Trending Now

Social overview: juni 2015

Juni, de maand, was weer snel voorbijgaand.

Keer e ke weere, wat kunnen we leren?

Hoogtepunten, een stuk of vijf, voor uw digitale lijf.
Ze worden belicht in dit social media overzicht!

1. Exit for Reddit

Mag Reddit – het vlaggenschip van online vrijemeningsuiting – beledigende en bedreigende comments verwijderen? Het zorgde in juni voor heel wat discussie en tegengestelde meningen.

Dat het rommelt bij Reddit is duidelijk. Victoria ‘Hi, I’m Victoria from Reddit’ Taylor werd de laan uitgestuurd, populaire subreddits als ‘Ask Me Anything’ werden op privé gezet en duizenden anonieme gebruikers kwamen in opstand. Vincent Buyssens vatte het hele drama bondig samen in een blogpost op vlcm.be

reddit-eat

2. Reklam op Instagram

Anderhalf jaar geleden maakte Facebook duidelijk dat ze ook aan Instagram een flink centje aan reclame-inkomsten willen gaan verdienen. Sindsdien is adverteren in de VS, Canada en Australië mogelijk voor een select clubje. In juni stelde Instagram het open voor alle iedereen: van een kleine pop up store tot een multinational.

Bovendien gaat Instagram ook je data vanop Facebook gebruiken. Tot nu toe kon je als adverteerder enkel targeten op geslacht, leeftijd en locatie, maar daar komen nu ook je interesses bij (en die haalt Instagram deels uit je Facebookprofiel).

Wanneer adverteren ook in België mogelijk wordt, is nog niet duidelijk. Wellicht nog dit najaar. Zet je dus maar schrap als community manager!

instagram_ads

3. Videoglitter op Twitter

Na Facebook introduceert nu ook Twitter autoplay voor video’s (native video’s, Vines en GIF’s, niet voor links naar YouTube en Instagram dus). Goed nieuws voor adverteerders, minder goed nieuws voor twitteraars, die deze nieuwe feature niet echt konden smaken.

twittervideos2

Gelukkig kun je de instelling ook vrij gemakkelijk weer afzetten via Instellingen > Account.

twittervideos1

4. Billenkoek voor Facebook

Foei Facebook! Net nu we allemaal een beetje onze weg vonden in de Ads Manager en de Power Editor, veranderde Facebook een en ander. Kort samengevat: zoeken wordt gemakkelijker, statistieken uitgebreider en de lay-out overzichtelijker. Meer weten? Lees deze post van Marketingland.com.

En nogmaals foei, want Facebook past haar algoritme andermaal aan. Het gaat nu ook rekening houden met hoe lang je naar de dingen in je newsfeed kijkt. Tot nu toe hield Facebook vooral rekening met interactie. Maar bij pakweg een bericht over een aardbeving ga je niet snel geneigd zijn om te liken of een comment te schrijven. Dat betekent uiteraard niet dat je dat bericht niet interessant vindt. Challenge accepted! zei Mark, en hij paste zijn algoritme aan.

fb_eyes

En dan zwijgen we nog over het feit dat Facebook al eventjes mensen volgt op het internet die helemaal niet op Facebook zitten. Reden genoeg voor de privacycommissie om Facebook op 14 juni voor de rechter te slepen.

Niet alleen België was overigens kwaad op Facebook. Ook de Amerikaanse regering was not amused toen Facebook aankondigde dat ze gebruikers gaan toelaten om hun gegevens te versleutelen. Goed voor onze privacy. Gevaarlijk voor terroristen die plannen maken via Facebook. Dan doet Facebook eens iets voor onze privacy. Is het weer niet goed…

5. Koop schoenen, kleedjes en al de rest op Pinterest

Pinterest kondigde in juni een ‘buy it’ knop aan. Binnenkort wordt het mogelijk om een koop-knop toe te voegen aan de pins van kledij, juwelen, schoenen,… En zo gaat Pinterest zich meten met Amazon, Zalando en Bol.com. Al zit ik nu al te wachten op de eerste gebruiker die zo’n knop toevoegt aan de schoenen van zijn vrouw, een potje preparé of een nest schattige katjes die een nieuw baasje zoeken.

Meer info op de blog van Pinterest en in onderstaand filmpje

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow