Trending Now

Is Pinterest Belangrijk in 2019? – Spoiler: Het antwoord is ja

Pinterest in 2019
Het is 2019 en je bent marketeer of eigenaar van een bedrijf en overloopt hoe de marketing via je sociale media het doet. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn? Check. Maar wat zou je denken van Pinterest?

Met een marktwaarde van meer dan 15 miljard dollar waren de aandelen van dit digitale plakboek wel 28% gestegen na hun debuut op de beurs van New York in april van dit jaar. Onder de naam “PINS” maakte het aandeel investeerders blij en trok het de aandacht van marketeers. Dus, aangewakkerd door dit nieuws stelt Moondust de vraag, is Pinterest van belang in 2019?

Laten we eens kijken naar de laatste statistieken en de nieuwste features van het platform en wat ze voor marketeers kunnen betekenen.

Originele (Engelstalige) blog.

Pinterest in cijfers

  • Pinterest heeft maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers
  • 40% van nieuwe gebruikers zijn mannen
  • Mannen zijn echter maar verantwoordelijk voor 7% van de pins
  • De gemiddelde leeftijd van een gebruiker is 40
  • De helft van de gebruikers verdient meer dan $50.000 per jaar
  • Elke pin leidt tot 2 site views en 6 page views
  • Elke pin is ongeveer 78 dollarcent waard

Pinterest samengevat

Als je Pinterest al even niet hebt gebruikt (of het nog nooit hebt gedaan) heb je wel wat gemist met de laatste features op het platform. Hier zijn de updates die retailers, adverteerders en content creators zeker zullen willen zien

#1 Pinterest Updates voor Retailers

De nieuwe updates helpen retailers om op een andere manier klanten te bereiken die op zoek zijn naar gelijkaardige producten en Pinners om items te spotten die bij hun unieke stijl passen. Sinds 16 oktober 2018 is Pinterest gestopt met het onderhouden van de oude Buyable Pins, dus wat zijn nu de nieuwigheden?

– Pinterest Catalogussen –

Merken zoals Levi’s, zoals hieronder afgebeeld, waren er snel bij om gebruik te maken van de catalogus-optie. Deze nieuwe handige feature betekent dat merken hun volledige nieuwe catalogus naar Pinterest kunnen uploaden, om zo van hun producten dynamische Product Pins te maken.

Levi's Product catalogus Pinterest
Levi’s Product catalogus Pinterest

– Gepersonaliseerde shopping-aanbevelingen –

Pinterestgebruikers kunnen vanaf nu aanbevelingen zien om te shoppen, gebaseerd op de pins die ze op hun board hebben bewaard. Gebruikers kunnen “meer ideeën” aanklikken naast boards over stijl, beauty en DIY en vervolgens de shopping tag om de aanbevelingen te zien.

– Shopping ads –

Pinterest heeft nu shopping ads mogelijk gemaakt voor alle zakelijke gebruikers via hun Ads Manager. Nadat ze producten hebben geüpload kunnen merken makkelijk items doelgericht bij gebruikers promoten.

– Shopping zoekfunctie –

Pinterestgebruikers kunnen nu zoeken naar specifieke producten die ze willen kopen en de resultaten zien op hun home feed.

– Link je YouTube, Instagram en Etsy aan Pinterest –

Onafhankelijke en mainstream retailers kunnen hun accounts op YouTube, Instagram en Etsy nu koppelen aan dat op Pinterest. Dat betekent dat wanneer volgers jouw posts op die platformen pinnen op Pinterest, er engagement bijkomt voor jou. Dit zorgt er ook voor dat retailers promotie kunnen voeren over verschillende kanalen en zo bouwen aan hun community.

– Pinterest Lens –

Wanneer je al even weg bent geweest van Pinterest heb je deze update misschien gemist. Pinterest Lens laat gebruikers toe om ergens een foto van te nemen, bijvoorbeeld een paar schoenen en om meteen foto’s te zien van dezelfde producten. Het zijn zulke features die de volgende generatie van Pinterestgebruikers overtuigt.

Volgende acties

Om echt van deze veranderingen te profiteren kunnen retailers een business account aanmaken. Om Pinterest als verkoopskanaal te gebruiken moet je aan volgende voorwaarden voldoen:

  • lid zijn van het basic of hoger Shopify plan
  • het Online Store verkoopskanaal gebruiken
  • een gedocumenteerd terugbetalingsbeleid hebben

#2 Pinterest voor adverteerders

Volgens Pinterest was er elk jaar een stijging van 50% qua kleine zaken die adverteren op het platform. De belangrijke rol van nieuwe kracht Matt Hogle ligt in het ontwikkelen van nieuwe programma’s, gericht op het maximaliseren van de mogelijkheden van kleinere spelers. Dit is geweldig nieuws voor adverteerders met een kleiner budget, het platform blijkt toegewijd om hen te ondersteunen.

– Optimalisatie van de conversie – Adverteerders kunnen nu gebruik maken van een nieuw type campagne dat Promoted Pins optimaliseert voor specifieke acties van klanten, in plaats van ze gewoon te laten dienen voor clicks.  Dat betekent dat je conversie kan kiezen als doel van je campagne. Daardoor kan je specifieke handelingen versterken, zoals online afrekenen, meer abonnees of of sterkere leads. Pinterest optimaliseert ads voor gebruikers die meer geneigd zijn te doen wat jij wil.

Case study

Dankzij de optimalisatie van hun conversatie zag Flaviar, een club voor liefhebbers van geestrijke drank, een stijging van 409% qua traffic en 8 keer meer leads.

Pinterest Flaviar
Pinterest Flaviar

Promoted video

Pinterest breidde ook hun Promoted Video uit voor adverteerders met traffic of conversie als doel. Promoted Video gericht op “conversie” leidt bezoekers nu naar een landing page op de website. Moondust weet uit ervaring dat landing pages zorgen voor betere conversies en dit blijkt ook zo te zijn voor adverteerders op Pinterest.

– One tap pins –

Sinds dit jaar (2019) gaan alle ads op Pinterest via het one-tap-systeem. Dat betekent wanneer een gebruiker op je ad klikt, hij of zij meteen naar je landing page wordt geleid. Weer, veel beter nieuws voor adverteerders die weten dat minder clicks zorgt voor een betere conversie.

– Promoted Carousels –

Adverteerders houden van carousels en Pinterest introduceerde die  in november 2018. Ze bevatten twee tot vijf afbeeldingen waartussen Pinners kunnen swipen. Elke kaart in een Promoted Carousel kan een andere afbeelding, titel, omschrijving en landing page bevatten.

Case study

Merken die Promoted Carousels testten waren onder andere Cheerios, Covergirl en Everlane. De Cheerios Promoted Carousel resulteerde in een 11.4 point lift in ad awareness en 8.6 lift in message association. Bekijk hier de Cheerios carousel.

Volgende acties

Adverteerders moeten zich het platform deftig eigen maken voor ze er geld tegenaan gaan gooien. Installeer de Pinterest Tag op jouw website voor je een Pinterest ad-campagne gaat lanceren, om te volgen welke handelingen gebruikers – die je ad zagen – op je website doen, zoals afrekenen, zich abonneren en zoekopdrachten.

# 3 Pinterest voor Content Creators

Ben je een content creator, dan zou Pinterest je erg enthousiast moeten maken op dit moment. De site draait niet langer alleen rond foto’s van kaarsen of haakwerkjes. Pinterest ondersteunt nu ook longer form content en meer merken gebruiken het platform voor innovatieve campagnes. En dan is er de levensduur van je content. Facebook-posts komen en gaan, maar pins zijn tijdloos. Ze worden gezocht, gevonden en op de duur gerepind. Content wordt niet “onzichtbaar” zoals op ander sociale media en dat maakt de moeite die je steekt in iets creëren extra de moeite.

– Story Pins –

Moondust houdt van storytelling en Pinterest zal die populaire trend in content marketing nu ondersteunen. Een nieuw type van Pin wordt nu getest bij geselecteerde business accounts. Story Pins met tot 20 images, tekst en links verschijnen in gebruikers hun home feed, met een cover image en titel.

– Pinterest for SEO –

Pinterest staat erom bekend effectief te zijn voor SEO, als je content geoptimaliseerd is natuurlijk. Content creators moeten ervoor zorgen dat, zelfs onderschriften, keywoorden bevatten waarop kan worden gezocht. En ook dat afbeelding steeds links naar je site bevatten die te tracken zijn.

– Let op benamingen –

Content creators zullen ervoor willen zorgen dat hun boards specifieke namen hebben die relevant zijn voor hun publiek. Ze moeten goede geslaagde keywoorden bevatten in de omschrijving en naam plus ze moeten logisch zijn voor wie ze leest. Bijvoorbeeld:

Spring 2019 – Shoes

Spring 2019 – Purses

Spring 2019 – Perfumes

– Let op je visuals –

Denk eraan dat – zoals Instagram – Pinterest een erg visueel platform is. Het ideale formaat is 2:3. Of 600x900px en square 600×600 werkt ook wel goed. Pins langer dan 1260px, zoals grafieken, zullen worden afgeknot.

– Volg content op –

Pinterest draait grotendeels rond content opvolgen, dus maak daar gebruik van. Deel geweldige content en bedank de eigenaar. Daartegenover staat dat je je images zeker moet branden en zorg voor links, zodat je eigen content functioneel is.

– Hou trends in de gaten –

Content creators moeten bezig zijn over wat gebruikers interesseert. Dus het loont om op de hoogte te blijven van trends op Pinterest en die te gebruiken als basis van je content.

Hier vind je een aantal trends voor Pinterest.

Volgende acties

Content creators en social media managers zullen zich willen verdiepen in het steeds groeiende analytics panel van Pinterest. https://analytics.pinterest.com is geweldig om impressions te zien, clicks naar je site, populairste Pins en veel meer. Die data analyseren zal je helpen zien welke content populair is, wat mag worden geboost en wat mag worden herhaald.

Conclusie

Pinterest is nog steeds een relevant platform. Er is zelfs het gerucht dat Google kopieert van Pinterest zoals Instagram van Snapchat. Google test nieuwe image searches en zal result pages aanmaken met een gelijkaardige lay-out als die van Pinterest. Maar, zoals geldt bij alles social media, moet je kijken of Pinterest wel degelijk bij jouw merk, product en doelpubliek past. Ook of je unieke content en afbeeldingen kan creëren voor nog een kanaal. 

Jeroen Rottiers

Dol op sociale media, taal en al dan niet flauwe woordspelingen. Mag dat professioneel doen bij Punchline en leert daar nog elke dag bij. Occasioneel blogger. Houdt zich graag bezig met Tasting Local, een project rond lokaal eten en drinken, terug te vinden op IG, FB en Twitter.
arrow