Trending Now

Opinie: Marketeers, tijd voor een ethische code

Ethiek in Advertising

Door het schandaal met gelekte Facebookdata beginnen Facebookgebruikers zich meer bewust te worden van hun online privacy. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Zo stellen mensen zich steeds meer vragen over al die advertenties in hun tijdslijn en Facebook Messenger App.

Laat daar nu juist wel wat misverstanden over bestaan.

Ik beken! Ik ben één van die vuile marketing sloebers die jou bestookt met gerichte advertenties. Eerst even voor de mensen die nog niet weten hoe dat in zijn werk gaat..

 

Hoe werkt Advertising op Facebook?

Als adverteerder kies ik een doelgroep waaraan Facebook mijn advertenties mag tonen. Het hoeft niet te verbazen dat ik kan ‘targeten’ op demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, taal, … Dat zijn gegevens die de gebruiker zelf heeft ingegeven in zijn/haar Facebookprofiel. Indien je ook jouw relatiestatus, job, hobby’s of andere zake ingeeft kan ik ook die categorieën aanduiden om jou te bereiken.

Daarnaast heeft Facebook een advertentieprofiel (kan je altijd zelf bijwerken) van jou gemaakt aan de hand van jouw gedrag op hun website. Ze houden bij in welke groepen je actief bent, wat jij deelt met jouw vrienden, met welke pagina’s je interactie hebt of op welke links je klikt in Facebook. Ook dit hoeft nog niet helemaal te verbazen.

Dan komt de Facebook Pixel in het vizier. In het kort is dat een stukje code dat je op jouw website kan plaatsen om bij te houden wie via Facebook jouw site bezoekt. Daar wringt voor sommigen het schoentje. En terecht. De Pixel is op zich niet het probleem, wel dat Facebook meer schijnt bij te houden dan wat ze mogen. Daar heb ik als Marketeer ook problemen mee.

 

Wat krijg ik als marketeer dan te zien?

Eerst en vooral Ik krijg jouw naam of jouw data NIET TE ZIEN. Laten we dat voor eens en voor altijd duidelijk maken. Ik kies de doelgroep die ik wil bereiken en Facebook toont mijn advertentie aan die mensen uit die doelgroep zonder dat ik ook maar één naam te zien krijg.

FAcebook Advertising Targeting

Ook met die vermaledijde Facebook Pixel werkt het zo. Facebook weet als app wie er op mijn website is geweest en maakt daar een doelgroep van. Naar die doelgroep kan ik dan opnieuw een advertentie sturen (met een korting voor die klant, een herinnering om een aankoop te doen…). Ook hier krijg ik geen naam of data van jou als Facebookgebruiker te zien.

 

Toch is het tijd voor een nieuwe ethische code voor Digitale Marketeers

Het zijn super interessante tijden online. Het internet staat eigenlijk nog maar in zijn kinderschoenen. Het internet zal steeds sneller veranderen dan de regelgeving kan volgen. Facebook bestaat sinds 2004, advertising op Facebook al sinds 2006. Ookal zijn er reeds kleinere stappen genomen voordien is het 2018 en komt er nu pas een grote Europese wetgeving over online privacy (GDPR). Slechts 14 jaar na de lancering. J

Geen wetten of regelgeving wil niet zeggen dat we alle mogelijke achterpoortjes of trucken moeten gaan gebruiken. Het illegaal scrapen van gegevens, wel dat is illegaal. Op Google adverteren op de brandname van jouw collega, how low can you go? Die pixel, daar kunnen we nog over klappen.

Maar. Als de wetgeving niet kan volgen, laten wij dan het spel proper spelen. Facebook en consoorten zullen steeds bestaan bij de gratie van advertising. Als dat niet het geval is zullen we moeten betalen voor die apps.

Is het dan niet aan ons om ons aan een ethische code te houden?

 

Hierbij mijn aanzet tot een ethische code voor online advertising!

Dit lijstje is maar een kleine aanzet, schrap wat niet past en vul aan wat mist. Wie weet sla ik de bal wel helemaal mis, dan doe ik mijn geitenwollen sokken wel terug uit! Maar als je het een beetje eens bent met mij, tof.

 

  1. Ik zal niet op de brandname van concurrenten adverteren
  2. Ik zal nooit data of gegevens illegaal aankopen of downloaden
  3. Ik zal altijd boeiende advertenties maken (of toch mijn best doen)
  4. Ik zal nooit meer een Like, Share & Win posten
  5. Ik zal …

 

 

Freek Stevens

Freek Stevens is een allrounder op vlak van social media. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter en zelfs Musical.ly hebben weinig geheimen voor hem. Als Senior Digital Marketer bij Invisible Puppy ligt zijn focus tegenwoordig op digital strategy, social advertising, community building en SEA. Als de helft van Parlevinkers helpt hij in bijberoep graag de non-profit vooruit op vlak van digitale communicatie.
  • Loes M.

    Ik zal geen clickfarms gebruiken

    • Freek Stevens

      Amen

arrow