Trending Now

Social media monitoring tools

Bedrijven maken gebruik van social media monitoring en management tools om enerzijds op te volgen wat er over hen verteld wordt op social media. De betere (en vaak ook duurdere) tools laten ook toe om te reageren waar nodig. Aan de andere kant laten deze social media tools ook toe om berichten te publiceren op de sociaalnetwerksites.

Welke tools zijn er nu in gebruik bij Belgische bedrijven? Vaak kan je een leverancier vragen waar zijn tool gebruikt wordt. Soms krijg je dan referenties. Er zijn echter bedrijven die verkiezen dat het feit dat ze een specifiek tool gebruiken niet publiek gemaakt wordt.

Het goede nieuws is dat er een manier is om na te gaan welk tool (of tools) een bedrijf gebruikt – op voorwaarde het bedrijf actief is op Twitter.

Als een Twitter-bericht gepubliceerd wordt, houdt Twitter bij met welk tool dit gebeurt. Deze info is niet (meer) beschikbaar in de webinterface. Via de API kan je dit echter wel opvragen. En sommige tools maken gebruik van deze API om de info op te vragen. Je krijgt dan enkel een beeld welke tools gehanteerd werden om Twitter-berichten te publiceren. Dit kunnen zowel eigen berichten zijn als reacties op berichten van klanten (webcare). Een voorbeeld van een gratis tool waar je de gebruikte tools kan afleiden is Tweetstats. Welke tools een bedrijf hanteert voor de Facebook-berichten en interacties op deze berichten kan je nu niet te weten komen.

Een korte zoektocht langs enkele Twitter-accounts van bedrijven leverden alvast het volgende lijstje van gebruikte social media monitoring en management tools op (in alfabetische volgorde).

Adobe Social
Coosto
Dimelo
Engagor
Falcon Social
Hootsuite
Obi4wan
Radian6
Sparkcentral
Synthesio
Tweetdeck

Verrassend is dat een heleboel bedrijven meer dan één tool hanteren. Hierbij enkele voorbeelden van de gebruikte tools.

tweetstats-proximus
Een bedrijf in de telecom-sector : Dimelo, Tweetdeck en Engagor.
Een bedrijf in de energie-sector : Sparkcentral, Radian6 en Engagor.
Een bedrijf in de energie-sector : Sparkcentral, Radian6 en Engagor.
Een bedrijf in de financiële sector : Tweetdeck en Social Customer Care (Synthesio)
Een bedrijf in de financiële sector : Tweetdeck en Social Customer Care (Synthesio)
Een organisator van een festival : Hootsuite en Adobe Social
Een organisator van een festival : Hootsuite en Adobe Social
Een media bedrijf : Tweetdeck en Engagor.
Een media bedrijf : Tweetdeck en Engagor.
Een Belgische filiaal van een ICT bedrijf : Sprinklr, Tweetdeck en Hootsuite.
Een Belgische filiaal van een ICT bedrijf : Sprinklr, Tweetdeck en Hootsuite.
Een onderwijsinstelling : Hootsuite en Tweetdeck.
Een onderwijsinstelling : Hootsuite en Tweetdeck.

Een mogelijjke verklaring voor het feit dat Tweetstats meerdere tools rapporteert is dat een bedrijf ondertussen overgestapt is naar een ander tool en dat het vroegere tool nog opduikt in de statistieken. Een andere mogelijke verklaring is dat voor het publiceren eigen berichten niet hetzelfde tool gebruikt als het tool dat voor webcare ingezet wordt.

Ik ben benieuwd wie de organisaties achter deze plaatjes kan terugvinden.

Bruno Peeters

Gepassioneerd door social media, bovendien met een eigen mening.
arrow