Trending Now

Bowiefy? Please don’t

david_bowie_hipster_cat (1)

 

Het is een moeilijke grens. Eén van de moeilijkste op social media. Hoe ga je om met grote gebeurtenissen als jouw merk/bedrijf/organisatie er eigenlijk niets mee te maken heeft? Moet je er telkens “iets mee doen”? Los van het feit of je opdrachtgever je dat vraagt of niet. Moet het dan telkens? Tot wanneer blijft het voor jouw product relevant?

De laatste keer dat we allemaal op deze manier met de handen in het haar zaten, was na de aanslagen in Parijs. Ik herinner me mijn eigen persoonlijke walging toen één van mijn klanten vroeg om er een Facebookpost rond te maken. Een uur later had ik vogeltjes en een blauwe lucht bij elkaar gefotoshopped en vond ik het net op het randje van aanvaardbaar.

Nu was er dus (het overlijden van David) Bowie en dat is toch in vele opzichten anders. Bowie was op zichzelf een commercieel product, een ijzersterk bovendien. Zijn muziek werd wereldwijd geapprecieerd en aan zijn talent werd niet getwijfeld. Wanneer zo’n muzikant het leven laat, raakt dat miljoenen mensen. En wanneer een massa mensen emoties tonen rond een bepaalde gebeurtenis, dan leeft dat op sociale media.

Je kan als bedrijf kiezen om te zwijgen. Volledig zwijgen, bedoel ik. Niet negeren (belangrijke nuance). Na de aanslagen in Parijs verdwenen heel wat bedrijven even van de radar. Er werd geen content gepost er werd niets echt offline gehaald. Het werd gewoon even stil. Dat was mooi en in veel gevallen de enige gepaste reactie.

Het overlijden van Bowie vraagt dit niet. Er is geen nationale rouw, er heeft geen groot onrecht plaatsgevonden. Het is wat het is: een muzikaal en cultureel groot verlies. Er zijn uiteraard de organisaties en bedrijven voor wie deze gebeurtenis gigantisch relevant is en van hen verwacht je dan ook prachtige content als deze:

12511929_930045490384398_2072571238_n12527734_930042417051372_21442222_n12527957_930042147051399_1995023111_n

 

En dan zijn er de content creators die er net een stap te ver in gaan. Die doen dan dit:

12507065_930040610384886_248624731_n

Het is fout. Het is plat. Het is het commercialiseren van een een gebeurtenis die nooit gecommercialiseerd mag worden. Het is simpelweg niet het moment om de click through rate door het dak te laten gaan en om gouden cijfers van app installs in je debrief te steken.

Het kan natuurlijk nog erger. Je kan ook een bedrijf zijn waarvoor deze gebeurtenis absoluut niet relevant is. En dan kan je er toch “iets mee doen”, waarom weet ik niet. Dit valt in geen enkele content strategie uit te leggen. Het is wansmakelijk. Doe dit niet, asjeblieft. We zijn dan wel reclamemensen, maar we gaan onze zieltjes toch niet verkopen voor een paar likes?

 

12506713_930040313718249_525439425_n

 

Dora

Hoi, ik ben Dora en ik vertelde ooit veel te enthousiast aan mijn kinderen het spectaculaire verhaal over hoe ik in de file stond en dus te laat was om ze van school af te halen om nieuwe handschoenen te kopen voor hun. Sindsdien heb ik dat verhaal al 1000 keer opnieuw moeten vertellen. Ik hou van verhalen. En ook van sociale media!

Discussion

  1. […] Lees zekere ook het stuk dat Dora Gasia schreef op vlcm.be […]

  2. […] internet en duikt bij veel merken op op hun Facebookpagina. De dood van Bowie leidde tot heel wat discussie over inhakers en lijkenpikkerij. Getuige deze post van Crocs Shoes. Oja: en iemand die weet wat er intussen met Peach gebeurd […]

Comments are closed.

arrow