Trending Now

Social overview: September 2015

In september viel er – op een dislike button en de eerste Instagram-advertenties na – niet zo heel veel nieuwigheden te rapen op sociale media vlak. Dat betekent niet dat er niks te beleven viel op sociale media. Heel wat CM’s hadden hun handen vol met brandjes blussen, reacties verwijderen en excuses aanbieden.

En zo wordt dit social media overview plots een overzicht van 5 opmerkelijke social media posts uit de afgelopen maand.

1. De duurste tweet ooit?

Barcelona-verdegiger Gerard Picqué vond het enorm grappig toen op 13 september alle matchen in de Serie A (Italië) op 2-2 eindigden. “Als de twee overblijvende matchen dezelfde uitslag halen, dan trakteer ik  iedereen deze tweet retweet op een truitje van Barca.”

Gelukkig voor Picqué eindigden de matchen respectievelijk op 2-0 en 1-0. Want op dat moment was de tweet al 79.000 keer geretweet.

tweet_pique

 

2. Slechte timing van Volkswagen

Wie in september de sociale media beheerde van eender welk automerk had zijn handen vol nadat het gesjoemel van Volkswagen aan het licht kwam. En wat deed Volkswagen zelf? In België werd een link gepost naar de website waarin VW met een perscommuniqué reageert op de gebeurtenissen.

In Nederland stond er in de eerste week na het uitlekken van de vervalste resultaten enkel dit op hun Facebook:

volkswagen_blunder

3. Ik-ben-een-ik-post-eens-onvolledige-info-community-manager

Ik ben fan van de community managers van Stad Antwerpen. Altijd gevat in hun posts en snel in hun antwoorden. Maar half september ging het toch even mis en kregen ze een shitstorm van tegen de 300 reacties over zich heen (niet mijn woorden, maar die van Newsmonkey), nadat ze een post over verkeersveiligheid postten:

screenshot-www.facebook.com 2015-10-12 16-47-52

Oorzaak van de discussie? De frase ‘bij zwakke weggebruikers’ en een link naar de bron van dit lijstje ontbrak. Vergetelheid? Slechte briefing? Bewuste strategie? Soit, daar wil ik het niet over hebben. Wel over wat in de dagen nadien gebeurde. Ook op nieuwe facebookposts die niks met verkeersveiligheid te maken hadden, bleven mensen de draak steken met de ongelukkige communicatie van Stad Antwerpen. Het leven van een CM kan hard zijn.

screenshot-www.facebook.com 2015-10-12 16-47-30

4. Anderlecht-speler ontdekt Photoshop

Nieuwbakken Anderlecht-speler Mahmoud ‘Trezeguet’ Hassan deelde op zijn Instagram een opmerkelijke foto.

anderlecht_hassan_tweet

Dat de man in kwestie het opschrift van een t-shirt van Anderlecht-fan Carine veranderde van “Dennis Blijf” naar “Welkom Mahmoud Trezeguet’, daar kon ze nog mee lachen. Maar dat Trezeguet in één moeite ook alle vrouwen uitgewist had op de foto, vond ze minder grappig.

Ze diende prompt een klacht in bij Het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en ­Vrouwen. Na excuses van speler en club, werd de zaak afgesloten.

 

5. T-Mobile in de hoek

Met Frans Bauer wordt niet gesold, laat dat duidelijk zijn. Nadat T-Mobile het in het verleden al aan de stok kreeg met Youp Van ‘t Hek, schopten ze nu tegen de schenen van de charmezanger.

screenshot-www.omroepbrabant.nl 2015-10-12 00-10-49

T-Mobile probeerde de zaak nog te redden, maar kon uiteindelijk niet veel anders doen dan hun excuses aanbieden en hun community manager in de hoek zetten 🙂

jacob_tmobile

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow