Trending Now

Social overview: april 2017

De vierde maand van 2017 is achter de rug, en opnieuw wisten de verschillende social media kanalen menige community manager te verbazen. Hoe Facebook en consorten afgelopen zich afgelopen maand ontwikkelden? Je leest het hier, natuurlijk!

#1 Wat leefde er op Facebook?

Nieuwe newsfeed in de maak

Facebook onderneemt voor de zoveelste keer wijzigingen voor haar newsfeed. Het ziet ernaar uit dat je binnenkort kan switchen tussen je vertrouwde home feed en de nagelnieuwe explore feed. In tegenstelling tot die vertrouwde eerste, krijg je bij de tweede variant content te zien van pagina’s en personen die je niet volgt. Daardoor krijg je niet telkens hetzelfde soort berichten te zien.

Messenger ambieert reputatie als ‘gepersonaliseerd nieuwskanaal’

Opnieuw doet Zuckerberg’s bedrijf een gooi naar de Facebook-positie in de journalistieke wereld. Naar verluidt mogen we ons weldra verwachten aan gepersonaliseerde push-berichten via Facebook Messenger. Zucht.

Meer augmented reality, minder Snapchat?

Move over Snapchat, Facebook zet nog meer in op augmented reality. Midden april kondigde het bedrijf uit Palo Alto aan dat er een nieuw platform voor ontwikkelaars in de maak is. Zij kunnen voor de camera in Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram virtuele informatie ontwikkelen.  

Tools tegen ‘revenge porn’

Dat het bedrijf al langer haar duit in het zakje doet voor ‘goede doelen’ en ‘maatschappelijk verantwoorde initiatieven’, weten we al langer dan vandaag. De nieuwste telg in het rijtje zijn Facebook’s tools tegen revenge porn. Het principe is niemand onbekend: mensen die ‘uit wraak’ intieme foto’s van hun ex te grabbel gooien op het wereldwijde web.

Concreet wil Facebook het gebruikers gemakkelijk maken om intieme foto’s online te melden, mits ze online werden geplaatst zonder toestemming van de afgebeelde persoon. Een geflagde afbeelding wordt onder de loep genomen door ‘speciaal daarvoor opgeleide medewerkers’ van Facebook. Worden de gemeenschapsnormen overschreden, dan gaat de foto onverbiddelijk offline.

 

#2 Wat zagen we op Twitter?

Concurrent Mastodon als bedreiging

Twitter gaat gebukt onder de media-aandacht die concurrent Mastodon krijgt. Het nieuwe sociale media platform moet alles worden wat Twitter niet is. Of die laatste daarmee voorgoed van de troon wordt gestoten valt nog af te wachten. Toch wil de bedenker van Mastodon, de Duitser Eugen Rochko, met zijn nieuw netwerk een betere ervaring geven dan Twitter.

Nieuwe groei in zicht

Mastodon mag wel in het kielzog van Twitter zijn getreden, het kanaal van Jack Dorsey kende afgelopen kwartaal nog een mooie groei. Als we de laatste berichten mogen geloven, zijn gebruikers meer geïnteresseerd in politiek nieuws. De politici zelf zouden dan weer fervente Twitteraars zijn. Ondanks de groei in aantal gebruikers kampt Twitter nog steeds met dalende inkomsten.

 

Nieuwe functie in het bètaprogramma

Waarschijnlijk in de hoop haar opflakkerende groei te versnellen, experimenteert Twitter momenteel met een nieuwe functie in het bètaprogramma. Daarmee kunnen bètatesters in real-time zien hoe vaak hun tweets worden geliket, beantwoord of geretweet.

 

#3 Wat deed Snapchat?

3D-filters alias Word Lenses

Midden april voegde Snapchat een aantal nieuwe filters toe aan de app. De dingen werden gedoopt tot ‘World Lenses’ en zijn gebaseerd op augmented reality.

 

#4 Wat gebeurde er op Instagram?

700 miljoen gebruikers

Hoera! Instagram klokte eind april af op zo’n 700 miljoen gebruikers. Straf, want in december bereikte het netwerk nog de kaap van 600 miljoen. Allicht zitten nieuwe functionaliteiten zoals het van Snapchat ‘overgenomen’ stories daar ergens voor tussen.

Offline modus voor Android-gebruikers

Op haar ontwikkelaarsconferentie maakte Facebook bekend dat Instagram-gebruikers in de toekomst de app kunnen gebruiken in een soort ‘offline’ modus. De functionaliteit wordt voorlopig enkel uitgerold voor Android-gebruikers.

 

#5 Wat wijzigde er op LinkedIn?

500 miljoen gebruikers meer, 166 miljoen euro minder

Goed nieuws en slecht nieuws. LinkedIn mag niet minder dan 500 miljoen gebruikers tellen. Alleen moet het sociale netwerk het wel bekopen met 166 miljoen euro aan inkomsten.

Lead generation formulieren in gesponsorde posts

LinkedIn heeft onlangs een call-to-action feature gelanceerd waarmee marketeers kwalitatieve leads kunnen oppikken uit alle gebruikers die hun betalende content bekijken. Met de kraaknieuwe Lead Gen Forms zal elke prospect die een gesponsorde publicatie aanklikt voor meer informatie, zijn profiel automatisch zien verschijnen in een ‘invulformulier’ dat meteen kan worden ingediend aan het bedrijf. Zulke formulieren zijn op zich geen nieuwigheid in de online wereld, maar opvallend genoeg werden ze wel naadloos afgestemd voor mobiele gebruikers.

Zijn we iets vergeten? Laat van je horen in de VLCM-groep!

 

Magali De Reu

Gaat op zoek naar de meest interessante verhalen op binnen- én buitenlandse bodem. Schrijft over vanalles als het moet, over ondernemerschap als het mag.
arrow