Trending Now

Social overview: December 2014

Nog een keer, en dan nooit meer. Beloofd. Nog en keer blikken we terug op 2014, en wel met het overzicht van de belangrijkste facts & figures over sociale media uit december.

 1. Instagram houdt grote kuis

Instagram gaf en nam in december. Op 18 december kregen Instagram-gebruikers er 5 nieuwe filters bij.

Maar er was meer. Met het einde van het jaar ging Instagram ook met de grove borstel door hun ledenbestand en smeet een massa fake accounts af hun sociale netwerk. Dat had vooral voor celebrities grote gevolgen.

Justin Bieber verloor ruim 3,5 miljoen volgers. Kim Kardashian verloor er anderhalf miljoen.

celebrities_followerrslost

Deze waande zich eventjes een celebrity. Maar is er geen. Verre van. Van mij mag Instagram al zijn volgers afpakken:

gijzeling_sidney

2. Nieuw speelgoed voor beheerders van facebookpagina’s

Tijd voor onze vaste rubriek: nieuw op Facebook. In December kondigde Facebook het volgende aan:

  • Een vernieuwd tabblad voor je video’s, met een ‘featured video’ optie. 
  • De mogelijkheid om een end date’ in te stellen voor je posts. Zo vermijd je dat er oud nieuws in de news feed van je fans verschijnt.
  • Smart publishing: kort samengevat: Wanneer veel mensen links naar je website delen op Facebook, verschijnen die automatisch in de news feed van mensen van wie hun interesses matchen met dat nieuwsbericht. Ook al heb je zelf die link niet op je facebookpagina gedeeld.
  • Call-to-action buttons: Facebook laat toe om aan je posts 7 actieknoppen toe te voegen. Gaande van ‘Boek nu’, ‘Koop nu’, ‘Contacteer ons’ tot ‘Installeer app’.

facebook_video

3. Facebook en de privacy policy, hoofdstuk 147

Wordt 2015 het jaar waarin Facebook een stap te ver gaat en de wereld het sociale netwerk de rug toekeert? Of is deze hetze over de nieuwe privacy policy de zoveelste storm in een glas water?

Wat er precies allemaal verandert, vind je netjes opgelijst op de site van De Correspondent. In grote lijnen komt het erop neer dat Facebook vooral explicieter benoemt wat het al jaren doet: namelijk data van gebruikers aan adverteerders verkopen. Nieuw is wel dat data van andere diensten van Facebook (zoals WhatsApp en Instagram) aan je Facebookdata worden gekoppeld.

De reactie van het facebookgepeupel?

  • ‘Snel een tekst kopiëren en in mijn status plakken, en ik heb niets te vrezen,’ dachten velen. Think again.
  • ‘Ik lig er niet wakker van,’ klinkt het dan weer in dit opmerkelijke opiniestuk van schrijfster Ann De Craemer
  • ‘Een schande!’ schreeuwen ze in Nederland, waarna ze daar “massaal” Facebook verwijderen en overstappen naar Seen. Al kon ik nergens exacte cijfers vinden wat “massaal” dan wel is. Op 1/1/15 was Facebook – na Google – in elk geval nog steeds de tweede meest bezochte site in Nederland.  Seen sttond op plaats 3702. Maar 10% van alle bezoekers op Seen komt intussen wel al uit Nederland. Misschien toch in de gaten houden?

Wat er ook van zij: Facebook besliste intussen om haar nieuwe privacy policy met minstens een maand uit te stellen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.

status_facebook_policy

4. Pintje pakken op Tinder

De dating-app Tinder was een van dé apps van 2014. Nog niet zo heel veel merken hebben er de mogelijkheden van ontdekt. Primus ging de uitdaging aan en verzon een promocampagne op Tinder onder de naam BarTinder, met de ondertitel ‘Spreek een meisje aan op café’. Hoe het in zijn werk ging? Zo ongeveer:

5. Shazam spoof

Is Shazam sociale media? Niet echt. Maar je moet al ver uit de buurt gebleven zijn van sociale media in december om de Nederlandse coverband Allstars niet tegen te zijn gekomen op Twitter, Facebook en YouTube. Hun pogingen om Shazam te misleiden gingen de wereld rond. Laat ons 2014 dus afsluiten met een muzikale noot:

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow