Trending Now

Hoe doen de Belgische voetbalclubs het op sociale media (2)

In maart heb ik, samen met Jasper Wouters en Tom de Keukelaere een overzicht van de Belgische topclubs op sociale media opgesteld. Onze vragen hierbij waren: Welke kanalen worden gebruikt, hoeveel volgers tellen dez kanalen, en hoe reactief zijn onze clubs? Dit weekend werd het nieuwe voetbalseizoen op gang gefloten. Hoog tijd voor een update dus!  

Stijgers en dalers

Aangezien we dit overzicht hebben opgemaakt voor de Pro League, hebben we rekening houden met zowel gedegradeerde als gepromoveerde clubs. Lierse en Cercle spelen komend seizoen in tweede klasse, wat jammer is als we naar hun aanpak voor sociale media kijken. Cercle was de eerste club met een Snapchat-account, en ook Lierse heeft heel actieve social media-kanalen. Met hun 76,619 Facebookfans doet deze laatste club ook beter dan menig andere eersteklasser. In hun plaats komen STVV en OHL. Beiden hebben een redelijke fanbase op Facebook en hoeven niet onder te doen voor andere clubs, STVV zit met bijna 20.000 fans zelfs flink boven de gemiddelde eersteklasser.

Facebook, Instagram, Twitter & YouTube

De populairste netwerken zijn Facebook (15/16), Instagram (11/16), Twitter (16/16) en YouTube (15/16). Standard is de enige club zonder officiële* Facebook account, alle clubs hebben Twitter en slechts 4 clubs missen nog een Instagram account: Club Brugge, STVV, Westerlo, Zulte Waregem, Peruwelz-Moeskroen. Ook op YouTube zijn alle Belgische clubs aanwezig, met uitzondering van Club Brugge, dat Vimeo verkiest. 10 clubs hebben een LinkedIn account, maar geen enkele van deze is actief. Tot 5 maanden geleden was SV Zulte Waregem de enige actieve cub, maar gezien de vijf maanden zonder update mogen we besluiten dat ook zij niet langer actief zijn. Een soortgelijke trend vinden we op Google+, waar bijna alle clubs een pagina hebben, maar deze wordt zelden onderhouden.

Anderlecht bovenaan

Wat aantal fans betreft, staat Anderlecht op de vier populairste netwerken bovenaan, steevast gevolgd door Club Brugge, met uitzondering van Instagram, waar ze geen officiële account hebben. Hier wordt hun plaats ingenomen door KAA Gent. Op YouTube gaat de tweede plaats, bij afwezigheid van Club Brugge, naar Standard, gevolgd door KRC Genk. Voor de derde plaats is er meer competitie: op Facebook is dit de kampioen van vorig jaar, KAA Gent, op Twitter Standard de Liege. Op Instagram gaat de derde plaats naar Standard. Ten opzichte van enkele maanden geleden is de groei van Gent opmerkelijk: +13.434 Facebookfans, +3219 Twitter volgers en +2317 Instagram volgers. Ook Charleroi stijgt procentueel gezien opmerkelijk: +46% fans op Facebook, +60% op Instagram, +28% op Twitter en +34% op YouTube. Mogelijk hebben de sterke sportieve prestaties van deze clubs (eerste kampioenstitel, eerste Europese kwalificatie in 20 jaar), op voorhand ingeschat als outsider, hier een rol in gespeeld. Dit gezegd zijnde, ook wat betreft het aantal nieuwe fans claimt Anderlecht de hoofdprijs: +20.998 nieuwe Facebookfans, +9008 nieuwe Instagram volgers en +3979 nieuwe Twitter volgers.


(indien de grafiek niet verschijnt kan je deze link openen.

Conclusie

In mijn eerdere blogpost maakte ik melding van de kansen die clubs laten liggen op sociale media, met name op LinkedIn en Instagram. Dit geldt nog steeds. Met name Club Brugge (afwezig op Instagram en YouTube) en Standard (afwezig op Facebook) laten hier een flinke steek vallen, ondanks hun sterke positie op andere kanalen. Volgens de Money League van Deloitte halen de rijkste Europese clubs gemiddeld 41% van hun inkomen uit commerciële activiteiten. Ook voor Belgische clubs valt er dus, op kleinere schaal, heel wat te rapen. Een sterkere aanwezigheid op sociale media kan hier een rol in spelen, bv. bij de webshop.

*= De Facebookpagina Standard de Liège staat niet vermeld op de website. Op onze vragen of dit een officiële FB pagina was, heeft Standard niet gereageerd. Daarom gaan we ervan uit dat deze Facebookpagina niet officieel is. Moest dit toch wel zo zijn bent u zeer welkom om dit te melden.

Jan Steurs

Maakt campagnes voor de Europese Groenen en is verliefd op Brussel.
arrow