Al een geluk dat CM’s niet staken, want dan was dit Social Overview van mei wel heel magertjes geweest. Zet je dus maar schrap voor alweer 5 facts and figures die er de afgelopen maand uitsprongen.
1. Nieuw bij Instagram!
Instagram heeft grote plannen. In mei kondigden ze alweer een aantal nieuwigheden aan. Zo werkt het – naar analogie van moederbedrijf Facebook – aan brand pages. Gejuich op de banken van de CM’s! En we zouden ook eindelijk analytics krijgen van Instagram. Nog meer gejuich! De CM’s breken het kot af.
Oja, en we zouden het nog bijna vergeten: Instagram dumpte het oude polaroid-logo en lanceerde de afgelopen maand een nagelnieuw logo. Gejuich? Hmmm… Een beetje. Want we weten intussen hoe het stand kwam. Zo ongeveer:
2. VLCM goes dutch
Een delegatie VLCM’ers trok naar Amsterdam voor The Next Web. En of het gezellig was. Check dit verslagje maar op onze blog. Voor wie liever de keiharde facts leest in plaats van de sfeer en gezelligheid, leest best even de post van Sander Van der Maelen over Gary Vaynerchuk, of die van Herman Maes over Casey Neistat. En de CM’s? Die gingen vrolijk sociaal verder aan tafel.
Smart(phone) people #TNWEurope #VLCM pic.twitter.com/x9B16f8aD5
— Nick Decrock (@ndecrock) May 26, 2016
3. Snapchat en Instagram in opmars bij jongeren, Facebook houdt stand
Dat Snapchat en Instagram populair zijn bij jongeren, dat wisten we al. Maar exacte cijfers ontbraken. Het tweejaarlijkse Apestaartjaren-onderzoek gaf ons de afgelopen maand een pak antwoorden. Hoera voor alle CM’s met een jong publiek!
87% van de Vlaamse 12-18-jarigen zitten nog steeds op Facebook, maar 1 op de 3 updatet nooit zijn status. 70% heeft een actieve Snapchat-account, 60% daarvan snapt dagelijk. 6 op de 10 van de jongeren zit op Instagram, 10% van hen post elke dag. En ga zo maar door. Meer cijfertjes en statistieken op www.apestaartjaren.be
4. Twitter geeft ons meer dan 140 karakters
Het is te zeggen: voor wie links en foto’s bij zijn tweet steekt. Twitter is al even aan het nadenken over hoe ze de 140-karakterslimiet kunnen verhogen. En met dit trucje hebben ze alvast een gulden middenweg gevonden: tweets blijven 140 karakters, maar de karakters van links en foto’s telt Twitter binnenkort niet meer mee. ‘Handig!’ riepen de CM’s in koor.
5. Staken en inhaken
Gaan we het in dit Overview dan helemaal niet over staken hebben? Tuurlijk wel. Om dit overzichtje af te sluiten, schotel ik je graag nog een aantal grappige en/of gedurfde inhakers voor van merken die op de actualiteit (durfden) inspelen. De CM’s gniffelden en schaterlachten en gingen vol inspiratie juni tegemoet.
Succes! En tot volgende maand!