Trending Now

Volksrepubliek WeChat: one app to rule them all

China, het is een bijzonder land. Roemrijke geschiedenis, prachtige natuur en veel Chinezen. Heel veel Chinezen. Die alsmaar welvarender worden en stilaan de digitale markt veroveren. Maar niet zonder heel wat firewalls en blocks, want die regering, die is er nog altijd eentje van restricties. En in die biotoop floreert WeChat.

Wewadde? WeChat is een app bijzonder populair in China. 700 miljoen gebruikers and counting. Als Facebook, Snapchat, Instagram en WhatsApp elk een Power Ranger zijn, dan is WeChat de MegaZord of de robot die gewoon alles verzamelt en daardoor sterker is. Of zie het als de human centipede, vanalles aan elkaar genaaid met een stevige flow van euhm … data.

Enkele functionaliteiten op een rij:

  • Chatfunctie, ook voor groepen
  • Business chat genre Slack
  • QR-reader voor inscannen business cards
  • Telefoneren en videocall
  • Nieuws- en weerberichten
  • File sharing
  • Online shopping
  • Mobile payment
  • Rekeningen bijhouden en splitten onder vrienden
  • Services zoals taxi’s, eten en filmtickets bestellen
  • Snapchat/Story-achtige functie
  • Fotoplatform
  • Facebookwall-achtig iets
  • Gesture control
  • Tinder
  • Shazam en hetzelfde principe voor televisieprogramma’s en films
  • Online games en apps

 

WeChat gaar ver. Voor kleuters bestaan er knuffels met WeChat, microfonen en ledverlichting ingebouwd. Praten tegen de ouders doe je via teddy. De app houdt ook al je bankkaarten bij, waardoor je eigenlijk volledig cash- en kaartloos door het leven kan gaan. Zolang je maar genoeg batterijen op zak hebt.

Why you so big?

Maar waarom is het zo groot in China? En niet elders? Eerst en vooral door de Chinese markt zelf. Heel wat Chinezen hebben meerdere smartphones en wilden volledige integratie tussen al die toestellen. Daarnaast mogen we spreken van een groei-economie die mobile shopping met veel plezier omarmt en een markt waarin sms en andere telecom bijzonder duur is. Steek daar nog eens bij dat Facebook en Google Products geblokkeerd worden door de regering en je hebt een eerste bodem.

Daarnaast lanceerde Tencent, het bedrijf achter WeChat enkele gigantisch goed opgepikte reclamecampagnes en blijven ze maar innoveren naar functionaliteiten toe. Ook heeft ze een stevig business model en is het bedrijfondertussen al meer dan 80 miljard dollar waard. Kan tellen.

Iedere Westerse toerist die ooit in China zat, waaronder mezelf, is laaiend enthousiast over de app en toch breekt het maar niet door bij ons. Ondanks alle verwoede pogingen waarbij men zelfs Lionel Messi liet opdraven in een reclamespot. Ook hier weer een cultureel verschil. Westerlingen houden niet zo van gecentraliseerde macht. Alles op één plek. Wij leggen liever ons eieren in verschillende mandjes.

Maar ook de dominantie van de groten zoals Google en Facebook is zo sterk dat die markt nu nog penetreren bijzonder moeilijk wordt. We zien trouwens dat die spelers ook meer en meer functionaliteiten van WeChat overnemen en in één app steken. De dokter is ook hier begonnen aan zijn centipede, alleen is het hier een andere gek.

Your thoughts? 

 

Bron featured foto: Flickr – michael davis-burchat

Niel Van Herck

De drie rode draden doorheen mijn levensloop zijn creativiteit, nieuwsgierigheid en schrijven. Van kindsaf aan tot nu - en waarschijnlijk tot in de kist- waren en zijn al mijn hobbies, jobs, stages, cursussen en opleidingen op deze motivaties gestoeld.
arrow