Dit jaar stond Social Media Week helemaal in het teken van stories. Niet gewoon Instagram Stories natuurlijk, maar wel hoe je als merk sociale media kan gebruiken om een uniek verhaal te vertellen. Kon je er niet bij zijn? Wij geven je graag een overzicht van de zaken die ons het meest zijn bijgebleven.
Het verhaal van ‘Beeld en Geluid’
Niet alleen de sprekers, onderwerpen en gerichte vragen van deelnemers speelden een rol. Met ‘Beeld en Geluid’ in Den Haag was er ook een mooie en toepasselijke locatie gekozen. Adjunct-Hoofdredacteur Tjeerd De Boer loodste ons als kennismaking langs verleden, heden en toekomst van de Nederlandse media aan de hand van fragmenten en beelden. Niet alleen klassiekers als kranten, radio of televisie kwamen aan bod, maar ook videogames passeerden de revue.
Hoe groter de collectie, hoe meer manieren om ze in te zetten. In een wereld waarin recycleren steeds belangrijker wordt is het interessant om ook naar de mogelijkheden van oude media te kijken en die te implementeren in nieuwe – sociale – media.
Het liet ons de vraag stellen of er in België (of toch Vlaanderen) een gelijkaardig instituut is. Zou moeten, in elk geval. Laat het ons gerust weten!
Een digitale makeover voor Rabobank
“Handen omhoog als je weet dat Rabobank ook bezig is met duurzaam voedsel, met het eten van de toekomst”, vroeg Marianne Bruyn. Resultaat: weinig handen die de lucht ingingen. En daar lag meteen de grootste challenge.
Hoe zorg je er als bank voor dat je die boodschap tot bij mensen krijgt?
Ze bedachten Rabo Food Forward: een mix van offline en online samenwerkingen met influencers, om zo de generatie van de toekomst te bereiken. Ze kozen drie ambassadors uit, elk gericht op een specifieke doelgroep. Rens Kroes (voor de foodies), Kalvijn (bedacht een Youtube-serie voor tieners) en Estée Strooker (chefkok en gezicht van een Food Waste Challenge, voor hun horeca-doelgroep).
Slimme aanpak, want de resultaten waren er. Maar er was ook een leerproces: het kostte moeite om het bestuur van Rabobank te overtuigen, en de samenwerking zelf was heel intensief. Marianne deelde nog enkele van haar tips: zorg dat je ambassador je brand story kent, en ga een langetermijnsamenwerking aan. Leg ook concrete afspraken vast, zoals het aantal posts en een rode draad. Bereid ambassadors goed voor met Q&A’s en mediatraining, maar geef ze ook alle creatieve vrijheid die ze nodig hebben.
Psychologie en marketing: a perfect match
Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht is een straffe spreker. Met een achtergrond in toegepaste psychologie zette ze de socials van Van Gogh Museum wereldwijd op de kaart. Sterker zelfs: ze waren in 2018 nummer 1 op vlak van engagement binnen de internationale museumwereld.
Boudewien zet psychologische theorieën in om invloed te hebben op gedrag en meer engagement uit te lokken. Smart! Ze gebruikt hiervoor de volgende formule: gedrag = motivatie x capaciteit x prompts. Kort samengevat:
- Vergroot motivatie door in te spelen op sociale drijfveren
- Verhoog capaciteit door gedrag te versimpelen
- Biedt prompts aan om over te gaan tot actie
Online storytelling voor een jong publiek
Enkele digitale enthousiastelingen kregen de uitdaging om NOS nieuws op de kaart te zetten bij tieners en twintigers. Als een interne startup begonnen ze van scratch en kregen de vrijheid te experimenteren via trial and error.
Epic!
Ze kropen daarvoor in de huid van hun doelgroep. Waar zijn ze en wat willen ze weten? Alle mogelijke platformen werden getest en het resultaat was een opsplitsing in twee verschillende submerken. NOS op 3 richt zich op twintigers en brengt moeilijke onderwerpen op een speelse, klare manier aan de man. De 178K volgers op Youtube bewijzen de nood aan een luchtiger alternatief voor het journaal bij jongeren (en ouderen!).
Een tweede submerk is NOS Stories. Snackable news content aangepast aan de vluchtige attention span van de jongere sociale media gebruiker. Instagram werd voor hen een grote hit met momenteel 566K volgers. “We praten met de doelgroep en niet over de doelgroep” is er de belangrijkste insteek. En dat nemen ze heel letterlijk. Nisrine Sahla, het gezicht achter NOS Stories, gaat zelf op bezoek in scholen doorheen heel Nederland om polshoogte te nemen van de bekendheid van hun kanaal én onderwerpen die de tieners bezighouden. Talking about dedication!
Enkele tips die we op het einde nog mee kregen:
- Bepaal de ideale vertelvorm per platform
- Wanneer nodig: kies een platform waar je wil excelleren
- Durf te experimenteren en betrek je publiek erbij
- Praat met je volgers en probeer een band met ze te kweken
- Zorg voor herkenbaarheid in taal, toon en vorm (huisstijl)
- Meet resultaten en maak duidelijke, goed geïnformeerde keuzes
Alle stories hebben een einde, dus ook #SMWNL2019. Maar nog even dit:
- Kennis met Dennis, dat is basically Dennis (een Nederlander) die elke week zijn kennis (over social media) deelt in een vlog. En die kattenfoto’s in zijn presentaties niet schuwt.
- Volgens Maartje Blijleven blijven communities een ding: ze helpen ze ons om echte verbindingen te maken. Ze schreef er ook een boek over.
- Matt Navarra weet ontzettend veel en praat ook ontzettend snel. Een paar van zijn beste quotes: “Facebook is like a dad that wants to be cool” en “IGTV is like a recycle bin for Youtube”.
- Volgens Elja Daae moet social terug echt sociaal worden, en moeten merken stoppen met ‘zenden’. Stel vragen, luister naar de antwoorden, kortom: je merk moet een mens zijn.
- Dankzij Marcel Molenaar weten we dat er meer in Linkedin zit dan je denkt.
- Smakelijke broodjes en lekkere soep zijn de perfecte basis voor een aangename lunch!
Dit verhaal werd geschreven door Jeroen Rottiers, Evelien Van Calster en Sara Vertongen
Bekijk ook de aftermovie van Social Media Week 2019: