Trending Now

Social overview: augustus

 Weeral weinig wereldschokkends

Een maand voorbij. Tijd om een overzichtje te maken van de meest opvallende veranderingen in social media. Een clickbait-titel had ons meer opgeleverd, maar waarom we dat niet deden, leggen we hieronder misschien uit. En Je Raadt Nooit Wat Er Toen Gebeurde!

Videodinges. Da’s iets van de jaren negentig, met Frank Dingenen. Guess what: LinkedIn heeft dat nu ook. Exact, na jaren van vertraging is de videotrein nu ook aangekomen bij Linkedin. Vergeet die standaard foto met een gehuurd kostuum, vanaf nu kan je er een kek filmpje mee maken! Al draagt een aap een gouden ring, hij blijft er forced professioneel uitzien op Linkedin.

Speaking of video, het bedrijf met de witte F tegen een blauwe achtergrond bindt de strijd aan tegen fake news. Good luck with that, al hebben ze wel een paar maatregelen die je minder clickbait in je feed gaan bezorgen. Video is nog steeds koning ten huize Zuckerberg, en met fake video val je door de mand. Een korte iMovie-montage met een foto van een kiwi, een appel en een banaan heeft voor nonkel Facebook dezelfde waarde als de dia-avond van nonkel Herman die naar Nicaragua is geweest. Nihil, maar met dat verschil dat Facebook zegt: “Doe je ding, nonkel Herman, maar wij willen de wereld besparen van deze waardeloze shots”. Ook voor fake ‘play’-knoppen is het grote geblauwte ondertussen allergischer dan een astma-patiënt met hooikoorts in een veld vol bloemen in het pollenseizoen. Don’t.

Van het fake news dat op Facebook verspreid wordt, kan er een simpel bruggetje gelegd worden naar Instagram. Zelfde baas, andere wetten. Hoewel eigendom van Zuckerberg (is er iets dat die man niet heeft), slaagt het platform er niet in om de trichers eruit te halen. Je Instagramaccount uitbouwen tot een kanaal met 10.000 volgers waar veel bedrijven hijgerig achteraan lopen? Da’s echt niet zo moeilijk. Toch wordt influencer marketing harder verkracht dan een gedrogeerde eekhoorn door een bronstige rottweiler. De reden? Wel, links zoals deze. De community op Insta is intussen slimmer dan de markt, en weet hoe het zichzelf in stand kan houden als “influencers”. Need proof? Duizenden Instagram “engagement pods”. Groepen met een paar honderd “Instagram celebrities” die elkaar comments, likes of whatever geven dat hen gratis stuff van bedrijven oplevert.

Mag het allemaal wat eerlijker alsjeblieft? Goed, dan komen we bij Snapchat uit. De spookjesapp maakt het simpeler voor KMO’s om erop te adverteren. Schrik dus niet als je in plaats van je klassieke multinationals genre McDonald’s of Coca Cola plots Bakker Rudi uit de Sanseverialaan kan toevoegen als Geofilter. Of er plots een filterke is voor je favoriete voetbalploeg uit derde verbroedering C.

Tot zover onze recap. Hoi bedrijf, ga je samenwerken met een influencer? Check dan eerst of die je merk écht gaat versterken, of gewoon de truken van de foor gebruikt om duusd likes te halen. Gelukkig is er niet alleen fake news te melden, want onze vrienden van Ryanair geven gratis tickets weg voor hun 32-ste verjaardag! MEGASYMPATHIEK!

arrow