Trending Now

Waarom preken voor eigen kerk wel interessant is op sociale media

Preken voor eigen kerk op Sociale Media

“Social media, what is it good for?” Diehard social media managers weten het: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok en zelfs LinkedIn zijn niet de allerbeste saleskanalen. Performance marketeers en Google adepten wrijven zich nu in de handen en lopen naar de marketing manager om budget af te snoepen van social media en contentcreatie, want op VLCM staat dat sociale media niet verkopen. Waar zijn die kanalen dan wel goed voor?

Wacht even en lees verder, als ge tijd hebt.

Het is niet verplicht, maar er is niks op TV en Netflix heb je toch al uitgekeken deze zomer.

 

Nonkel Jos op het familiefeest

Stel, je wil de nonkel Jos op het familiefeest overtuigen van een andere mening (of hem iets verkopen). 

Ga je hem overtuigen met schone prentjes?
Ga je hem overtuigen met een mooi vormgegeven powerpoint?
Ga je hem overtuigen met verkooppraatjes?

Of ga je doorheen de namiddag/avond in gesprek met nonkel Jos?

Ik zou het gesprek aangaan, luisteren naar wat nonkel Jos denkt en daar op inspelen. Om dat op een aangename manier te doen heb ik kennis nodig, munitie om argumenten en onjuistheden te counteren. Als ik in dat gesprek op een correcte manier kan aantonen dat ‘stofzuiger C’ een betere koop is dan ‘stofzuiger A’ dan denk ik dat nonkel Jos daar wel oren naar heeft. Nog beter, dat ‘mening B’ misschien toch beter is dan ‘mening D’.

Is het dan niet exact hetzelfde op sociale media? Nonkel Jos zal niet veranderen van mening door schone ads, een prachtig vormgegeven carrousel of de meest fancy video.

De non-profit kan daar van profiteren

Stel, je hebt een boodschap over te brengen als organisatie.

Onze reflex is op sociale media is dan om onze boodschap te verspreiden naar een zo breed mogelijk publiek, niet? Dat zou ik toch proberen… We nuanceren ze, we slijpen de scherpe kantjes er af, we schrijven dummyproof en we willen vooral niemand voor de borst stoten.

Maar laten we eerlijk zijn, daar zit niemand op te wachten als ze op toilet door hun Facebook of Instagram feed zitten te scrollen. Niemand wil op dat moment duizend keer dezelfde post in een ander jasje van een ander bedrijf zien. Mensen zitten op sociale media omdat ze zich vervelen, omdat ze even de tijd willen doden, om even te ontsnappen aan jengelende kinderen.

Plus, het enige effect dat je op sociale media krijgt op een preek naar andersdenkenden is een beerput aan ongenuanceerde, agressieve scheldtirades. Niet echt waar we naar op zoek zijn, toch?

 

Maar hoe profiteren we dan?

Wel preek niet naar de ongelovigen maar preek naar jouw volgers. Als de toon van jouw berichten eerlijk en oprecht is, als de content voeding geeft aan jouw gelovigen dan… dan kan het al eens gebeuren dat je daar van kan profiteren. 

Alleen ga je dat niet zien in absolute cijfers. Je moet je neerleggen bij jouw tweede- of derdelijns positie. Jij als organisatie of social media manager zal niet strijden aan de frontlinie. Jij bent de bevoorrading om de frontsoldaten te voorzien van de juiste munitie. Jij geeft ze de informatie om jouw boodschap te verspreiden.

Weg met de compromissen in boodschap, weg met de gaat-het-grote-publiek-dit-wel-lusten, weg met de eenheidsworst.

Heil aan het eigen gelaat, heil aan het durven kiezen, heil op trots zijn op wat je doet.

Awoe aan de haters, verberg ze, blokkeer ze en negeer ze. Sociale media is te vluchtig om ons daar in te verliezen. Dat kleine procent aan haat weegt niet op tegen de hoeveelheid liefde die je gaat krijgen.

