Social Overview: juli
Wat gebeurde er in juli op sociale media? Wat heb je gemist terwijl je op een strand onder een wuivende palmboom van een mojito nipte? Wat ging er aan je voorbij terwijl je helemaal alleen het werk van zes collega’s moest opvangen die op een strand onder een wuivende palmboom van een mojito nipten? Volg de gids!
To Open Graph Meta Tags or Not To Open Graph Meta Tags
Je kunt geen link previews meer bewerken bij je posts op Facebook. Mocht als een donderslag bij heldere hemel komen dan las je de vorige social recap niet want dit was al even aangekondigd. Gehuil en boegeroep op sommige banken want niet elke community manager kan de juiste metatags aan een site toevoegen. Moeten zij zich dan behelpen met de workaround “foto en link posten”? Neen, er is een betere oplossing: dark posts. Segmenteren op taal en locatie is met die methode wel een issue. Gelukkig heeft een straffe community als VLCM nog handigheidjes en tips. To be continued…
“I heard you liked ads, so we’ve put ads in your ads!”*
Facebook zit bijna aan de limiet van zijn ad inventory. Je kunt maar zoveel ads kwijt in een newsfeed. Het bedrijf moet dus andere ruimte exploiteren. Onontgonnen terrein tot nu toe: chat. Ads komen er dus aan in Messenger. Niet in de gesprekken zelf, wel in de Messenger Inbox. Datum: to be announced. Reclame in groepen werd vorig jaar al aangekondigd en zelfs getest, maar sindsdien is het windstil.
Aardigheidje: je kunt in-stream advertenties inzetten. Live-streams of entertainende video’s kunnen onderbroken worden voor een video ad van 5 tot 15 seconden. Je kunt als adverteerder ook een sponsored video onderbreken voor een mid-roll ad. Laat dat even bezinken: je kunt reclame onderbreken voor reclame. In-ad-tion indeed.
(* met dank aan Nick Vinckier voor de quote)
GIF it, GIF it good
Halleluja, je kunt GIFs rechtstreeks posten in Facebook.
Post van de maand
Op 21 juli, onze nationale feestdag, maakt de koninklijke familie zich op om het Te Deum bij te wonen. Schoot de hoofdvogel af voor meest besproken verschijning dit jaar: prinses Claire met haar hoed vervaardigd uit bananenvezel en zijde, ontworpen door Brigitte Ganne en Edouard Vermeulen.
Al zagen sommigen er eerder een houten slakom in. Pierre Scheurette maakte er meteen een versie van die zo op de site van IKEA had gekund.
(bron: https://twitter.com/PierreScheu/status/888478751855710208)
De community manager van IKEA was bij de pinken en deze inhakers verschenen op hun Facebookpagina:
Well played IKEA.
Newbie van de maand
De premier van België opende een Instagramaccount. Dat lijkt laat maar Charles Michel maakte dat meteen goed door de 3 vuistregels van een influential te volgen:
- De Work Hard Post #crushingit #workhard #workethic #HustleLife
- De Play Hard Post #Tomorrowland #meandmycrew
- Humblebrag Post #TheKingAndI
Ik kijk al uit naar je ‘latte in een avocado’-posts, Michel!
LinkedIn means business
LinkedIn blijft zich als sterk B2B-platform positioneren en lanceert een aantal features.
Aangekondigd maar nog niet breed beschikbaar: LinkedIn Website Demographics. Je voegt een stuk code toe aan je site om te tracken wat het professionele profiel is van je bezoekers. Niet een op een maar geanonimiseerd. Zo kun je je audience en content beter op elkaar afstemmen. Een gratis dashboard dat eigenlijk een missing link is tussen LinkedIn advertenties en je eigen website.
Als je LinkedIn wil gebruiken voor bijvoorbeeld personal branding en kennisdeling, kun je al even je diepste gedachten kwijt in een artikel op het platform. Als je eerder een prater dan een schrijver bent, kon je links toevoegen naar je vlog die op pakweg YouTube staat. Die omweg is nu niet meer nodig want LinkedIn heeft video ontdekt. Je kunt vanuit de mobiele app rechtstreeks video’s opnemen en publiceren, of eerder opgenomen video’s live zetten. De video’s staan standaard op autoplay en kunnen tot 10 minuten duren. Natuurlijk zijn er cijfers voorhanden als views, likes, shares én insights over de profielen van je audience.
O snap!
Snap, het moederbedijf van Snapchat, doet het niet zo goed op de beurs. Het bedrijf is nu 16 miljard dollar waard. Bij de beursgang in maart was dat nog 28 miljard. De cijfers van Snapchat vielen in het eerste kwartaal van dit jaar namelijk tegen: het aantal dagelijkse gebruikers groeit niet zo hard als was vooropgesteld. De reden daarvoor is niet ver te zoeken: Facebook heeft met Instagram Stories al meer gebruikers (250 miljoen dagelijkse actieve gebruikers) dan Snapchat (166 miljoen dagelijkse actieve gebruikers). Will Facebook kill the Snapchat star?
Dat was het! Stay tuned voor de update van augustus! En als u me nu wil excuseren, ik ga verder op een strand onder een wuivende palmboom van mijn mojito nippen.
Sofie out