Trending Now

VLCMbe #2: Snapchat, The Voice en #caindetox

Voor onze tweede meetup, werden we als Belgische Community managers in de kantoren van Proximus verwacht. Merci voor de gastvrijheid, de sandwiches en de dorstlessers, lieve mensen van Proximus. Op het niet eetbare menu: Kenny Vermeulen en Jochem Maes over hun zoektocht naar een nieuwe iPhone ervaringen met Snapchat, het social media team achter The Voice Belgique en Cain Ransbottyn met een bijzondere aankondiging.

11713944_10206280459584399_8641057741811967139_o
KENNY EN JOCHEM, DE VLAAMSE SNAPCHATGOEROES?

Goeroes of niet, @hetjoch en @nonunsenses kunnen er in elk geval vlotjes mee overweg en hebben ons het één en ander bijgebracht over Snapchat. 

Wat is Snapchat?
Snapchat is een sociaal netwerk dat in september 2011 opgericht werd. Je voegt foto’s en video’s toe aan je ‘verhaal’ en deze verdwijnen na 24 uur. Daarnaast kan je ook een foto of video naar één van je vrienden sturen waarbij de snap al na enkele seconden verdwijnt. Het aantal seconden dat zo’n snap zichtbaar is, kan je zelf instellen, met een maximum van 10 seconden per snap.

Facts and figures
– dagelijks worden er meer dan 400 mio snaps verzonden
– gebruikers zijn voornamelijk youngsters < 25 jaar
– 70% van de gebruikers zijn vrouwelijk
– er is geen data over het aantal BE users gekend
– de QR code van je profiel heet een “boo-r” [boooe-arrr]

Tips
– pinch-to-zoom: naast enkel je tekst vergroten, verkleinen en verplaatsen, kan je er ook de kleur van je tekst mee veranderen
– haal je beste tekenskills boven en voeg een tekening aan je foto of video toe
– om meer tekst toe te voegen, ga je naar je notities app, drukt daar enkele keren op enter, kopieert dit vervolgens naar je snap, en je kan schrijven zo veel je wil
– voeg filters toe aan je foto’s en video’s

Bonustip
Bewaar je snaps altijd. Zo kan je tijdelijke snaps ook delen op andere social media kanalen. Of je kan er later een leuke video mee maken en zo bijvoorbeeld een verslag maken van je event.

Extra bonustip
Laat je volgers weten dat ze een screenshot moeten nemen van je volgende snap, en dat ze die screenshot vervolgens met een zelfverzonnen bijschrift moeten posten op Twitter en/of Facebook. Met een aangepaste hashtag, kan je hier een fijne wedstrijd aan verbinden.

 

11023517_10206280458704377_68173285553777414_o
RTBF: THE VOICE BELGIQUE

Bij The Voice Belgique wordt social media als een volwaardig communicatiekanaal bekeken. Het hele jaar door werken 2 community managers fulltime aan dit ene programma.

Testen
Dat biedt ook meteen een mooie gelegenheid om op grote schaal, voor een groot publiek, nieuwe dingen te testen. Zo werd Pinterest (echter zonder veel succes) ingezet om de outfits van de deelnemers te hypen. In het laatste seizoen werd (wel met succes) Periscope uitgetest, en volgend seizoen zal ook Snapchat ingezet worden.

Kijkers betrekken
– pushing likes via live uitzendingen door verwijzingen van de presentatoren naar de verschillende social media accounts
– commentaren vanop social media kanalen worden meteen toegevoegd aan de live uitzendingen, inclusief profielfoto’s van de users, waardoor er opnieuw meer activiteit ontstaat (want tweet werd op tv getoond, screenshot en opnieuw op twitter)
– fans en followers worden aangemoedigd om vragen te stellen aan deelnemers en coaches
– er worden regelmatig wedstrijden georganiseerd
– contentteam creëert memeachtige afbeeldingen en gifs, eenvoudig, grappig en erg grote kans om (opnieuw en opnieuw) gedeeld te worden

 

11700544_10206280458504372_2659283433156078205_o
CAIN RANSBOTTYN’S SOCIAL DETOX

Cain opende zijn presentatie met: “Social media is for losers”. Een sterk begin en hij had, als Mr. Social Addict, meteen onze aandacht. De man die personal branding naar een nieuw level tilde en in twitterend Vlaanderen bekend staat als het enfant terrible van de social media.
Social media is geleidelijk aan het shiften. We gaan van conversation naar conversion en leads. “Het moet beginnen opbrengen,” zegt Cain. En ik kan zijn redenering ergens wel volgen. Al zullen community managers toch wel blijven bestaan, als je het mij vraagt.

We have to change our methodology

Net als elk van ons, gebruikt misbruikt ook Cain social media op dagdagelijkse basis. En nog best intensief ook eigenlijk. Hij zegt zelfs verslaafd te zijn aan social media. Of is hij eerder een slaaf geworden van deze social media? Of slaaf van zijn mobile device?

Social media is continu aanwezig en dankzij de talrijke push notifications ben je 24:7 connected. Je beleeft je leven via je mobiele toestel. En daarom besloot Cain om zijn scripts (want nee, hij volgt en ontvolgt je niet steeds zelf) even te pauzeren en een week lang offline te gaan.
Maar… nèt voor zijn social detox week erop zat, zag ik hier en daar een tweet of een facebookstatus opduiken waaruit bleek dat hij misschien toch meekeek. Of was hij een scriptje vergeten uitzetten?Wat denk jij eigenlijk van zo’n bewuste digital/social detox?

 

Het volledige event werd gelivestreamd en opgenomen door de geweldige (we overdrijven niet) mensen van Slash9. En de getalenteerde Monica zorgde voor de beeldige plaatjes! Benieuwd? Je kan het volledige event opnieuw bekijken via het VLCM YouTubekanaal, of gewoon, hieronder!

saravdv

Freelance facebook advertising expert || Positive Thinking || SaraZoektWerk || Likes Coffee & Chocolate
arrow