Trending Now

Social overview: 2016

2016 overzicht

2016 was een tjokvol jaar voor wie met sociale media bezig is. Uit een rondvraag in de Facebookgroep van VLCM bleek dat deze 3 trends jullie vooral bijgebleven zijn:
1. De sociale media gaan elkaar steeds vaker nadoen: Facebook, Snapchat, Instagram, Messenger, WhatsApp… kopiëren elkaars mogelijkheden.
2. Online video is overal: Instagram en Facebook Live, 360 graden video, vloggers…
3. Fake nieuws en clickbait tiert welig en beïnvloedt zo mogelijks zelfs de echte actualiteit.

Net als de voorbije jaren hield ik elke maand trouw een Social Overview bij. Om het jaar af te sluiten, zet ik alles nog even op een rij. En die 3 trends. Ja hoor, die zie je inderdaad overal passeren.

JANUARI

In januari is iedereen ‘Smart like Bill‘. De stickfigure-meme maakt furore op het internet en duikt bij veel merken op op hun Facebookpagina. De dood van Bowie leidde tot heel wat discussie over inhakers en lijkenpikkerij. Getuige deze post van Crocs Shoes. Oja: en iemand die weet wat er intussen met Peach gebeurd is?

 

bowie_crocks

 

Opmerkelijkste post in januari

Wellicht de grappigste tweet van heel januari, al was hij niet zo bedoeld. Met dank aan politiezone Brussel.

autosalon_tweet

 

FEBRUARI

Facebook verrast ons met een reeks nieuwe emoties. De like-duim is voortaan niet meer de enige manier om je appreciatie te laten merken. Meteen beginnen merken de knop te gebruiken om polls mee te organiseren. Facebook zal in november laten weten dat dat eigenlijk niet de bedoeling was en dat het daarvoor niet meer gebruikt mag worden. Ook Instagram lanceert iets nieuws: voortaan kunnen we meerdere accounts beheren in de app zonder steeds te moeten in- en uitloggen. Elke CM is euforisch.

 

stubru_likeknop

 

Opmerkelijkste post in februari

Kanye West heeft dringend geld nodig

kanye_west_pizzahut

 

MAART

Brussel wordt getroffen door een dubbele aanslag. Veel merken wisten niet goed hoe ze hierover op hun sociale media moesten communiceren. Gelukkig zagen we ook dat hashtags als #ikwilhelpen en #openhouse snel trending werden. Kim Castro getuigde over de aanpak bij NMBS in deze blogpost en in onderstaande video. Ook in Maart: een gigantische update van Snapchat vol leuke nieuwe mogelijkheden.

 

 

Opmerkelijkste post in maart

Het leven gaat verder. Ook in een vluchtelingenkamp. Deze tweet ging de wereld rond in maart.

APRIL

April was een maand vol nieuwigheden. In april krijgt iedereen toegang tot Facebook Live. YouTube kondigt haar livestreamingdienst ‘Connect‘ aan (maar daar hebben we precies achteraf niet zo heel veel meer over gehoord?). Instagramvideo’s zijn voortaan 60 seconden lang. En Messenger lanceert haar Beast-code.

 

 

Opmerkelijkste post in april

Kledingketen H&M lanceert een nieuwe kledinglijn in samenwerking met Mark Zuckerberg. Vreemd nieuws. Of zou het een éénapril-mopje geweest zijn?

zuckerberg_hm

 

MEI

Hoe populair zijn sociale media bij jongeren tussen 12-18 jaar? Het tweejaarlijkse onderzoek Apestaartjaren leert ons heel wat: 87% van de Vlaamse 12-18-jarigen zitten nog steeds op Facebook, maar 1 op de 3 updatet nooit zijn status. 70% heeft een actieve Snapchat-account, 60% daarvan snapt dagelijk. 6 op de 10 van de jongeren zit op Instagram, 10% van hen post elke dag. Meer cijfertjes op www.apestaartjaren.be

 

screenshot-drive.google.com 2016-06-04 10-38-48

 

Opmerkelijkste post in mei

Je hebt voor- en tegenstanders van de socialemedia-aanpak van Bicky Burger. Wat er ook van zij: de verschillende campagnes van Bicky gingen wel over de tongen. Zo herinneren we uit 2015 nog heel wat gevoos met hamburgers in studentensteden op Snapchat. In 2016 brachten ze ons hamburgerkakkende koeien en een hele rel over een mopje over Alzheimer-patiënten.

In Mei hielden ze het nog redelijk braaf met deze post over de nationale staking:

screenshot-www.facebook.com 2016-06-04 13-07-49

 

JUNI

Nog een trend die in 2016 duidelijk werd: bij de sociale media is de strijd om de professionele gebruiker begonnen. In Juni werd LinkedIn verkocht aan Microsoft. In combinatie met Office en Yammer een interessant trio voor bedrijven. Facebook lanceerde in september haar langverwachte business-versie Workplace. De voorbije jaren zag je al heel wat bedrijven helemaal overstappen op Google Apps. En ook Slack groeide gezapig door tot 4 miljoen dagelijkse gebruikers nu. Benieuwd of die strijd in 2017 helemaal gaat openbarsten.

 

microsoft_linkedin

 

Opmerkelijkste post in juni

Inhaken op de actualiteit kunnen ze wel bij Brussels Airlines. Toen Donald Trump verwees naar de stad ‘België’, stond een dag later dit te blinken op hun Facebook:

brussels_airline_fb

 

JULI

Wie ving in juli geen wilde rattata of liet zijn drowzee vechten in de gym? Begin juli lanceerde Niantic PokemonGO en de gevolgen waren niet te overzien. Straten moesten afgezet worden, pokemonjagers van kerkhoven verjaagd. Heel plezant allemaal, die virtuele beestjes. Maar wat doe je daar als organisatie nu precies mee?  Kenny Vermeulen (Ehsal) zette ons op weg in deze blogpost.

 

 

Opmerkelijkste post in juli

Sporza vindt de olympische sport van de toekomst uit: bladblazer-voetbal!

AUGUSTUS

2016 was het jaar waarin alle netwerken probeerden om Snapchat na te doen. WhatsApp kreeg tekentools, Twitter lanceerde Moments, Messenger kreeg filters. De grootste na-aper kwam er in augustus: toen lanceerde Instagram haar Stories. Eigenlijk een schaamteloze kopie van de Snapchat-stories, maar dat vonden ze bij Facebook best kunnen. Goed gegokt trouwens, want een half jaar later houden de Instagramstories nog altijd goed stand en beginnen ze stilaan Snapchat te bedreigen.

 

 

Opmerkelijkste post in augustus

Amazone Michèle Georges wint zilver op de Special Olympics. De Belgische Ambassade in de VS zit op Twitter en feliciteert prompt… George Michael 😉

 

michel_georges_twitter

 

SEPTEMBER

September was cadeautjestijd. We kregen karakters cadeau van Twitter! Voortaan tellen de karakters voor foto’s en links niet meer mee voor de 140-karakterlimiet. Hoera! Van Instagram kregen we statistieken voor bedrijfsaccounts. En van WhatsApp kregen we tags cadeau! Driewerf hoezee!

 

taggen-whatsapp-3

 

opmerkelijkste post in september

Een zomer lang verzamelde de française Louise Delage likes en volgers op Instagram dat het een lieve lust was. Tot eind september de ware toedracht achter haar account aan het licht kwam.

 

Like my addiction

A video posted by Louise Delage (@louise.delage) on

OKTOBER

Twitter komt steeds meer in nauwe schoentjes. Het aantal actieve gebruikers blijft al even hangen rond de 320 miljoen. De advertentie-inkomsten vallen tegen. Periscope wordt platgewalst door Facebook Live. Vine wordt afgestoten. Wanhopig probeert Twitter zich te herprofileren door Twitter Moments te lanceren. Een concept dat Storify eigenlijk al jaren aanbiedt. En beter.

Twitter staat wekenlang te koop, maar zowel Google, Apple, Disney als Social Bakers beslissen uiteindelijk om het niet te kopen. De aandeelhouders morren. Hoe het verder moet met Twitter in 2017? Niemand die het echt weet. Maar dat het moeilijk wordt, staat vast.

 

Afbeeldingsresultaat voor dead twitter bird
opmerkelijkste post in oktober

Hoewel CAPS LOCK DAY pas op 22/10 was, konden ze zich in San Marino niet inhouden en trokken ze op 11/10 al meteen alle registers open. Je zou voor minder als je als voetbal-dwerg voor het eerst in 15 jaar een goal op verplaatsing maakt. Deze tweet kreeg trouwens meer retweets dan er inwoners zijn in San Marino.

 

 

NOVEMBER

Wat niemand zien komen had, gebeurt: Donald Trump wordt verkozen als president van de VS. De kandidaat die het meest over de tongen ging op sociale media wint het pleit. Meteen ontstaat ook een hele discussie over fake nieuws op Facebook. Dat fake nieuws zou stemmers misleid hebben en Facebook zelf zou onvoldoende doen om fake nieuws tegen te gaan. Mark Zuckerberg reageert in deze blogpost.

 

 

opmerkelijkste post in december

Die keer dat een discussie over kerststallen plots de politieke agenda haalde.

foto van Brecht Vanderstraeten.

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow