Trending Now

Een optimaal resultaat uit je Facebook ads halen? 5 tips:

Ik krijg vaak de vraag waarop je zeker moet letten als je een advertentiecampagne opzet. Hoewel ik er uren over kan vertellen, besloot ik te starten met 5 essentiële tips om het resultaat van je facebook campagne te maximaliseren.

1. Stop het scrollen!

Beeld je even in hoe jij door je timeline scrollt. Je scrollt en scrollt tot je een bepaalde update ziet die je aandacht trekt. De kans is groot dat je oog erop viel omdat de afbeelding je nu eenmaal aansprak.

Dus is het als marketeers onze taak om de mensen te doen stoppen met scrollen als ze onze advertentie zien. Daarom is een goede afbeelding zo essentieel. Zodra hij gestopt is met scrollen, bekijkt de gebruiker de advertentie als volgt:

  • Hij scant de titel,
  • Leest de bijhorende tekst bovenaan de afbeelding,
  • Dan bekijkt hij de beschrijving onder de titel.

Pas nadien bepaalt de gebruiker of hij/zal al dan niet doorklikt.

2. Hou het kort

KISS staat voor Keep It Simple and Stupid. En dat is niet anders voor onze boodschap op Facebook. Enkele vuistregels:

  • De ideale titel lengte bevat 4 à 5 woorden
  • Tekst waarin cijfers gebruikt worden, doen het beter dan cijferloze teksten. Bijvoorbeeld: “Geniet dit weekend van 20% korting”
  • Beperk zowel de tekst als de linkomschrijving tot maximaal 20 woorden.

Kortom: houd het kort en krachtig. Op Facebook wil niemand een roman als status update (van een merk) lezen.

3. Houd rekening met de plaatsing van je advertentie

Ik weet het, deze tip lijkt zo voor de hand liggend. Toch haal ik hem even aan omdat ik vaak advertenties zie waarbij men op voorhand niet (goed) heeft stilgestaan bij de plaatsing.

Elke plaasting op Facebook, of je nu adverteert in de newsfeed op desktop of op mobiel of aan de rechterzijde, heeft diens eigen specificaties.

Alvorens je jouw advertentie uploadt op Facebook, kan je altijd een preview bekijken hoe die eruit ziet op een specifieke plaats (news feed, mobiel, . …).

Nog belangrijker: als je hiermee geen rekening houdt, kan de tekst of afbeelding afgesneden worden. Zonde van de moeite en het budget, niet? Dit vraagt een beetje experimenteren en natuurlijk kennis van de juiste afmetingen.

voorbeeld facebook advertentielays facebook advertentie

 

4. Gebruik de Pixel

De Pixel is een klein stukje code dat je op alle pagina’s van je website plaatst. En daar kan je flink wat interessante dingen mee doen: waar je zeer interessante dingen mee kan doen.  Denk maar aan het aanmaken van audiences en conversies, het ‘achtervolgen’ van mensen en retargeting op Facebook naar diegenen  die je website hebben bezocht. Ja, de combinatiemogelijkheden zijn eindeloos. 

Audiences: Ok, this is the fun part en je kan hier eindeloos ver in gaan. Nadat je de pixel geïnstalleerd hebt, kan je doelgroepen gaan maken van je websitebezoekers. Wat is er zoal mogelijk (veel!!):

  • Alle bezoekers van je site
  • Alle bezoekers van pagina X
  • Alle bezoekers die pagina X bekeken hebben, maar niet pagina Y

Stel, je hebt een campagne geactiveerd met als doel om meer nieuwsbriefregistraties te verzamelen.  Via je campagne stuur je gebruikers door naar de landingspagina, maar misschien klikt niet iedereen meteen door om zich in te schrijven. Door een audience aan te maken waarin je mensen opneemt die pagina X, maar niet pagina Y bekeken hebben kan je deze mensen gaan retargeten. En hen aansporen om zich alsnog in te schrijven.

Op basis van de pixelinformatie zou je eventueel ook een lookalike audience kunnen creëren. Een lookalike audience is een groep Facebook-gebruikers die wordt samengesteld op basis van bestaande gegevens. Ook dit kan dus op basis van de pixel of de data die je gaat uploaden naar Facebook.

Je hoort het misschien niet letterlijk, but I could go on for hours and hours on this…

5. Sluit af en toe ook eens iemand uit, het kan je een pak geld besparen

Of die nu werden gebaseerd op de pixel, een databestand of een opgeslagen doelgroep: met audiences kun je heel wat richtingen uit.  Wel is het zo dat audiences meestal worden gebruikt om mensen in te sluiten en om ernaar op zoek te gaan.

Maar, je kunt deze audiences ook gebruiken om bepaalde groepen of mensen uit te sluiten. “Waarom zou je dat doen?” hoor ik je misschien denken.

Laten we even teruggaan naar ons voorbeeld van nieuwsbriefregistraties. We willen nieuwe mensen zoeken. Daarom is het handig om mensen die al ingeschreven zijn op de nieuwsbrief uit te sluiten via custom audiences.

Daarnaast kan je een audience aanmaken op basis van de pixel. Deze audience zal geleidelijk aan groeien en groter worden. Daardoor kun je mensen uit de campagne filteren die zich ingeschreven hebben naar aanleiding van jouw advertentie. Zo vermijd je irritatie bij je doelgroep. Eens ingeschreven is het niet nodig om hier een advertentie van te blijven zien, toch?

Heb je zelf nog tips? Laat het gerust weten! 

saravdv

Freelance facebook advertising expert || Positive Thinking || SaraZoektWerk || Likes Coffee & Chocolate
arrow