Bron foto: socialsamosa.com
Toegegeven, veel Belgische bedrijven kunnen nog heel wat leren als het aankomt op community management. Welke merken het wél goed aanpakken? We vroegen het onlangs aan jullie (aka maar liefst 200 respondenten!), en hieronder lees je welke 3 toppers naar boven kwamen.
#1 De NMBS
Iedereen herinnert zich waarschijnlijk nog het tijdperk waarin de NMBS aan de schandpaal werd genageld. Online durfden gesprekken al eens te ontsporen (pun intended) en de manier van communiceren liet dikwijls te wensen over.
De jongste jaren heeft de organisatie echter vooruitgang geboekt, en getuigt haar social aanwezigheid van strategie. Twitter wordt haast uitsluitend gebruikt voor het delen van relevante reis- en trajectinformatie, terwijl Instagram en Facebook in het teken staan van entertainment en snackable content. En ja, die noodlottige 22 maart 2016 toont aan dat NMBS ook op vlak van crisiscommunicatie is gegroeid.
#2 Telenet
Is het haar snelle reactietijd of die grappige woordspelingen? Of misschien eerder de aangename tone of voice waarmee de organisatie je naar eigen zeggen ‘laten binnengluren’ op haar Facebook-pagina? Inderdaad: Telenet is bekend en bemind voor haar succesvolle social media presence. Aan het einde van elk jaar komt het telecombedrijf via ‘best of social 2016’ zelfs met bewijsmateriaal op de proppen. Ook afgelopen jaar pakte Telenet naar trouwe gewoonte uit met de mijlpalen van het jaar.
De rode draad van dat verslag? Humor, humor en nog eens humor. De provider mag dan wel waken over haar klantvriendelijkheid, ook in haar customer care tweets komt dat gevoel voor humor bovendrijven.
#3 Studio Brussel
Sommige VLCM’ers gaven aan dat wij community managers een pak te veel reclame voeren en te weinig community management. Als het van jullie afhangt, nemen we misschien maar beter een voorbeeld aan Studio Brussel! De community managers retweeten naar believen, praten met hun volgers en fans en uiten hun betrokkenheid op de meest grappige, inventieve manieren.
Dat lees je goed: weinig mensen zullen ontkennen dat de radiozender stevig inzet op emoties, waarin humor ongetwijfeld de bovenhand neemt. StuBru’s succesformule? Humor + relevantie + herkenbaarheid = score!
Welk merk zet volgens jou de juiste toon voor een straf staaltje community management? Laat van je horen in de VLCM-groep!