Trending Now

#SMWRdam in’t kort, in’t lang.

Oh geprezen zij geweldige Joke & Chris, want dankzij VLCM kreeg ik een full pass voor Social Media Week in Rotterdam! Helaas kon ik maar 2 dagen genieten van deze pass, but anyway it was ‘Superdoeper’. Zet u neer, zet een tasje thee of neem een glaasje gin en laat u helemaal gaan!

Maar waarover gaat #SMWRdam eigenlijk?

coffee, koffie, thee, SMWRdam, Social, SocialmediaweekHet begon allemaal op maandagavond ergens in Rotterdam Zuid. Een hotel was te duur, dus ideaal om eens een Airbnb uit te proberen. Een prachtig appartement met een nog prachtigere huisbazin. Oh trouwens big thanks too @dArchief voor de korting! Het event ging door in LantarenVenster, een evenementenhal op een eiland tussen het centrum en het zuidelijke deel van de stad.

Eén en al WAOW van een prachtvrouw!

Mijn eerste presentatie was deze van Martine Vis, politiechef van de eenheid te Rotterdam #PRO247. Ik volg de eenheid al lang op Instagram en was dus benieuwd naar hun visie over social. Zij gebruiken Social Media om het echte politiewerk met de maatschappij te delen. Dat echte werk kan dan saai zijn, maar ook vaak levensbedreigend. Daar is deze video het bewijs van:

Martine wist heel de zaal stil te krijgen. De beelden zijn afkomstig van GoPro camera’s. De eenheid heeft er een vijftal en elke dag krijgt een ander team de camera’s mee op pad. De video’s worden ook door hen zelf gemonteerd. Enerzijds een hobby, maar anderzijds vinden ze het hun plicht om hun verhaal te vertellen. Zij voelen elke dag de kracht van social media. We hadden het dit jaar zelf nog over de pestpagina’s op Facebook. We riepen via VLCM dan ook op om de pagina’s als ‘haatdragend’ te melden. Helaas gaf Facebook hier verder geen gevolg aan. #Pro247 gaat wel verder en pakt de pesters zelf aan.

Ze krijgen ook zelf vaak bedreigingen via Facebook. Martine gaat hier dan op in en contacteer deze personen via mail of privé bericht. Daarin verwijst ze naar het feit dat bedreigingen strafbaar zijn. 50% geeft geen antwoord en de andere 50% bagatelliseer het feit. Zij begrijpen de kracht van Social Media niet.
Tweet, Pro247, Rotterdam, SMWRdam, Politie, Nederland, Social
Begin juli was een agent  van hun team het slachtoffer van zinloos geweld. Het team stuurde een persbericht uit, maar het verscheen in geen enkele krant. Martine tweette op haar beurt haar ongenoegen en deze werd meer dan 1000 keer geretweet. Een beter voorbeeld van ‘the power of social’ is er niet.

“Geen verkiezing zonder communicatiestrategie”

Sanne Kruikemeier van de Universiteit Amsterdam sprak er over de nieuwe aanpak van politici op sociale media. We zien meer en meer politici en partijen hun mening verkondigen via twitter. Maar ook zij was van mening dat je die stap niet zomaar kan zetten, want als je een flater begaat dan heeft iedereen deze gezien.

Maar er is wel degelijk een positief effect (ongeveer 500 stemmen) op de voorkeurstemmen als je online campagne voert. Alleen is het belangrijk om hierin authentiek te zijn, direct te communiceren, 24/24 en 7/7 beschikbaar te zijn en als persoonlijkheid naar voor te komen.

Maar eigenlijk vind je al deze informatie ook in dit leuke filmpje!

“Iedereen is een CEO, zelfs de ambassadeurs”, Rogier Schmit.

Rogier Schmit van T-Mobile sprak wijze taal. De helpdesk is niet meer. Heel het bedrijf maakt deel uit van de Customer Service. Bij T-Mobile begint jouw loopbaan steeds onderaan, bij de helpdesk. Daar draai je enkele weken alvorens te starten in jouw effectieve functie. Vervolgens sprak Lara Ankersmit over NOS. Zij ademen social en hachten veel belang aan hun Instagram en Snapchat account. Hun doel? Iedereen van 0-100 jaar bereiken en dit via alle mogelijke kanalen.

Het is een Genie die Jordi!

Jordi van de Bovenkamp, Creative director bij Boomerang Create en één van de geniën achter de #BendGate tweets van Heineken. Boomerang is een grote community vol creatievelingen, lees 16.000 creatievelingen, waar iedereen aan kan deelnemen. Jordi sprak ook over inhakers aka de top topicals. (zie video hieronder) In Nederland zijn ze er dol op! En eerlijk, ik wou dat we in België ook zo loco konden gaan. Zijn presentatie was een ENORME inspiratie op mijn creatieve brein. Daarom heb ik hem uitgenodigd om eens te komen spreken op onze volgende VLCM. Oh en Joke, lekker bier was genoeg voor deze lolbroek.

Upcoming? Dat lijkt verdacht veel op newsmonkey!

Ikcontent creation, content, viral, upcoming, newsmonkey had er nog nooit van gehoord! *schaam schaam* maar het werd me snel duidelijk dat Stefanie Crone en ik veel gemeen hadden. Het doorgronden van viral content is onze missie. Alleen is zij al veel verder gevorderd als ik. Met een klein team van 6 editorials en 4 techni leiden zij Upcoming, een website vol virale artikels en leuke lijstjes. Zij kiezen in tegenstelling tot newsmonkey niet voor actualiteit, maar willen door middel van hun lijstjes korte en scherpe content aanbieden die de lezer doet nadenken. Met zero marketing budget bereiken ze 3.3M unieke bezoekers en hebben reeds 220.000 mensen hun app gedownload. Na de app kiezen zij nu ook voor Snapchat. WOEHOE!KPN, Upcoming, Native, Native advertising

Ook zij doen aan native advertising. Native advertising is de boodschap of campagne van je partner op een dergelijke manier brengen dat ze relevant en interessant is voor je lezers zodat ze die gaan delen op hun sociale media. WOM maar via de grote megafoon van Facebook, Twitter, Instagram,…

Voila, we zijn er!

Dit was mijn #SMWRdam report in’t kort maar dan in’t (ietsje) langer. Als laatste wil ik nog meegeven dat Mc Donalds, Debbie De Wagenaar, niet inging op het Mc Whopper voorstel van Burger King, omdat deze actie te commercieel was. Deze actie zou maar 1 dag duren in 1 pop-up winkel ergens in Amerika. Zij willen het groter aanpakken en al hun ambassadors hierin betrekken. Dat beloofd dus!

Voor alle lofzang, knuffels en regenbogen, met je bij @monasuzie zijn!Mona, accordingtomonsk; monasuzie, snapchat

 

 

 

 

arrow