Sociale Media is al een paar jaar onderdeel van onze dagelijkse leefwereld. In de jaaroverzichten van kranten en journaals werden de afgelopen dagen vrolijk tweets geciteerd en YouTube-beelden getoond. Voor dit jaaroverzicht wil ik dat procédé omdraaien: ik duikelde 12 statusupdates op die mij alvast het afgelopen jaar bijgebleven zijn en die elk op hun manier een blik geven op de actualiteit van 2015.
Januari – Je Suis Charlie
2015 begon gitzwart. Op 8 januari pleegden terroristen een aanslag op de redactie van Charlie Hebdo. De hashtag #jesuischarlie ging wereldwijd trending. Miljoenen tweets en facebookposts werden ermee getooid. Ook merken en bedrijven uitten hun medeleven. Al deed de een dat al subtieler dan de ander.
Januari – De ontdekking van Paul McCartney
Gelukkig viel er in januari ook wat af te lachen. Wat dacht je anders van deze hilarische reacties op de samenwerking van Kanye West met Rihanna en Paul McCartney voor hun nummer FourFiveSeconds?
Februari – The Dress
Zwart-blauw of wit-gouden? Het halve internet ging op zoek naar de juiste kleur van een jurk. Welke kleur het nu echt is, zullen we wellicht nooit weten. Maar veel merken speelden er wel geniaal op in. Zoals het Leger Des Heils, bijvoorbeeld.
Maart – K3 stopt
Commotie in showbizzland: K3 belegt een persconferentie en kondigt aan om er na 17 jaar mee te stoppen. Verslagenheid op perstribunes. Duizenden ontroostbare kindertjes overal in het land. En de hashtag #K3stopt die in een mum van tijd het internet verovert. Delhaize liet deze kans alvast niet liggen om op de hype in te haken.
April – R.I.P. Stevaert
Nog meer Delhaize in april. Al kon de hoofdzetel er dit keer zelf niet veel aan doen. Op 2 april stapte Steve Stevaert uit het leven. Naast heel wat beschamend gespeculeer en een wedstrijdje om-het-eerst-doodverklaardertje door de hele Belgische pers, onthouden we ook deze tweet van Philippe Geerts, bestuurder bij Delhaize Kortenberg. Ondoordacht, roekeloos, en een nachtmerrie voor elk bedrijf. Zoals het hoort, distantieerde de winkelketen zich ook snel van deze uitlatingen van haar medewerker.
Een stormpje in een glas water? Absoluut. Maar wel een stormpje dat tekenend was voor het gebrek aan nuance op sociale media die we die dag meemaakten. Door pers, opiniemakers en elke Jan – of Geert – met de pet met een twitteraccount.
Juni – Hoera voor het holebihuwelijk
De top 10 van meest geretweete twitterberichten van 2015 wordt gedomineerd door One Direction. Gelukkig treffen we er ook deze tweet aan: Barack Obama die met deze – nu al historische – tweet laat weten dat het holebihuwelijk nu in heel de VS realiteit is. #LoveWins gaat viraal. En bijna 33.000 tweeps klikken op ‘retweet’.
September – Theo maakt zich boos
Europa schiet eindelijk in actie om de onophoudelijke stroom vluchtelingen op te vangen. Wekenlang moeten vluchtelingen onder de blote hemel slapen. Talloze burgers schieten hen ten hulp. Een pak vzw’s en ngo’s richten een tentenkamp in. En uiteindelijk creëert onze staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken opvangplaatsen in het WTC-gebouw. Al gaat dat niet helemaal van een leien dakje en zonder zijn hart te luchten op Twitter. Digitale frustratie. Nooit een goed idee.
Oktober – De Rode Duivels gaan naar het EK!
Heil voor onze sportnatie. De Rode Duivels mogen volgend jaar meedoen aan het EK Voetbal in Frankrijk. Wat we daar alvast niet zullen zien zijn oranje hoedjes, sjaals en klompen. Want onze noorderburen slaagden er voor het eerst in jaren niet in om de eindronde van het EK te halen. Reden genoeg voor Sporza om met deze WhatsApp-conversatie te scoren op sociale media:
Oktober – Meneer Van Rooy
De NMBS krijgt het in oktober aan de stok met Sam Van Rooy, woordvoerder van Vlaams Belang. Wat begint als een eenvoudige vraag over een trein die te laat is, ontaardt in een robbertje om-het-beleefdst-tweeten. Ook op Twitter spreek je de mensen immer aan met ‘meneer’, vindt Van Rooy. De conversatie tussen Van Rooy en NMBS passeerde al uitgebreid de revue. Maar de reactie van Proximus was minstens even hilarisch.
November – Adele zegt ‘Hallo!’
De muzikale hype van het jaar: Na bijna 5 jaar brengt Adèle een nieuwe plaat uit. Het internet gaat door haar dak, Facebook is overbelast en Twitter ontploft… over haar klap-gsm.
November – Pray for Paris
310.000 likes voor een van de triestigste statusupdates van het jaar. Het was hartverwarmend om zien hoe sociale media in tijden van terreur ingezet werd om mensen samen te brengen, informatie te verspreiden en troost te bieden. Met de hashtag #porteouverte toonden Parijzenaars minuten na de aanslagen op die dramatische 13e november al hoe ze samen zouden terugvechten. En #prayforparis domineerde dagen lang de Trending Topics.
November – BrusselsLockdown
Ongezien op sociale media in de nasleep van de aanslagen in Parijs: Bij anti-terreuracties in Brussel onder de noemer #brusselslockdown vraagt de Belgische Federale Politie om niets te posten op sociale media over wat er in Brussel precies aan de hand is, om zo de potentiële terroristen niet in de kaart te spelen. De Belgische tweeps volgen de oproep massaal op en tweeten een avond lang niets anders dan katjes. En dat verdiende een serieuze dankuwel de dag nadien.
Welke statusupdate bleef jou vooral bij uit 2015? Laat het me gerust weten. Als reactie op deze blogpost, of met een mailtje naar kristof@ilikemedia.be.