Trending Now

Social overview: Maart 2015

Maart was een rollercoaster op het vlak van social media. Bijna onmogelijk om alle nieuwigheden en cases bij te houden. Bijna. Want naar goede gewoonte heb ik toch weer geprobeerd om de afgelopen maand in 5 opmerkelijke facts & figures samen te vatten.

1. Conferentie van de maand

Oh wat was het gezellig op Web Tomorrow. Goede sprekers gezien, interessant volk tegengekomen, sloten Gin Tonic gedronken…

VLCM groepsfoto webtomorrow
Héél interessant volk tegengekomen.

Maar misschien moeten we toch de F8 conferentie van Facebook uitroepen tot winnaar de afgelopen maand. Want het was opnieuw ongezien welke nieuwigheden Facebook allemaal op ons afvuurde:

  • Facebook Messenger wordt een open platform waarvoor iedereen extensies kan lanceren. Zoals bijvoorbeeld een chat box voor klanten van bedrijven.
  • Een van die nieuwe mogelijkheden is wellicht betalen aan je vrienden. Gewoon. Door ‘$’ te typen in Messenger.
  • De huidige Facebook Like Box verdwijnt in juni en wordt vervangen door een nieuwe Like Box.
  • Facebook video’s kun je nu nog gemakkelijker embedden.
  • En de kans is ook groot dat je binnenkort zelfs hele nieuwsartikels kunt lezen op Facebook, in plaats van een link aan te klikken die je naar externe nieuwssites leidt.

F8-conference

2. Trend van de maand

Video wordt steeds belangrijker online. En dan hebben we het niet alleen over Facebook video’s die stilaan de enige manier worden om nog een beetje organisch bereik te krijgen. Na de trend van de short video (met Vine en Instagram), lijkt de volgende trend ‘live video’ te worden.

De app Meerkat maakte de afgelopen maand furore in social media land. En het antwoord van Twitter liet niet lang op zich wachten. Zij lanceerden op 26/3 de app Periscope.

3. Verhaal van de maand

Omdat het niet altijd nieuwe features van sociale media moeten zijn om onze merken en producten beter te doen verkopen. Laat ons af en toe ook eens gewoon stilstaan bij waar sociale media voor onze klanten echt om draait: met elkaar in interactie gaan over de dingen des levens. En als het even kan die sociale media inzetten om van deze wereld een iets mooiere plek te maken.

En dit verhaal illustreert het helemaal: Een foto op forum 4Chan ging vergezeld van dit pesterig commentaar: “Zag dit exemplaar een poging tot dansen doen. Hij stopte toen hij ons zag lachen.”

Maar het internet lachte niet mee, want: ‘iedereen heeft het recht om schaamteloos te dansen’, was de mening op Twitter. En dus ging het internet op zoek naar de dansende man met de hashtag #FindDancingMan. De man wordt getraceerd en prompt uitgenodigd om te komen dansen met bijna 2000 bloedmooie dames. Eind goed, al goed. Ik kan niet wachten tot de film uitkomt.

Het volledige verhaal vind je op de site van NOS.

screenshot-twitter.com 2015-04-06 00-54-10

4. Hashtag van de maand

Even zag het ernaar uit dat #K3stopt met de eer van ‘hashtag van de maand’ zou gaan lopen. Iemand omschreef de beruchte persconferentie op Twitter zelfs als “Dit is het 9/11 van elke showbizzjournalist” :).

Maar even serieus nu: de hashtag #Wijoverdrijvenniet had de afgelopen maand veel meer impact. Op 19 maart deelden duizenden vrouwen persoonlijke verhalen van hoe ze vernederd, lastiggevallen of zelfs verkracht werden. Een week later kregen we met #Dailyracism een soortgelijke stortvloed van tweets te zien, maar dit keer met alledaagse verhalen over racisme.

Twee acties vanuit de buik van Twitter. Om even stil bij te worden. En tot denken aan te zetten. Missie geslaagd.

screenshot-www.demorgen.be 2015-04-06 00-05-17

5. Fail van de maand

De fail van de maand ging naar deze community manager bij telecomprovider KPN NL. Thumbs up dan weer voor T-Mobile om hier onmiddellijk professioneel op in te haken.

tmobile_kpn

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow