Trending Now

F8 dag 2, raketijsjes en instant articles.

Op dag 2 van F8 wordt er heel veel herhaald. Nog maar eens vertellen dat 360 video en virtual reality dè aankomende hippe dingen zijn ga ik niet doen, maar ze worden ook heel concreet en voor de creatieve zielen wordt het dus echt interessant.

Ik ga even ingaan op iets dat ons, vlaamse community managers, beroepsmatig werkelijk tot niets dient, maar wel übercool is.

Iedereen online!

Hoe meer ik research, hoe verwarder ik geraak over hoeveel mensen op deze aardbol geen internet of geen toegang hebben tot internet. Maar het zijn er veel, laten we het daar gewoon op houden. Vaak gaat het over grote landelijke gebieden waar er geen internet beschikbaar is.

Facebook gaat dat oplossen! (Laten we niet vergeten dat ze echt elk probleem ter wereld willen oplossen en ondertussen ook miljarden dollars verdienen.)

Ze hebben een vliegtuig gemaakt (dat is oud nieuws, maar nu zijn ze er bijna) om internet te gaan verspreiden. Zelf worden ze geen internetprovider, maar ze willen de technologie ontwikkelen en vervolgens verkopen aan de telco-bedrijven.

facebook aquila_line-970-80.jpg

Dit is dus het vliegtuig. In essentie is het één lange boemerang die gebouwd is uit koolstofvezels (zoals het fietskader van Tom Boonen) en zonnepanelen. Het vliegtuig wordt computergestuurd en kan maandenlang zonder onderbreking rondvliegen. Tijdens het vliegen doet hij dit:

Schermafbeelding 2016-04-13 om 19.41.01

Yup, het vliegtuig gaat internetsignalen uitsturen binnen de gele bubbeltjes.

Langetermijnplannen? Misschien. Dus hebben ze ook minder lange termijnplannen ontwikkeld. Ze hebben tussendoor technologie ontwikkeld om klassieke radio-antennes om te toveren tot multi-transmitters. Want een back-upplan voor een revolutionair briljant plan kan nooit geen kwaad, hé.

Schermafbeelding 2016-04-13 om 19.41.50

Schermafbeelding 2016-04-13 om 19.42.38

 

Instant articles

Goed, ik ben klaar met afwijken en terug helemaal on topic!

We hebben allemaal hier en daar al eens een instant article gezien op de persoonlijke profielen. Wie er zich wat in verdiept, maakt er prachtige dingen mee, zoals deze van Vincent Buyssens.

Instant articles worden nu uitgerold voor alle pagina’s en hebben voor – en nadelen.

Hèt voordeel is mega evident, maar ik zeg het toch maar. Mensen moeten de Facebook app niet meer verlaten om je content te lezen. Volgens Facebook, verbeteren je cijfers dan ongeveer als volgt:

12995568_1589614264662981_751630097_n

Dat is heel misschien een tikkeltje optimistisch. We zullen het moeten uitproberen om het te weten. Net als met je andere posts, krijg je ook de mogelijkheden om deze content te boosten en kan je insights bekomen. Wie het wil uitproberen, moet hier starten en dan het proces doorlopen. Ik ga het binnenkort eens proberen met mijn blog. Als er iets noemenswaardig over valt te vertellen, zal ik daar hier over bloggen. Fieuw, meta enal!

Het nadeel is eveneens zeer evident. Als dit werkt en als het even goed werkt als Facebook beweert, dan zakt je CTR dra-ma-tisch. Websites die bannering of andere Google Adwords producten of gelijk welke vorm van websponsoring nodig hebben, zijn gejost. Klanten die willen dat hun klanten een contactformulier invullen op hun website, gejost. E-commerce mensen, ook gejost. Maar ook voor kleinere blogs die bijvoorbeeld een wordcloud of pakweg een twitterfeed op hun blog hebben staan, kan dit een nadeel worden.

De vraag is dus: wat is voor jouw specifiek bedrijf het belang van website traffic?

ANDERZIJDS: Een instant article kan ook gewoon onderdeel zijn van je contentstrategie en kan simpelweg een andere (leuke!) en iets diepgaandere manier zijn om je community te boeien en conversaties op gang te brengen. Er zijn nog steeds voldoende andere manieren om website traffic te stimuleren.

Live API

Ik ga Facebook live niet uitleggen, jullie weten al wat dat is.

Facebook gaat next level met zijn livestreaming en biedt elke FBpagina nu de mogelijkheid kei-interactief te doen met zijn livestream. Comments live in de video trekken, polls organiseren en de resultaten live in de video weergeven,… Supercool! Check dit filmpje maar:

Wie hiermee wil experimenteren, moet hier beginnen. Schrijf nadien een blogpost voor VLCM met als kernvrage: Hoe? Wat? Resultaat? Hoeveel geld?

 

Meten meten meten!

Gebruik je een video in verschillende posts en/of op verschillende pagina’s?

Vergelijk de resultaten voortaan keivlotjes:

image

 

Conclusie

Gedaan met roepen dat videocontent de heilige graal is. We worden nu allemaal verondersteld dat te weten en al lang op de kar te zitten en nu gaan we next level!

Gewone video’s zijn zooo 12 april 2016, nu gaan we volop voor 360 video’s.

De VRbril biedt zoveel mogelijkheden en er zijn zoveel gebieden om dit in toe te passen dat het niet anders kan dan boomen, vermoed ik. Maar ik ben geen trendwatcher ofzo. (Wat is een trendwatcher eigenlijk? Is dat iemand die kranten leest en op Twitter zit? Dan ben ik dat misschien wel.)

Facebook live krijgt nieuwe snufjes en is er nu voor iedereen, niet alleen voor de bedrijven. Behalve de Live API, die is wel enkel voor bedrijven.

Instant articles maken je content makkelijker toegankelijk, maar laten je CTR smelten als een raketijsje in een kopje warme chocomelk met een scheutje rum.

En iets supercool met een vliegtuig.

Wees gegroet!
Dora

 

Dora

Hoi, ik ben Dora en ik vertelde ooit veel te enthousiast aan mijn kinderen het spectaculaire verhaal over hoe ik in de file stond en dus te laat was om ze van school af te halen om nieuwe handschoenen te kopen voor hun. Sindsdien heb ik dat verhaal al 1000 keer opnieuw moeten vertellen. Ik hou van verhalen. En ook van sociale media!
arrow