Trending Now

Van Chaucer naar Katten in één Verhaal

De nood aan storytelling is iets wat altijd deel heeft uitgemaakt van de menselijke natuur. We houden ervan. We vinden het leuk om aan iemand uit te leggen wat we gisteren hebben gedaan, we vinden het geweldig om over dat ene meisje of die ene jongen te vertellen die we op vakantie hebben leren kennen, en we vinden het prettig om verhalen uit onze duim te zuigen over anderen, al dan niet onschuldig.

We zien het overal rondom ons en door de eeuwen heen: één van de meest gekende werken in het Middel Engels, The Canterbury Tales door Chaucer, een verhaal over mensen die verhalen vertellen (fabeltjes, roddelverhaaltjes…), maar we zien het ook in de wereld waar wij als social media managers deel van uitmaken.

Storytelling is een kunst. Het is een manier van communiceren maar het meest uitdagende aan storytelling is het bekoren van het publiek. Maar hoe doe je dat?

Marco Tempest

Ik stel je graag voor aan Marco Tempest, een man die weet hoe je een publiek moet inpalmen: Marco Tempest: The Magic of Truth and Lies

Dit is social media management; het charmeren van onze klanten, fans of volgers. In een ideale wereld zouden onze fans ons werk lezen en mee interageren, want een gefascineerd publiek komt terug voor meer. (Heb je na deze video nog enkele van Marco Tempest opgezocht? Of ben je van plan om dit te doen?)

Ik verwacht natuurlijk niet dat jullie nu allemaal enkele iPhones boven halen om hetzelfde te doen als Marco Tempest (ik zou het stiekem toch geweldig vinden moesten er enkelen onder jullie het proberen 😉 ) maar er wordt wel van ons verwacht dat we deze magie teweegbrengen op Social Media. Storytelling magic noem ik dat dan.

Storytelling magic

Hier zijn enkele voorbeelden van storytelling magic:

lolcatall

Vond je ze leuk of grappig? Kon je met sommigen meeleven? Toen je de caption las en de foto van de kat zag, zei je toen tegen jezelf “Hé dat gaat goed samen” of “Ha, die kat ziet er echt uit alsof hij mensen dom vindt.” (zo niet dan heb ik de foute content gekozen voor dit publiek 😉 ) Zo ja, dan is storytelling magic even misleidend als gewone magie. De kat zei niet echt “My fist…bump it” toen de foto werd getrokken. En wanneer de kat die pannenkoeken zag zei hij niet echt “want.” There’s the rub: het kan de kat niets schelen, maar dat wisten we al, nietwaar? Of heb ik nu juist jouw story-telling-magic-bubble doen barsten? Sorry daarvoor!

Alle succesvolle stories (onder andere lolcats!) hebben één ding gemeen: ze lokken menselijke emoties uit. Of je er nu boos, triest, of gelukkig van wordt, menselijke emotie is de sleutel tot een geweldig verhaal. Denk aan jouw lievelingsfilm. Heeft het een geweldige verhaallijn? Wordt je er elke keer weer door ingepalmd? Wil je op het einde meer en is dit één van de redenen waarom je hem elke keer opnieuw wilt bekijken?

Dit is wat wij als social media managers niet mogen vergeten bij het creëren van onze magie op sociale platformen. Charmeer je publiek, doe ze geloven dat ze zich tijdelijk in de wondere wereld van Coca-Cola, Alpro, of ING bevinden en doe ze vooral de emotie(s) voelen waardoor ze zullen terugkomen voor meer.

Bij deze mijn verhaal voor jullie. Vertel eens, welke verhalen gebruiken jullie vandaag om jullie publiek in te palmen?

 

reader

 

Alicia Van Coillie

Social Media Manager at Punchline.be Foodblogger at Alicia's Kitchen Antics & Crazy Cat Lady
arrow