://twitter.com/RoyalJordanian/status/795963062012542976?ref_src=twsrc%5Etfw

Tijdens de verkiezingsnacht zette CNN Facebook Live in om hun projectie op de Empire State Building live uit te zenden. En dat zag er zo uit:


De dag na de verkiezingen kregen we dan weer dit pareltje van een inhaker te zien, bij Kunstbende:

 

kunstbende_trump

3. Iedereen een gekke zonnebril

Iedereen ging in november op zoek naar een gele automaat, die verdacht veel op een minion leek: een Snapbot! Waar de Google Glass jaren geleden nog resoluut probeerde om eerst de geeks en nerds het exclusieve voorrecht te geven voor hun bril, geeft Snap hier meteen iedereen de kans om er eentje te bemachtigen. Als je goed zocht natuurlijk:

Wat dat als effect geeft, zo’n Spectacles? Dit zo ongeveer:

4. Iedereen reclame op Facebook!

In november ontdekte Facebook dat er nog een plekje was op Facebook waar je niet kon adverteren: de Facebookgroepen! Hoog tijd om daar verandering in te brengen, dacht Mark Zuckerberg. En dus doken in november de eerste tests op met ads in Facebookgroepen. Wat we er al over weten? De ads kunnen zowel afgestemd zijn op de interesses van de leden, als op de topics waarover ze binnen de groep discussiëren. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

facebook_ads_groups

5. Iedereen voetballer

We mochten in november ook een nieuw sociaal netwerk verwelkomen. En wat voor een: DugOut: een netwerk voor voetballiefhebbers, waar de grote clubs en voetbalsterren uit Europa exclusieve content met hun volgers gaan delen. Jups, vooraleer het op Twitter, Instagram en Facebook terecht komt. Slim gezien, want zo gaan ze zelf met de reclameinkomsten lopen in plaats van onze vriend Marc Zuckerberg.

Een echte bedreiging voor Facebook? Vast niet. Daarvoor is het te veel een niche-netwerk. Maar dat het wel wat voetbalfans zal plezieren, daar ben ik vrij zeker van.

Screen Shot 2016-11-29 at 07.41.08.png

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow