Trending Now

Is Facebook dood? Neen

facebook

Nee, Facebook is nog lang niet dood. En dat zal ook niet snel gebeuren. Eigenlijk weten we dat ook wel. Facebook is het grootste sociaal netwerk ooit en één van de snelst groeiende groepen zijn 50-plussers. De generatie die opgroeide zonder computer en die je online niet kon bereiken? Die delen nu foto’s van hun kleinkinderen en gebruiken messenger om aan zoonlief te zeggen dat hij de PMD-zak moet buitenzetten. (bedankt ma!)

Facebook is mainstream aan het worden. Dat is het lot van élke hype die uiteindelijk zo maatschappelijk relevant wordt dat iedereen het gaat gebruiken.

Die berichten over het vertrekken van tieners? Gebaseerd op onderzoek bij een paar duizend mensen én eigenlijk niet relevant. De tijd dat je de relevantie van iets kon baseren op hoeveel tieners je bereikte, ligt ondertussen ook weer een decennium of drie achter ons.

Mensen weten ondertussen wel waar Facebook om draait. Het persoonlijke, afgeschermde profiel dat je deelt met een beperkt aantal mensen die je (ooit) in het echt kende. Foto’s en statusupdates die enkel relevant zijn voor die kleine doelgroep. Interessant omdat jij het bent en ze je kennen.

Waar slaat al die paniek dan op? Eén woord: Edgerank.

Facebook is dood als gratis distributiemodel. Dat wist je al. We zagen allemaal dat organische reach zakt en blijft zakken. Het gaat uiteindelijk naar 0%. Het enige wat overblijft zijn virale en betaalde reach.

We dachten dat wie op “vind ik leuk” klikt zich abonneerde op onze content. Maar eigenlijk was het puur een segmentatie voor advertenties. Spijtig voor de échte fanpagina’s en voor mensen die wel degelijk àlle content van een bepaalde pagina willen zien. Maar wat wint Facebook aan een échte “subscribe”-button? Wat wint Facebook aan het uitbouwen van een gratis distributiesysteem voor marketeers?

Eigenlijk waren we naïef. We gebruikten zonder schroom de resources van een gratis dienst en reageerden verbijsterd toen ze dat niet langer pikten.

Organische reach is (bijna) dood. Een “vind ik leuk” heeft enkel waarde als advertentie-segmentatie. Het is tijd om in te zien dat het niet meer zal veranderen. Go paid or go home.

Maar het heeft ons wel heel wat geleerd. Als je het goed aanpakt kàn je engagement aangaan met klanten. Het is perfect mogelijk om content te maken die gesmaakt en gedeeld wordt. Als bedrijf mag je (moet je) menselijk zijn en een blik achter de schermen toelaten.
De grote paradigma-shift in marketing was niet sociale media als distributiekanaal maar open en eerlijk engagement tussen merken en consumenten. Dàt is de les die we moeten leren.

Een andere les is dat een platform waar je geen controle over hebt, vroeg of laat iets zal doen wat je niet leuk vindt. Neem het opnieuw zelf in handen. Maak je website aangenaam om te gebruiken, makkelijk te vinden en geef mensen waardevolle, goed geschreven content. Gebruik sociale media om het te verspreiden en de conversatie met je gebruikers aan te gaan. Hang nooit meer af van de reach of audience op één sociaal netwerk en vergeet ego-metrics.

Wees relevant en bied meerwaarde.

Chris Demeyere

Punchline
arrow