Je droomt ervan om community manager te worden. Misschien moet je toch eerst eens goed nadenken en wat artikels lezen. Jaag je droom vooral na vóór dat je de 30 hebt bereikt want daarna kom je niet meer aan de bak, althans als je de vacatures voor dergelijke functies er op na leest. Een bloemlezing uit recente vacatures:
- “U heeft 3 tot 5 jaar ervaring in brede marketing of communicatie functie…”
- “3 years of experience…”
- “Je hebt een bachelor en 2 jaar ervaring…”
- “Je bent in het bezit van een master diploma…”
- “Bij voorkeur 1 jaar ervaring binnen de digitale marketing…”
- “Je hebt > één jaar ervaring als community manager…”
Wat moet je dan allemaal nog in je tas hebben steken?
- “Je moet gepassioneerd zijn door communicatie en/of sociale media”(een dooddoener?)
- “Je werkt planmatig en bent georganiseerd”
- “Sterke persoonlijkheid en tegelijk een teamplayer”
- “Ondernemer met een netwerk”
- “Kennis van spreadsheets, blogging platformen, photoshop, en andere sociale media”
- “Je bent natuurlijk 3-talig en schrijft zonder fouten”
- “Je bent flexibel”
- “Je bent analytisch en hebt een liefde voor cijfers”
- “Je stelt de klant centraal”
- Er wordt amper naar kennis over business en bedrijfsvoering gevraagd.
Wat ik vooral mis zijn items zoals deze:
- “P&L kennis, verantwoordelijkheid en ervaring”
- “Saleservaring”
- “Passie voor…”
- “Project management en presentaties skills”
En wat met de verloning?
Een tijdje geleden las ik dit artikel over de verloning van de community managers in Frankrijk. Dan ben ik wat gaan grasduinen op het internet over hoe het in andere landen zou zijn. Een kort overzicht van de jaarverloningen:
Je kunt bijna niets anders concluderen dan dat Community Managers net moeten afgestudeerd zijn. Dit uit zich ook in het salaris niveau dat die Community Manager in België aangeboden krijgen (27,000€-35,000€). Met uitzondering van de VS lijkt het er op dat een community manager een startersfunctie is als je naar de verloning kijkt. De vereisten liggen ook aan de minimale kant met uitzondering van de VS omdat daar het beroep van Community Manager al stevig is opgegroeid.
Conclusie 1: Bedrijven zijn op zoek naar GO’s. Je moet er maar eens de Club Med GO functiebeschrijving naast leggen
Conclusie 2: En toch zijn die Community Manager van vitaal belang voor je bedrijf omdat ze staan dagelijks in contact met zijn die voor omzet en marge verantwoordelijk zijn. Tijd voor een opwaardering!
Dag Mic, net afstudeerden zijn misschien te junior voor community management. Maar we moeten ook niet doen alsof het een heel erg senior positie betreft. Niemand wil 5-10 jaar in zijn carrière nog Facebookpostjes plaatsen, lijkt me? Ik heb het dan over het hands-on CM-werk, hè.
@jelle_annaars:disqus Een Gary Vaynerchuk is multimiljonair geworden door (oa) Facebookpostjes te plaatsen. Kwestie van visie (en executie) volgens mij.
Hoi Steven, Vaynerchuck is een (all-round) ondernemer. Je kunt het belang, de juistheid van de waardering/beloning van een CM niet afmeten aan zijn succes, vind ik.