Trending Now

Belgische topclubs op sociale media

Afgelopen week publiceerde Frankwatching een overzicht van hoe de Nederlandse topclubs het doen op Sociale Media. Voor ons de aanleiding om eenzelfde overzicht op te stellen voor de Jupiler Pro League. We zochten een antwoord op de vragen: welke kanalen worden er gebruikt, hoeveel volgers tellen deze kanalen en hoe reactief zijn de clubs? Credits aan Jasper Wouters en Tom De Keukelaere voor de hulp bij de research, zonder hen was dit artikel niet tot stand gekomen.

Welke kanalen worden er gebruikt?

De meeste clubs in België gebruiken Facebook, Twitter en YouTube. Uitzonderingen zijn vreemd genoeg twee van de meest populaire clubs: Standard de Liège (geen officiële* Facebookpagina) en Club Brugge (geen YouTube maar Vimeo). Ook Instagram is heel populair bij de Belgische clubs: 10 van de 16 eersteklassers zijn hier actief, met wisselend succes. KV Kortrijk, Westerlo, Zulte Waregem, Peruwelz-Moeskroen en Cercle Brugge zijn niet aanwezig op Instagram. Club Brugge is aanwezig maar heeft voorlopig enkel een gebruikersnaam gereserveerd. Ook op Google+ hebben de meeste clubs een account, al ligt dit waarschijnlijk eerder aan de verplichting om een Google+ account te hebben om YouTube te gebruiken. Daarom hebben we in dit overzicht geverifieerd welke clubs actief posten op het netwerk: Gent, Anderlecht, KV Mechelen, Zulte Waregem en Lierse. Een vergelijkbaar scenario vinden we op LinkedIn: verschillende clubs (9) hebben een company page, maar slechts één club post regelmatig updates op LinkedIn: SV Zulte Waregem.

Hoeveel volgers tellen deze kanalen?

Zowel in België als in Nederland staan de clubs met de meeste competitieoverwinningen** ook qua fans op sociale media bovenaan: Ajax, PSV en Feyenoord in Nederland, Anderlecht, Club Brugge en Standard in België. Op de meeste netwerken heeft Anderlecht bovendien een flinke voorsprong op de rest in aantal volgers. Opvallend is dat er meer clubs Google+ gebruiken dan LinkedIn, waar ze dikwijls ook meer volgers hebben. Ook een eervolle vermelding voor Lierse, dat zowel op Facebook als YouTube een ruime schare fans heeft, in tegenstelling tot de mindere sportieve prestaties (deelname in PlayOff III).

Hoe reactief zijn deze kanalen?

Een laatste vraag die we ons stelden: hoe reactief zijn onze clubs op sociale media? Reageren ze op fans of niet? Dit bleek flink tegen te vallen: slechts 7 van de 15 (op Facebook aanwezige) clubs gaan in dialoog met hun fans. Op Twitter eenzelfde cijfer, 7 op 16, al zeggen we hier meteen bij dat het niet om dezelfde clubs gaat. Enkel bij Charleroi, Oostende en Genk hebben we zowel op Facebook als op Twitter een dialoog met de fans opgemerkt.

Conclusie

Zijn de Belgische clubs goed bezig op sociale media? Om het in voetbaltermen te zeggen: ze creeëren te weinig kansen. Op LinkedIn liggen grote opportuniteiten om een virtuele VIP ruimte, toch in elk stadion aanwezig, tot stand te brengen en een zakelijke dialoog met sponsors en partners aan te gaan. Ook het gebrek aan interactie op Facebook en Twitter vinden we teleurstellend. Verder valt het op hoe weinig websites geïntegreerd zijn met sociale media: zelden is er een link van alle sociale media accounts op de officiële website terug te vinden, de meest betrouwbare bron bleek in veel gevallen de officiële YouTube account. Met een vlottere balcirculatie (integratie website), de bal af en toe van flank te wisselen (interactie met supporters) of eens terug te leggen op de keeper (overzicht – welk netwerk inzetten?), zou het spelniveau veel hoger kunnen liggen. Dan krijg je kansen, die je kan afwerken.

Hebben wij ergens een foutje gemaakt? Heb je een opmerking? Aarzel niet om het ons te laten weten!

Opmerkingen:

*= De Facebookpagina Standard de Liège staat niet vermeld op de website. Op onze vragen of dit een officiële FB pagina was, heeft Standard niet gereageerd. Daarom gaan we ervan uit dat deze Facebookpagina niet officieel is. Moest dit toch wel zo zijn bent u zeer welkom om dit te melden.
**= Technisch gezien hoort hier in België Union Royale Saint-Gilloise, met 11 gewonnen titels ook bij. Hun laatste titel dateert echter van 1935.

 

Update 28/03/2015, 14u00
Jonas van Holderbeke wist ons via Twitter te melden dat de Instagram account “clubbrugge_offical”, die we hebben meegenomen in de resultaten, niet de officiële account is van Club Brugge. Deze werd dan ook uit de resultaten verwijderd, de tekst werd geüpdate.

 

Jan Steurs

Maakt campagnes voor de Europese Groenen en is verliefd op Brussel.

Discussion

  1. […] maart heb ik, samen met Jasper Wouters en Tom de Keukelaere een overzicht van de Belgische topclubs op sociale media opgemaakt. Naar aanleiding van het nieuwe voetbalseizoen dat gisteravond begon, vonden we het hoog […]

Comments are closed.

arrow