Trending Now

Social overview: Oktober 2015

Oktober was de maand waarin we allemaal een lesje in internethoffelijkheid kregen: op internet moeten we elkaar aanspreken met meneer en mevrouw. Bij deze dus: het social overview, door meneer D’hanens. Met dank aan meneer Steurs, meneer Demeyere en meneer Peeters trouwens.

1. YouTube betalend?

Sociale media blijven zoeken naar businessmodellen die meer inkomsten opleveren. Met YouTube Red lanceert YouTube een paywall voor series, muziekclips, … En daarmee gaat het onder andere de concurrentie aan met Hulu en Netflix.

Het gaat om premium content van populaire kanalen (vloggers, muziekvideo’s, …) waarvoor je als gebruiker moet betalen om ze te kunnen bekijken, zonder reclame. Het begin van het einde of het begin van een nieuw betaalmodel dat door andere sociale netwerken ook overgenomen zal worden?

Robert Kyncl, YouTube Chief Business Officer, speaks as YouTube unveils "YouTube Red," a new subscription service, at YouTube Space LA Wednesday, Oct. 21, 2015, in Los Angeles. The service combines ad-free videos, new original series and movies from top YouTubers like PewDiePie, and on-demand unlimited streaming music for $10 a month. (AP Photo/Danny Moloshok)

2. Nieuwe stuff op Facebook

Tijd voor onze maandelijkse rubriek! Ook in oktober testte en lanceerde Facebook weer heel wat nieuws. Of alles ook effectief zal gerealiseerd worden, is uiteraard maar de vraag. Maar dit werd in oktober in elk geval aangekondigd:

  • Een nieuwe zoekfunctie, met onder andere ‘Happening now’-feature.
  • Een nieuwe manier voor notificaties: weersvoorspellingen, welke films spelen in de buurt, … om zo nog meer andere apps overbodig te maken.
  • Nog meer plannen, voor de startpagina deze keer: nu video aan populariteit wint, test Facebook ook een startpagina met enkel video in.
  • Bewegende profielfoto’s? Wen er maar al aan!
  • Een nieuws-app die luistert naar de naam Notify.
  • Vergeet like/dislike. Dat is zo 2014. Facebook wil een hele resem emoties uitrollen om mee te reageren op berichten van anderen. Leuk voor het gepeupel. Een nachtmerrie voor de CM die een rapport of analyse moet maken?

like-dislike

3. Live evenementen via sociale media

De strijd om live verslaggeving lijkt definitief geopend te zijn. Eerder dit jaar zagen we al een battle tussen Meerkat en Periscope, en nu lanceerde Twitter ook nog een nieuwe knop ‘Moments’. Die neemt je mee naar een full screen ervaring waar je tweets, video’s, vines en gifs te zien krijgt die verband houden met een bepaald evenement.

Denk aan een belangrijk sportevenement, de lancering van een raket door de NASA, … Twitter zelf beslist wat er wel en niet in het overzicht komt. Binnenkort de Ronde Van Vlaanderen of de matchen van de Rode Duivels volgen via Moments? Dat is wellicht nog niet voor morgen. Voorlopig werkt het enkel in de VS.

Dat kan Facebook niet zomaar voorbij laten gaan? Uiteraard niet. Want zie nu: ook Messenger wil je binnenkort live updates van sportevenementen gaan sturen. En zo ligt de strijd helemaal open.

twitter_moments

4. Wie is er bang voor Tsu?

Het moet alweer van Ello (wijlen Ello?) geleden zijn dat er nog eens zo’n buzz ontstond rond een nieuw sociaal netwerk. Deze keer stak Facebook zelf het vuur aan de lont door te verhinderen dat je vanuit Facebook kunt linken naar Tsu.com. Waarom precies is onduidelijk, maar het zorgde er wel voor dat Tsu (dat er prat op gaat haar inkomsten te delen met haar gebruikers) plots wereldwijde aandacht kreeg.

Ik heb er zelf in elk geval de meerwaarde nog niet van ingezien. Maar zoals dat gaat, voor alle zekerheid toch maar snel een account op aangemaakt. Je weet maar nooit.

tsu

5. Meneer Van Rooy krijgt het laatste woord

De tweets over #meneervanrooy hebben we intussen allemaal al gezien en gelezen. Maar iedereen verdient een wederwoord. Meneer Van Rooy kreeg in het Vier-programma Karen & De Coster gelukkig de kans om het nog eens allemaal duidelijk uit te leggen. Of toch niet helemaal?

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow