Trending Now

Social Overview: Oktober 2014

Wat bewoog er allemaal in social media land de afgelopen maand? Elke maand probeer ik de vijf opmerkelijkste facts & figures op een rijtje te zetten. Tijd dus om even terug te blikken op oktober 2014.

1. Eén miljoen twitteraars in België?

Het is een cijfer waar al jaren over gespeculeerd wordt en waar maar weinig informatie over te vinden valt. Op Digital First op 16/10 lichtte Bert Marievoet (Twitter België) voor het eerst echt een tipje van de sluier.

Uit zijn cijfers blijkt dat er in België 1 miljoen actieve gebruikers zijn (die minstens 1x per maand inloggen op Twitter). Interessanter dan dat cijfer is wellicht het volgende cijfer: 350.000 landgenoten tweeten minstens 1x per dag.

Meer cijfertjes vind je netjes opgelijst in de blogpost van Jan Steurs.

bertm_twitter
Foto door @ellendeceuster

2. Zuckerberg’s plannen voor de toekomst

Is Facebook dood? Nog lang niet. Daar wees Chris Demeyere de afgelopen week al op in een scherpe blogpost op vlcm.be

De afgelopen maand kwam Facebook in het nieuws met haar nieuwe app Rooms, maar ook met het feit dat WhatsApp momenteel meer dan 400 miljoen actieve gebruikers heeft, maar daar nog geen 3 cent per gebruiker opbrengsten uit haalt.

Welke richting Facebook juist uitgaat, is niet altijd even duidelijk. En daarom vond Mark Zuckerberg de tijd rijp om zijn plannen voor de komende 3, 5 en 10 jaar uit de doeken te doen.

Waar wil Mark heen met onder andere WhatsApp, Instagram, Oculus en Internet.org? Lees de samenvatting van MacWorld.

people_first

3. Snapchat start met advertenties

Snapchat was tot nog toe reclamevrij, maar kondigde in oktober aan dat het wellicht in november al Snapchat Discovery lanceert: een  nieuwe functie met nieuws en advertenties. Dat kan vooral interessant zijn voor bedrijven die willen adverteren voor een publiek van tieners. Snapchat scoort bij de 12-18 jarigen immers enorm goed. Wordt vervolgd!

Snapchat-Ads-01

4. Facebook lanceert nieuwe optie ‘Safety Check’

Na het Pukkelpop-drama in 2011 was er al de ‘I am ok‘-app op de markt. Daarmee kon je op een simpele manier je vrienden en familie op de hoogte brengen dat je een ramp overleefd had.

Volgens hetzelfde principe lanceerde Facebook de afgelopen maand de functie ‘Safety Check’. Onderstaande video legt uit hoe het werkt:

Introducing Safety Check from Facebook on Vimeo.

5. De allereerste keer voor Queen Elisabeth en Stephen Hawking

Nu elke acteur, politicus en rockband op sociale media actief is, is het de beurt aan minder voor de hand liggende beroemdheden om ook de stap te zetten.

De verlamde wetenschapper Stephen Hawking postte de afgelopen maand zijn eerste update op zijn facebookpagina. En met succes! Op een week tijd wist hij al bijna 2 miljoen likes te verzamelen.

facebook_stephenhawking

Een eigen account heeft ze nog niet, maar de britse Queen stuurde de afgelopen maand wel voor het eerst een tweet de wereld in, via de account van het koningshuis @BritishMonarchy.

Voorlopig zullen we het dus moeten blijven doen met de – overigens hilarische fake Queen op Twitter.

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow