Facebook kondigde onlangs grote veranderingen aan. Niet zomaar een update van het platform of een kleine aanpassing aan het befaamde algoritme. Nee, deze keer ingrijpender en met veel meer effect dan je eerst zou denken. Maar eerst wat achtergrond.
Facebook kampt met een probleem
Voor het eerst sinds het bestaan van het medium verliezen ze terrein in hun eigen doelgroep. De eerste generatie jongeren die niet meer wild worden van Facebook zijn opgestaan. Facebook is een mainstream communicatiekanaal geworden. Bedrijven ruiken marketingmogelijkheden en ook oma en opa komen kijken naar jouw foto’s en filmpjes. Laten we zeggen dat het niet meer zo rock & roll is. Vergelijk het met samen met jouw ouders én grootouders naar Pukkelpop gaan en daar samen in één tentje blijven slapen. Niet alle jongeren zouden dat even “wijs” vinden….
Facebook is een mainstream communicatiemiddel
Daarnaast delen we met z’n allen steeds minder. Ze verliezen de creators aan andere kanalen waar ze een loyaler en jonger publiek vinden. De echte influencers zien we tegenwoordig vooral op Instagram en YouTube of hier en daar op Musical.ly. Onze tijdslijn op Facebook staat dan ook vol met “virale video’s”, gesponsorde content en de grappige meme van de dag.Pagina’s halen alles uit de kast om zoveel mogelijke plat engagement te halen, want dat maakt dat jouw bericht meer gezien zal worden. Engagement Bait langs alle kanten! “Like, Share & Win”, “Tag een vriend die…”, “Reageer met… en zie…”, “Klik op deze foto om…” je ziet ze dagelijks in jouw tijdslijn. Eerlijk? Het werkt vaak, maar mensen beginnen het wel beu te worden!
Marketers en de oma en opa’s maken Facebook stoffig
Wat gaan ze daar aan doen?
Facebook wil terug naar de essentie. Meer updates van jouw vrienden tonen en interacties met belangrijke mensen in jouw persoonlijk netwerk stimuleren. De komende weken/maanden zal je dus meer posts van jouw vrienden zien en minder berichten van pagina’s. Goed nieuws, nee?
Wel, als gebruiker denk ik van wel. Als marketeer zie ik toch enkele problemen aankomen.
- Er zal een grote drop in het bereik van jouw berichten te zien zijn, ook voor video.
- Engagement Bait zal zwaar bestraft worden in bereik.
- Advertising zal een pak duurder worden, aangezien meer pagina’s zullen beginnen adverteren.
- Jouw posts en updates zullen van hoge kwaliteit moeten zijn.
Wat kan jij daar dan aan doen?
Loop nog niet weg van Facebook
Mark zal zijn kanaal niet laten sterven, dit is niet het einde van Facebook! Berichten zullen wel nog een publiek bereiken. Berichten waarop mensen kwalitatief reageren (lange comments) zullen meer naar voren komen. Berichten waarbij mensen met elkaar in interactie gaan ook. Ga dus op zoek naar kwalitatieve interacties met jouw volgers. Praat met hen, ga in interactie. Facebook is meer dan ooit een interactief platform, geen blog of website waar jij kiest wat jouw volgers moeten lezen. Leer jouw publiek kennen en ga op zoek naar hun interesses.
Er is meer dan een pagina
Ga alsjeblief niet massaal persoonsprofielen aanmaken voor jouw bedrijf, dat zullen ze snel doorhebben en dan ben je alles kwijt. Zet liever in op Facebookgroepen. Daar delen mensen wel nog content, veel meer dan in hun openbaar profiel. Een succesvolle Facebookgroep zal veel meer waard worden dan een pagina met veel volgers. Ga op zoek naar de community rond jouw dienst of product, verzamel jouw brand ambassadors en ga de menselijke interactie aan. Ja, dat moet je dan doen vanuit jouw persoonlijk profiel. Maar hey…Personal Branding is the thing of 2018.
(Edit: na het koppelen van een groep en een pagina kan je wel als pagina posten in die groep.)
Personal Branding
Over Personal Branding gesproken. Zonder gezever, dat zal in 2018 alleen maar belangrijker worden. Kijk maar naar de echte Rocksterren van deze generatie jongeren, vloggers. Onze kinderen en kleinkinderen kijken op naar mensen die wij niet eens kennen. Enzo Knol, PewDiePie, Acid dat zijn de gasten waar ze naar opkijken. Studio Brussel heeft dat ook door… Het is niet voor niks dat zij hun presentatoren naar voor schuiven als dé gezichten van StuBru. Studio Brussel dat is Linde Merckpoel, Eva De Roo, Bram Willems,…
Influencer marketing zal boomen, België loopt hierin weer eens stevig achterop. Maar dit jaar is er geen ontkomen meer aan. Je zal op zoek moeten gaan naar samenwerkingen met Instagrammers, vloggers en bloggers die jouw merk kunnen versterken.
Alleszins. Loop niet gillend weg, ga niet in een hoekje zitten wenen, het einde der tijden is nog niet aangebroken.
Opinie door Freek Stevens