 

Case: Zwijgen is geen optie

Ik klets niet zomaar wat uit mijn nek. Dit komt uit ervaring bij het social media management van Zwijgen is geen optie en andere non-profit organisaties. 

Wat doen die? 

Zwijgen is geen optie verzamelt en steunt de pioniers die onze wereld veranderen. We filmen hun strafste inzichten en verhalen en verspreiden ze om hun impact te vergroten.

Wat doe ik?

Ik post trailers van hun gesprekken, doe het community management en een heel klein beetje advertising (25 euro per week, niet meer dan dat).

Cijfertjes:

  • De Facebookpagina ging van 9.000 (november) naar meer dan 20.000 (augustus) volgers
  • Trailers halen vlot meer dan 100 likes, 100 shares en 10-tallen comments
    • Uitschieters met gigantisch bereik buiten beschouwing 🙂 
  • Bijkomend krijgen we steeds meer kliks naar de website, ookal focussen we op engagement

Statistieken Zwijgen is geen optie

Ja maar ja… Die moeten niets verkopen die leven van subsidies!, – iedereen die tot hier geraakte

Niets van! Geen subsidies, maar een balans tussen profit en non-profit een vage grens die ze zelf graag doorbreken. Schoon he. 

Dus geen geleuter op kosten van de belastingbetaler maar een weldoordachte strategie om content te verspreiden die hun eigen volgers straffe inzichten, verhalen en kennis meegeven. 

 

En sociale media voor de profit?

Ik moet toegeven dat mijn ervaring bij Scouts en Gidsen Vlaanderen, Zwijgen is geen optie of andere non-profit organisaties niet eerlijk is ten opzichte van de profitsector. Daar primeert vaak de conversie op het engagement.

Ik begrijp dat er verkocht moet worden. Maar ik denk dat wij als social media managers ook in de profit meer tweede- of derdelijns werk moeten doen. We weten allemaal dat “lovebrands” het goed doen op sociale media. Waarom? Omdat ze content delen die voeding geeft aan hun community. Niet omdat ze jou de zoveelste keer proberen overtuigen van hun product.

In al onze presentaties staat het bol van de voorbeelden van die ene Nederlandse online winkel, vinden we hun grote concurrent heel cool en zijn bepaalde sapjes heel ‘innocent’. Nochtans moeten ook zij verkopen…

Maar zij hebben sociale media door. 

  • Ze mixen hun brand identity met pure sociale media content. 
  • Ze mixen verkopen met overtuigen. 
  • Ze mixen grappig zijn met correcte service.

 

Toch nieuwe zieltjes bekeren?

Er is niks verkeerd aan wat good old fashioned advertising, hé. Het is niet omdat social media initieel niet bestond om te verkopen dat wij, geslepen marketeers, dat niet kunnen! Googles initiële functie is goede zoekresultaten bieden en toch stromen de conversies binnen via Google…

Hoe ik het steeds vaker aanpak? 

  1. Ik spendeer een klein budget om met de organische content de eigen volgers te bereiken. Dat zijn de missionarissen die de boodschap maar al te graag verspreiden
  2. Ik spendeer een ietsjes groter budget aan Look-a-like audiences van de huidige volgers/klanten/missionarissen. Zij zijn de nieuwe zieltjes die ontvankelijk zijn voor ons boodschap.

 

Conclusie

Ik geloof nog altijd niet in directe verkooppraatjes op Facebook, maar wel in de kracht van het preken voor eigen kerk met een duidelijke boodschap, een eigen gelaat en een positieve vibe. Dat in combinatie met advertising naar ontvankelijke doelgroepen zorgt voor groei, engagement, overtuiging én conversie! 

Bedankt om tot hier te lezen, ik apprecieer dat.
Echt! XOXOXO

 

Freek Stevens

Hoi! Leuk dat je dit leest. Ik ben een Freeklance social media manager. Ik stel mij meer en meer vragen over sociale media, advertising en privacy. Ethiek en marketing zouden moeten samen in één kamer zitten. "Het is niet omdat het kan dat we het moeten doen."
arrow